Vad av Junkarälven respektive Ikesjåkka

avslutad210712

Gäst
Tänkte gå över Junkarälven precis där det finns en rastplats vid Norska gränsen men tvekade eftersom jag hade en 7-åring med mig och kände inte för att chansa med honom på ryggen. Så frågan är om älven är vadbar där? Såg ut som att folk hade både gått ner och upp på båda sidor om älven men det kan såklart vara renar och de vadar liksom lite enklare än vad jag gör.

Sen funderar jag på att vandra upp efter Junkarälven mot Ikesjaure men undrar hur det går att komma över Ikesjåkka mellan Ikesjaure och Jurun.
 

avslutad210712

Gäst
Vad fasen - hissar upp tråden så kanske någon ser den :)
 
Har ingen aning om hur det ser ut så nära norska gränsen, men varför inte utgå från rastplatsen dessförinnan, där det ju finns en led upp mot Ikesjaure?
 

avslutad210712

Gäst
Gick fritt från bron över Junkarälven och det var inga problem men jag är lite nyfiken på om man tar sig över älven just vid norska gränsen eftersom det blir lite närmare första sjön och dessutom mindre antal höjdmeter att ta. Skulle passa bra att bara gå till första sjön och slå upp tälta och fiska lite.
 
Om jag inte har helt fel så går det inte att vada älven mellan Ikesjaure och Jurun.
Har för mig att jag läst det i Claes Grundstens bok Vandra Kungsleden 3.

Tips: Låna boken på biblioteket, det står en hel del om just det området i boken.
 
Om jag inte har helt fel så går det inte att vada älven mellan Ikesjaure och Jurun.
Har för mig att jag läst det i Claes Grundstens bok Vandra Kungsleden 3.

Tips: Låna boken på biblioteket, det står en hel del om just det området i boken.
Enligt satellitbilderna på hitta.se ser det ut som du har rätt. Älven ser ut att gå i en tämligen djup och brant, smal canyon där det forsar på ganska så ordentligt.
 

avslutad210712

Gäst
Om jag inte har helt fel så går det inte att vada älven mellan Ikesjaure och Jurun.
Har för mig att jag läst det i Claes Grundstens bok Vandra Kungsleden 3.

Tips: Låna boken på biblioteket, det står en hel del om just det området i boken.

Skall kolla boken. Har nämligen dammsugit antikvariaten på nätet under ett års tid och har nu alla tre delarna av de ursprungliga böckerna.
 

avslutad210712

Gäst
Hade tänkt gå på västra sidan om Junkarälven och sen söder om Ikesjaure för att fiska men då skiter det sig om det inte går att vada Ikesjåkka.
 
Iggesjåhkå är ett tämligen lätt och roligt vad precis vid det deltat som utgör utloppet i Juruávrre. Jag gick över vid midsommar i fjol. Längre uppströms vadar man inte jokken lika gärna. Grundsten talar också om detta vadställe nere vid deltat, men betecknar de övre partierna som mycket svårvadade.

Jag är osäker på hur Junkerälven ser ut vid rastplatsen du nämner, men jag misstänker att vattenströmmen redan där kan vara ganska stor och stark. Jag utgick själv från den rastplats som ligger ett par kilometer längre in i Sverige och vek sedan över på den västra sidan av Jurunvágge vid vattendelaren mellan sjöarna 673 möh och 701 möh.

Hoppas att ni får en fin tur! Iggesjávrre är en fantastisk sjö.
 

avslutad210712

Gäst
Tack för det svaret :)

Jah vet att Ikesjaure är en fantastisk sjö eftersom jag var där 2006 och det var riktigt hyfsat fiske i den och det är därför jag gärna vill gå söder om den även om jag också vill gå runt hela sjön. Däremot gillade jag inte riktigt sträckan mellan Jurun och Silvervägen. Jag tog en kort tur efter Junkarälven när jag var upp i förra veckan och det kändes som en betydligt roligare väg in mot Ikesjaure än vad den "vanliga" vägen är.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.