Vad är thermofilt?

Sett folk som pratar om en thermofilt. Vad är det? Vart kan de köpas? Jämfört med en sovsäck, vad är bättre/sämre?
 
När sateliter och månfärder blev framtiden togs många nya isoleringsmaterial fram.
Thermofilt blev en offspring av den utvecklingen, säljs fortfarande som Space Blanket etc.
Det är en microalumiium, glasfibernät, tunn plastfilms laminerad filt. Den är vattentät, vindtät och på alumiumsidan reflekterande inom IR området. D v s den kan återkasta kroppsvärmen.
Den fungerar väl som markskydd vid picknick, som värmefilt efter bad men jag skulle aldrig försöka sova i den då inte släpper ut svetten.

go tur
 
Tack. Intressant att folk verkar använda den. Kanske någon som gör ser tråden.
Jag är mest nyfiken på om det finns bra alternativ till sovsäck, täcke är min grej... Blir så trångt i sovsäck tycker jag.

Thermofilt låter ju bra, en extra varm filt....

Tänker att de även ska vara mindre i packningen.
 
Du kan hålla dig varm i en sån men du blir dyblöt - riktigt dungsur.
Jag har silverfiltar som är som sovsäckar och det kan ligga 3dl vatten där inne.

Det är en nödlösning endast.

Inget man sover i...

En variant är Sol escape bivy som andas ut lite fukt som kan funka att sova i med alla kläder men det är också att se som en nödlösning.
Sol escape bivy är ett mellanting mellan räddninsgfilt och goretexöverdrag till sovsäck
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.