Vad är rätt?

Hallå!
Kollade på http://www.telemarktips.com (Criteletique) och läste om hur folk dissar varandras åkstilar. Visst är det en bra idé att kunna få annonym kritik för att förbättra sin åkstil, men det fick mig att ställa frågan: Vad är rätt? Visst har folk olika åkstilar, men finns det ett rätt eller fel? Är det fel att ha innerskidan långt bak eller är det lika fel att vid varje sväng ställa sig rätt upp som en alpinåkare?
Hur gjorde de gamla norrmännen på sin tid?

För mig är den korrekta (men inte alltid så effektiva) telemarkspositionen den när man har räta vinklar mellan alla leder i underkroppen (bakbenet:rätt ned och sedan rätt bak, frambenet: rätt fram och rätt ned...).

Jag blev bara så förvirrad när jag läste på ovan nämnda sida. Hur åker ni? Vad tycker ni är rätt?
Förresten, någon som till äventyrs ska till gränsen V22?

"may your tracks be long"
/sam
 
Kan inte alla få åka som dom trivs?
Måste vi ha ett rätt och fel?
Bara för att någon åker på ett sätt så är det ju inte automatiskt rätt eller..?
 
Om...

man är nöjd med sin teknik/åkning/stil så är det bara att köra på.

Men en av anledningarna till CriTeletique, är att få råd och tips på sånt man upplever att man har problem med eller vill förbättra.

Sen så tenderar "kritiken" till att vara rätt så mild, i alla fall de som jag har läst/sett. I mångt och mycket så är det ganska bra att få se sig själv åka, på nåt sätt så är det lättare att förstå sig själv om det är nåt som inte klickar...nu behöver man ju inte vara så narcissistisk att man pangar upp det på webben ;).

Men som jag inledde, om det funkar och känns bra så är det bara att åka på, men vanligtvis så tenderar de flesta av oss (?) att vilja pröva på svårare/ny terräng och om man då inte kommer vidare med sin befintliga teknik kan det hjälpa till med lite virtuella tips från din närmaste telemarktips.com polare :)

/Anders "Klantigast i Backen" B
 
Den rätta telemark svängen finns definierad i tävlingsreglerna ;)

Klippt från Telemark International Competition Rules
http://www.telemark.org/fis/ticr.html

1803.2 Definition of the telemark technique.
1803.3 The inner ski must be the hindmost ski. The distance between the tip of the inner boot and the heel of the outer boot must be at least one boot length, measured in the direction of the ski.
1803.4 The heel of the inner ski must be clearly lifted from the ski
1803.5 The turns must be linked together in one single, uninterrupted movement from one telemark turn to the next. This means: as soon as the hindmost foot starts to move forwards, this is the start of a new turn, and the movement must be continued without interruption to a position where the foot is at least one boot length in front of the other foot.

Du åker alltså telemark om du lyfter hälen och avståndet mellan fötterna är en fot. ;)
 
Håller med om att det är känslan som måste avgöra, dock blir ju åkningen mer eller mindre jobbig. Om man går djupt ner dvs långt bak med det "övre" benet så blir det ju tokjobbigt som att stå och köra utfall på gymmet hela dan. Jag har åker nu mer "ekonomiskt" vilket gör att jag håller att åka 6-7 timmer per dag i en vecka(Gjorde jag inte förut).
Jag struntar i folk åker men det är ju alltid kul att kolla in dem som åker telisar, nåt går ju oftast att snappa upp.
/F
 
Tack grabbar.
Nu känns det bättre.
Som du sa bäck, så ändras tekniken allteftersom man ökar svårighetsgrad i backarna. Att åka så som jag beskrev går ju inte riktigt för sig om det är brant med lössnö... grundat på erfarenhet:)

Jag uppfattade aldrig criteletique som något negativt, man hör ju många som vill se sig själva åka och få kommentarer för att förbättra sin åkning. En riktigt bra idé tycker jag.

Men det är skönt att veta att så länge det känns bra så är det bra...

fullt ös hälen lös
/samme
 
Som sagt så är det väl när det känns bra som det är rätt, men det går nog att säga att vissa saker är "fel" ändå...(?)
T ex att släpa bakbenet alldeles för mcyket, då går det inte att få tryck på den skidan, vilket gör åkningen svårare.
Sen är en bra grundregel jag fått lära mig att man ska sträva efter att böja båda benen lika mycket.
Det är en regel jag föröker följa, sen hur mycket jag böjer på benen beror på hur mycket eneregi jag vill lägga i svängen, ju mer desto djupare, dock inte mer än 90 graders vinkel på knäna
 
Jo precis.
Man måste ju anpassa sin åkstil till terängen. Dvs åker jag en relativt plan backe där det går att ösa på i en snygg carvesväng har jag märkt att det går ganska bra att köra med innerfoten ganska långt bak.

Men om man pumpar puder blir det en lite mer ihopkrupen ställning med innerfoten ungefär rakt under sätet. Det är lite detta jag ville komma fram till att om man kör så att det känns bra i två, till svårighetsgrad, skillda backar måste ju detta innebära att man ändrar sin åkstil efter rådande förhållanden...

"free your heel and your mind will follow"
/samme
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.