• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Utsidan som app?

Som inbiten Utsiding och nybliven smartphoneanvändare önskar jag mej förstås en Utsidanapp. Är det något att hoppas på, månntro?

Hälsningar BrittMarie
Skickat från min iPhone ;)
 
En mobilanpassad sajt design hade varit super. App är att skjuta över målet och bara dyrt.
Jag hade definitivt besökt sajten mer om den var anpassad för mobil! Bra förslag!
 
Nja det räcker med en annan stylesheet. Den som används har vääääldigt små pilliga knappar att peka på. Man måste zooma in rejält på en läsplatta eller telefon för att exemplevis gå till nästa sida.

Fast en app är ju just en webbsida som är anpassad till en mobil enhet.

Sedan att vissa appar har andra finesser m.m är ju en annan sak.

Men det är, egentligen, mindre viktigt. En app hade varit bra.

//Peter
 
Jag tycker Utsidan fungerar föredömligt bra på mobil browser (använder mest Opera mobile), tycker aldrig det behövs annat zoomande än ett klick på rätt kolumn. Så länge jag kan få allt innehål i en tillräckligt väl webanpassad sida väljer jag det alla gånger framför att få delar av innehållet i en app. Men det ena utesluter inte det andra förstås.
 
Fast en app är ju just en webbsida som är anpassad till en mobil enhet.

Det där stämmer faktiskt inte. En app är mjukvara, det vill säga ett program, som lagras och körs på den mobila enheten. Appen kan hämta information från Internet.

Vid en anpassade webbsida så hämtas all information från webben och körs på enheten.

Den stora skillnaden brukar främst vara att appar kan få tillgång till fler funktioner på mobilen, så som GPS, telefonstatus m.m., beroende på vilka åtkomster som appen får av användaren.

Detta skulle kunna motivera att utveckla en app istället för en mobilanpassad hemsida. Men då det skulle krävas en app för varje mobilklass så tvivlar jag på att det skulle vara värt det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.