Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl

Precis som jag trodde var det alltså avsaknad av hygien vid toabesök som var boven i dramat. Läskigt att vi inte kommit längre när det kommer till hygien....
Det antyddes i någon intervju även att bristande städning av de influgna bajamajorna kunde vara bidragande vill jag minnas mig ha hört.
Inte helt lätt när pumphuset för både vatten och avlopp skäljs bort av översvämning.

/Patrik
 
Det antyddes i någon intervju även att bristande städning av de influgna bajamajorna kunde vara bidragande vill jag minnas mig ha hört.
Inte helt lätt när pumphuset för både vatten och avlopp skäljs bort av översvämning.

/Patrik

STF har självfallet brustit när det kommer till städning och antal toaletter, inget snack om det. Tar dock inte bort det personliga ansvaret.
 
Det antyddes i någon intervju även att bristande städning av de influgna bajamajorna kunde vara bidragande vill jag minnas mig ha hört.
Inte helt lätt när pumphuset för både vatten och avlopp skäljs bort av översvämning.

/Patrik
Inte enda förklaringen, inte heller bristande handhygien, men visst kan dessa faktorer bidra till ökad risk för smittspridning. I intervjun med Björn Olsen antyddes det att dessa virus kan spridas luftburet, så det finns en risk att någon blir smittad bara genom att besöka ett dass efter någon som varit sjuk eller smittad varit på samma dass innan eller vid annan nära kontakt vilket är ganska oudvikligt på en trång fjällstation.
 
Ni kan enligt min ödmjuka uppfattning bara lägga ned anklagelser mot STF i det här fallet. Calici/norovirus är extremt smittsamt. Sprids ju t ex lätt på sjukhusavdelningar trots vettiga och följda hygienrutiner.

Enkelrum och egen toalett går inte att få till på STFs fjällstationer.

Thure
 
Precis som jag trodde var det alltså avsaknad av hygien vid toabesök som var boven i dramat. Läskigt att vi inte kommit längre när det kommer till hygien....
Undrar om det kommer bli mer vinterkräksjuka nu efter corona när många ställen (däribland där jag bor nu) bytt ut tvålen mot handsprit. Och många struntar i att tvätta händerna och spritar dem istället. Många tror t.o.m. att det är säkrare.
Handsprit funkar inte mot vinterkräksjuka..
 
Handsprit funkar inte mot vinterkräksjuka..

Inte helt korrekt.

Se t ex https://www.cdc.gov/norovirus/about/prevention.html

Där det bl a står
"Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds, especially:

  • After using the toilet or changing diapers.
  • Before eating, preparing, or handling food.
  • Before giving yourself or someone else medicine.
It is important to continue washing your hands often even after you feel better. Norovirus can be found in your vomit or feces (poop) even before you start feeling sick. The virus can also stay in your poop for two weeks or more after you feel better and you can still spread norovirus during that time.

Hand sanitizer does not work well against norovirus. You can use hand sanitizers in addition to hand washing, but hand sanitizer is not a substitute for handwashing, which is best."

På bajamajor och utedass finns oftast inte rinnande vatten tillgängligt vilket gör det svårare att åstadkomma vettig handtvätt med tvål och vatten.

Hur gör man då utan tillgång till rinnande vatten.

Se https://www.cdc.gov/norovirus/prevention/outdoor-camping.html

Thure
 
Ni kan enligt min ödmjuka uppfattning bara lägga ned anklagelser mot STF i det här fallet. Calici/norovirus är extremt smittsamt. Sprids ju t ex lätt på sjukhusavdelningar trots vettiga och följda hygienrutiner.

Enkelrum och egen toalett går inte att få till på STFs fjällstationer.

Thure

Har du varit till Kebnekaise och sett toaletterna? Uppenbart inte med tanke på din kommentar. Man har haft alldeles för få toaletter och man har inte städat eller skött om toaletterna i den omfattning man borde. Sen kanske inte det spelade någon roll, det får vi väl aldrig veta. Men jag anser i alla fall att STF har skött det här dåligt.

STF gjorde ett val efter att pumphuset pajade att fortsatt ha öppet stationen. Självklart för att det handlar om för mycket pengar att stänga ner. Att då snåla in på toaletter och att ha för få anställda är inte okej. När man valde att ha öppet som vanligt borde ansvarig självfallet sett till att ordna till en dräglig situation och inte kollat i plånboken hur mycket det kostar.
 
Har du varit till Kebnekaise och sett toaletterna? Uppenbart inte med tanke på din kommentar. Man har haft alldeles för få toaletter och man har inte städat eller skött om toaletterna i den omfattning man borde. Sen kanske inte det spelade någon roll, det får vi väl aldrig veta. Men jag anser i alla fall att STF har skött det här dåligt.

STF gjorde ett val efter att pumphuset pajade att fortsatt ha öppet stationen. Självklart för att det handlar om för mycket pengar att stänga ner. Att då snåla in på toaletter och att ha för få anställda är inte okej. När man valde att ha öppet som vanligt borde ansvarig självfallet sett till att ordna till en dräglig situation och inte kollat i plånboken hur mycket det kostar.
Bara elaka spekulationer, som vanligt.
 
Inte helt korrekt.

Se t ex https://www.cdc.gov/norovirus/about/prevention.html

Där det bl a står
"Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds, especially:

  • After using the toilet or changing diapers.
  • Before eating, preparing, or handling food.
  • Before giving yourself or someone else medicine.
It is important to continue washing your hands often even after you feel better. Norovirus can be found in your vomit or feces (poop) even before you start feeling sick. The virus can also stay in your poop for two weeks or more after you feel better and you can still spread norovirus during that time.

Hand sanitizer does not work well against norovirus. You can use hand sanitizers in addition to hand washing, but hand sanitizer is not a substitute for handwashing, which is best."

På bajamajor och utedass finns oftast inte rinnande vatten tillgängligt vilket gör det svårare att åstadkomma vettig handtvätt med tvål och vatten.

Hur gör man då utan tillgång till rinnande vatten.

Se https://www.cdc.gov/norovirus/prevention/outdoor-camping.html

Thure
Fast det står ju precis det Kimkim sa, handsprit duger inte mot den typen av virus. Det är iofs tämligen allmänt känt att handsprit inte duger när vinterkräksjukan härjar, åtminstone om man haft dagisbarn någonstans under de senaste 20 åren. Det är klorin på ytor, tvätta i över 70 grader och tvål och vatten som gäller.
 
Man kan ju misstänka nu att efter pandemin så har folk fått för sig att handsprit fungerar lika bra som tvål och vatten, så man skippar tvål och vatten för man har ju spritat händerna redan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.