Upplevelsevärda mål att ta sig till i vandring från söder till norr

Hej alla erfarna vandrare med massor av idéer och förslag! x)

Har tänkt bo i naturen den här sommaren och med det vandra från Lund norrut till Näsåker och sedan söderut igen. Ger mig ut i början av april och slutar när det blir "för kallt". D.v.s. jag har en hel del tid på mig, 6-7 månader räknar jag med att det blir.

Hittills har jag bara liftat överallt och då är det lättast att ta sig mellan stora städer. Någonting som jag vid det här laget är rejält trött på. Nu vill jag ut och ha litet mer naturupplevelser. Söker man efter det så hittar man bara hundratals förslag på sätt där någon kommit på ett sätt att profitera på naturupplevelser eller utöva någon form av förtryck mot de andra boendes i naturen vilket är för mig ganska ointressant.

Så har ni några tips på naturupplevelser man inte får missa om man går genom Sverige från söder till norr? Vad som helst som kan tänkas vara intressant. Grottor, vattenfall, speciell flora/fauna, raviner, forsar eller liknande? Om man känner till några intressanta ställen att stanna till på t.ex. ekobyar, wwoof-gårdar, speciella byggen i naturen eller liknande så är det ju också intressant! :)
 
Var en gång i något "urskogs"-reservat en bit norrut i småland, vilket vart fint. Orört i 150 år om jag minns rätt. Fanns ett gäng med linneor växande där. En google sökning på urskog i småland, gav dock ett gäng med träffar, och antar att alla är tämligen trevliga.

Och på kategorin trevliga ställen att ta sig förbi kan jag nämna Säljeryd.
http://sv-se.facebook.com/events/345031652194093/
Här kan du läsa lite mer..
Det kommer vara folk där förhoppningsvis hela sommaren. Annars är det bara att göra sig hemmastadd och gå och lägga sig på ett loft ;)



Låter förövrigt som att det kommer bli en grym resa! Själv har jag tänkt ta och gå till Trondheim från södra Sverige, men det blir nästa år, för denna sommaren kommer spenderas på gården i säljeryd, dit är du hemskt välkommen och det ska nog kunna bjudas på ett gäng potäter och kaffe! :)
 
Tack för svaret! :) Får se var jag hamnar när jag vandrar. Kommer följa kompassen nordöst åt till att börja med så det är ju åt rätt håll! :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.