• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

"ungdomar" i sthlm

jag känner mej träffad!
själv så cyklar jag o springer ibland. seglar när inte isen ligger men då seglar jag isjakt...bor på Lidingö.
hör av dej!!

//Rasmus
 
Jag vet inte vad kursen heter, men den som mina kolegor holl pa med i Australien ar inte en lite dags kurs.
Med tanke pa att det ar lag i australien att ha en bred utbildning inom sitt specifika mal, som tex vrakdykare.

PADI erbjuder en valdigt ytlig kurs inom Vrakdykning/grottdykning. Och ar dar med inte tillracklig.

Det finns en annan licens typ som gar mer pa djupet inom denna typ av dykarteknik.

Det ar skillnad pa vrakdyk o vrakdyk. En liten skuta pa 5 meters djup, eller ett storre fraktskepp pa 27meter djup dar sedementen inte har rort pa sig pa ar o dagar o sedan kommer nagon oerfaren vrakdykare o ror upp sedemten. Hur mycket ser du da? Hur orienterar du igenom denna sorja?
Kunskap kravs.
 
a.harding; sa:
Jag vet inte vad kursen heter, men den som mina kolegor holl pa med i Australien ar inte en lite dags kurs.
Med tanke pa att det ar lag i australien att ha en bred utbildning inom sitt specifika mal, som tex vrakdykare.

PADI erbjuder en valdigt ytlig kurs inom Vrakdykning/grottdykning. Och ar dar med inte tillracklig.

Det finns en annan licens typ som gar mer pa djupet inom denna typ av dykarteknik.

Det ar skillnad pa vrakdyk o vrakdyk. En liten skuta pa 5 meters djup, eller ett storre fraktskepp pa 27meter djup dar sedementen inte har rort pa sig pa ar o dagar o sedan kommer nagon oerfaren vrakdykare o ror upp sedemten. Hur mycket ser du da? Hur orienterar du igenom denna sorja?
Kunskap kravs.

Jag ställer lite motfrågor eftersom du envisas med att ta det här på forumet:

Hur många dyk har du själv?
Vad har du för certnivå?
Har du dykt i vrak, grotta eller gruvgång?

Jag anser att hittar man rätt typ av folk som vet vad som sysslar med är denna kunskap mycket värdefullare än någon dykkurs kan ge. För de som inte hittar denna folkmassa får man köpa sig kunskapen.

Ingen kurs kan ersätta erfarenhet! Det finns sk "cert-töntar" som endast jagar cert och inte dyker... hoppas du inte är en av dem utan dyker och får erfarenhet.

Och din fråga ang. vad man gör på 27 meter i ett vrak som är igensiltat: man tar sig ut via linan självklart, ser inte vart problemet ligger? Skulle du löst detta bättre med en kurs eller med erfarenhet som ger kunskap?

// Jocke
 
Angående ot vrak diskussionen så är det väl ganska självklart att kurser skall kompleteras av erfarenhet.

All underhängsdykning är livsfarlig.

Jag fick problem med en regulator i en grotta än gång på 25 m djup. Var tvungen att byta till reserven vilket var mindre roligt i lite halvt paniktillstånd.

Sedan när vi skulle ta oss ut från grottan genom ett litet jävla hål så fastnade jag i hålet då regulatorn kilat fast sig mellan två stenar eller nåt. Då var jag dock lugn då jag såg vattenytan några meter upp men min buddy var tvungen att hjälpa mig loss. Jag var bla tvungen att ta av mig västen vilket kändes ganska sjukt.

Jag har stött på personer som åkt på frysta regulatorer och vid fel tillfälle är man fucked. Hur ofta är buddien några meter bort och dessutom ser att du har problem inom ett 15 sekunder intervall.

Det här var i egypten och 3 personer hade dött veckan innan jag var där och det var på väldigt liten ort.

Jag är ganska skeptiskt till all underhängsdykning. Ponybottle är ett måste.

Dykning är en av de farligaste sporter man kan utöva IMO.
[Ändrat av Snubben 2007-03-15 kl 15:55]
 
Snubben; sa:
Här är en film från dahab där jag var som är världens "farligaste" dykplats.

Den är på israeliska men bilderna talar sitt språk.

känsliga tittare bör inte titta

http://www.youtube.com/watch?v=zr5doYH5dXc

Diskussionen om att plocka upp avlidna dykare har pågått på sportdykare.se tidigare, rätt skrämmande bilder egentligen.

En ponybottle är en liten säkerhet. Jag skulle satsa på dubbelpaket och dubbla steg istället, då har du större fri volym och slipper gripas av panik där manometern drar i botten på 5 minuter på en liten pony.

// Jocke
 
Rasmus: ja, tack för mejlet

Patrik: Tack för länkarna, ska titta igenom dem.

/Vanja (som för övrigt inget har att tillägga om vrak-/grottdyk, det gör ni så bra själva)
 
Vi har nu blivit några st ungdomar som planerar hitta på något i sommar, ex fjällvandra. Är du sugen på att hänga med? hör av dig?

/Vanja
 
Kanner mig traffad jag med

Hej, jag kande mig oxa traffad! Tyckte det dar med en fjallvandring i sommar lat valdigt intressant, ni kan val hora av er och beratta lite mer detaljerat? kram/hannah
 
Oh! Synd att jag är Västeråsare, jag skulle verkligen vilja hitta ett gäng här (i min ålder) som cyklar/seglar/vandrar. Vet inte vilka fördomar ni har om scouting, men när man kommer upp i åldern brukar det vara en del sånt på g inom scouterna. /Simon
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.