Underkläder i bambu.

Hur fungerar underkläder i bambu i kyla? har hört att det värmer men också att det absorberar mer fukt än bomull. Bomull är väll olämpligt att ha då det är kallt pga detta.
 
Jag gillar bambu till vardags. Det är bättre än bomull, men fortfarande inte tillnärmelsevis lika bra som vanliga underställstyg som ull och syntet. Undvik bambu för svettiga aktiviteter är min åsikt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag håller med, bambu är skönt och svalt mot kroppen, luktar inte mycket, men torkar långsamt.
Jag använder en uppsättning bambu t-shirts som undertröja till vardags men inte för träning eller friluftsliv.
 
Håller med Joakim. De är mycket sköna, men pga av den långa torktiden är de olämpliga att använda under längre turer.

HåkanF
 
Bambu är en variant av cellull d v s cellulosafiber, den är tvättkänslig, torkar slött, tål friktion rätt dåligt men är skön mot huden vid måttliga aktiviter. Lätta ryggsäcken och titta ofta så kommer ni dit. Ull är vida bättre i många avseenden.
go tur
 
Hur fungerar underkläder i bambu i kyla? har hört att det värmer men också att det absorberar mer fukt än bomull. Bomull är väll olämpligt att ha då det är kallt pga detta.

Gillar inte att ha bambu som liner på foten med tjockare sockor över. En tunn merinoullssocka och en "vanlig" socka är bättre. Proportioner med polyamid/ elastan et c får variera med klimat, årstid, väder och aktivitet. Gillar i regel det med hög andel ull.

Tycker att bambu, blir våtare, torkar sämre, värmer sämre (och vid behov, kyler sämre) och att den skrynklar sig mer (skoskav). Merinonullen känns fräschare längre.

Gillar dock bambu i varma klimat om låga trekking/approachskor ska användas och inga sockor över krävs. Känns också mysiga som vardagsstrumpor.
 
Har testat bambu underställ nu när jag är ute....HELT fanttastiskt. Man känner knappt att man har det på sig. Ända är det mycket varmt på kroppen
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.