Under maraton-loppet...tejpning...vaselin?

Hej!
Vad brukar löpare pyssla med för förberedelser inför maraton för att få ned antal blåa tår och sveda och värk? Som långloppscyklist i mountainbike så vet jag värdet av en mild salva:) Vad gör maratonlöparna....tejpar bröstvårtor och tår? Smörjer in sig...? Några andra bra tips och trick?
 
Spring aldrig i bomull kläder då kommer skavsåren, använd gärna lite vaselin på bröstvårtor. Gärna lite för stora skor fötterna sväller ordentligt i så långa lopp!
Använd kläder skor som du vet fungerar inget nytt på tävlingen alltså!
Lycka till!

/Janne
 
Spring aldrig i bomull kläder då kommer skavsåren, använd gärna lite vaselin på bröstvårtor. Gärna lite för stora skor fötterna sväller ordentligt i så långa lopp!
Använd kläder skor som du vet fungerar inget nytt på tävlingen alltså!
Lycka till!

/Janne
Springer du i linne och/eller korta shorts brukar iaf jag behöva vaselin på insida överarmar (skaver mot bålen) och insida lår. Tejpar en del tår. Alltid använda skor och kläder man vant sig vid, ett råd man inte kan få för många gånger. Tejpa bröstvårtorna, ser dessutom roligt ut...

Sen har man förstås hela vetenskapen med att äta, sova, dricka etc, beroende på religion.
 
För min del ser (såg) det ut på följande vis:
Som sagt, inga nya prylar. På fötterna Bola TenToes-strumpor (finns de fortfarande?). Insmörjning av bröstvårtor ej nödvändigt.

Under loppet: Ha koll på drickat (bara vatten och den sorts sportdricka som jag vant magen vid).
 
har iofs bara erfarenhet från Lidingöloppet och det är ju inget maraton men iaf...
Jag tejpar fötterna rätt rejält. Men det är väl personligt var/om man behöver tejpa, jag måste alltid tejpa vid långvariga aktiviteter, även turåkning och skidbestigningar. Får ngn slags friktionsskavis under trampdynan strax innan stortån börjar. Har testat sju miljoner kombinationer av vandringskängor, löparskor, pjäxor och strumpor, men håller jag bara på tillräckligt länge så uppstår samma problem oavsett.
Annars gillar jag tigerbalsam och besvärjelser över diverse potentiella muskulära problemområden...om inte annat så funkar det psykiskt. Baksidan är att löparkläderna stinker tigerbalsam i flera månader efteråt.
Och som tidigare skrivits, väl inkörda kläder och skor kan inte överskattas.
 
Hade själv samma problem med skavsår/blåsor vid mkt långa löppass(typ +20km) provade allt tejp(som åkte av) salva olika sulor men märkte att mitt problem löste sig när jag hittade bra strumpor!
Sen är man ovan å ändå vill genomföra ett lopp typ 21-42km får man problem! Man om man tränar långsiktigt å långsamt ökar längden på sina LD-pass tror jag man grejar det utan större problem!

/Janne
 
Det mesta är sagt...

... har bara LL som merit... men jag instämmer i fg talare och lägger till:

Compeed på foten där skosnöret pressar vid knuten.
Välbeprövade kläder, har en gång fått skav i ärmhålan framtill! Alltså inget tight och knöligt.
Strumpor, ej nya, utan väl beprövade. Jag sprang 2 mil en gång i snäppet små strumpor... inte bra...

Thomas

Btw... bra initiativ med löpningsforumet Swamprat!
 
Hade själv samma problem med skavsår/blåsor vid mkt långa löppass(typ +20km) provade allt tejp(som åkte av) salva olika sulor men märkte att mitt problem löste sig när jag hittade bra strumpor!
Sen är man ovan å ändå vill genomföra ett lopp typ 21-42km får man problem! Man om man tränar långsiktigt å långsamt ökar längden på sina LD-pass tror jag man grejar det utan större problem!

/Janne

Känner igen mig, det är först vid +12-13 km skavsåren kommer. Känns alltid hur bra som helst första milen.
Har blivit bättre för mig också med riktigt bra strumpor, men jakten på den perfekta strumpan är ännu inte över. Ska testa bolas double-sock bara den kommer in hos löplabbet i min storlek igen (vilket verkar vara typ aldrig, har 34-36 vilket inte verkar vara löparstandard direkt...). Räddningen är att jag är grym på att tejpa.. :)
/ S
 
Hallå Sandra!

Kunde inte låta bli svara! Det var Löparlabbets dubbel-socka som räddade mig!
Hoppas du väntar in den å provar den du oxå!
Mvh från en som inte tejpar lika bra som du :)

/Janne
 
Tånaglarna

Bra råd här innan, det är säkert olika vad man drabbas av.....men att köra med f ö r stora skor för att fötterna svullnar, låter vanskligt tycker jag. Då inträffar nog trampdyneavlossning som nån beskrev här innan....men som sagt allt är väldigt personligt !

Glöm inte att klippa tånaglarna------en vecka innan loppet------ifall du klipper fel;)
 
Efter min (hittills) enda mara ångrade jag bittert att jag inte hade tejpat fotknölarna.
Jag har nämligen ovanan att ibland skrapa mot fotknölen med kanten av skosulan, i synnerhet om jag börjar bli lite trött. På ett träningspass är det bara irriterande, men på maran hände det så många gånger att jag hade rejäla sår på båda fotknölarna :-(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.