Umasjö - Tärnasjön norra

Hej! Jag skapar härmed mitt första ämne på utsidan.

Jag och två kompisar skall i sommar vandra från Umasjö till Tärnasjöns nordvästra del. Vi undrar om det finns en led som vi kan gå eller om vi måste gå "off the treck"?

Jag har kollat runt lite på olika kartor och hemsidor samt tittat på Google Earth, men jag har blandat ihop Syterskalet med Jirejaure som ligger betydligt mycket mer norrut än Syterskalet.

Vi vill alltså gå från Umasjö, via Jirejaure till Glimmerstugan och sedan ner till Tärnasjön. Går detta!?
Stämmer det att Glimmerstugan ligger här: http://mapcarta.com/17769462

När jag tittar efter lite mer på internet så är tydligen Jerisjokk vid Tärnasjön vårt mål. Är Jerisjokk själva vattendraget ner för sluttningen eller vad är Jerisjokk?

Tack för hjälpen på förhand Mvh en konfunderad man.
 
Enligt fjällkartan finns det markerad sommarled fram till Jirestugan som ligger i sydvästra änden av Jijrajávrrie och därefter en gångstig fram till Deärnnájávrrie (Tärnasjön).

Glimmerstugan ligger norr om markeringen på din kartlänk. Till vänster om en bäck går det att urskilja två byggnader. Enligt fjällkartan går inte stigen precis förbi stugan, utan den verkar snarare passera där stugan är markerad på din kartlänk.

Enligt fjällkartan heter bäcken i sluttningen ned mot sjön Jijrajuhka, och jag misstänker att den bäcken även kallas Jerisjokk.
 
Om du skaffar dig en riktig fjällkarta (AC2) så får du alla svar.
Jag har inte gått där själv men enligt kartan är det markerad sommarled fram till Jirestugan därefter är det en stig (som kanske inte är rösad) längs sjön som enligt senaste stavningen heter Jijrajávrrie. Glimmerstugan ligger en bit upp på sluttningen på andra sidan jokken ett par kilometer öster om sjön. Stigen forrtsätter sedan längs Jijrajuhka ner till Tärnasjön.
Har ni tänkt få båtskjuts därifrån till Tärnasjöstugan eller vart tar ni vägen sen?
 
Enligt fjällkartan finns det markerad sommarled fram till Jirestugan som ligger i sydvästra änden av Jijrajávrrie och därefter en gångstig fram till Deärnnájávrrie (Tärnasjön).

Glimmerstugan ligger norr om markeringen på din kartlänk. Till vänster om en bäck går det att urskilja två byggnader. Enligt fjällkartan går inte stigen precis förbi stugan, utan den verkar snarare passera där stugan är markerad på din kartlänk.

Enligt fjällkartan heter bäcken i sluttningen ned mot sjön Jijrajuhka, och jag misstänker att den bäcken även kallas Jerisjokk.

Om du skaffar dig en riktig fjällkarta (AC2) så får du alla svar.
Jag har inte gått där själv men enligt kartan är det markerad sommarled fram till Jirestugan därefter är det en stig (som kanske inte är rösad) längs sjön som enligt senaste stavningen heter Jijrajávrrie. Glimmerstugan ligger en bit upp på sluttningen på andra sidan jokken ett par kilometer öster om sjön. Stigen forrtsätter sedan längs Jijrajuhka ner till Tärnasjön.
Har ni tänkt få båtskjuts därifrån till Tärnasjöstugan eller vart tar ni vägen sen?

Diminuendo: Tack för din mycket vänliga information, mycket bra. Nu känner jag mig mycket mer säker på vart det är jag skall vandra. Tack!

tore: Och du tore, tack för din information och vad kartan heter! Jag är så usel på datorer så jag har sökt flera månader efter den kartan! Äntligen är den min!

Kul att du frågade om vart vi skall ta vägen efter att vi nått Tärnjasjön. Då skall jag berätta för dig att Tärnasjön är vårt mål! Vi skall bosätta oss vid Tärnasjöns nordvästra del i en skogsdunge nära sjön och målet är att stanna kvar där helst hela sommaren ända tills mitten av september.
 
I mitt album finns två bilder på och från Glimmerstugan ("Gissa position 1" och "Gissa position 2"). I Gissa position 1 skymtas stugan som en grå fläck en bit upp i den solbelysta sluttningen.
 
Glimmerstugan...

Är en trevlig stuga där jag tillbringat några dagar både sommar som vinter. Dock emellanåt dåligt med ved. Fick en kamrat i området att ta med en säck med skoter när vi gjorde en sväng runt storfjället för några år sen. Ligger som sagt på östra sidan av dalgången en bit upp men står relativt fritt.
Det finns rätt mycket stigar på båda sidorna av dalgången och det är relativt lättgånget så du lär knappast ha några problem att ta dig dit från Umasjö. Men en bra uppdaterad fjällkarta är ett bra råd.

Annars är ett bra tips de extremt vackra partierna som ligger norr om Glimmerstugan - om ni tänker parkera i området en längre tid.

Vänligen//Dag
 
Tack för informationen Dag.

Fjällkarta är nu beställd och borde komma innan Tisdag nästa vecka. Vi har tänkt att vara vid området en längre tid och området norröver skall givetvis utforskas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
albinh Området mellan Umasjö och Viterskalet? Fjällvandring 4
Picea Båtfrågor om Tjulträsket och Tärnasjön Fjällvandring 10
Regalis Vandring Tärnasjön-Hemavan Fjällvandring 3
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
fem September runt Tärnasjön i Vindelfjällen Fjällvandring 0
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
cloud76 Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept? Fjällvandring 4
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Garp_ Norra Sytertoppen i februari Fjällvandring 3
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
snurte Norra sidan av Sarvesvágge? Fjällvandring 16
Eraxor1 fiska norra kungsleden Fjällvandring 8
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
Sigi Om Teusadalen igen ( norra sidan) Fjällvandring 4
Pumba Norra sytertoppen Fjällvandring 5
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
maswan1 Vandring Norra Gardfjället / Matsdal / Grantonskalet Fjällvandring 0
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
rKW00l Norra Dalarna - vandra/cykla Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
Fossa Viterskalet, Norra Sytertoppen Fjällvandring 8
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Vindskydd Norra Bunnerfjällen Fjällvandring 0
pergit Norra Sytertoppen Fjällvandring 7
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
skogsvakt när höstvandra norra dalarna/norge med omnejd? Fjällvandring 6
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
Bwian Vandring i norra Dalarna Fjällvandring 6
TåB Norra Sytertoppen Fjällvandring 4
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8
lennug Upptäck norra Bohuslån till fots. Fjällvandring 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.