Tvätta sovsäck

Jag är i färd med att, efter ett års användning, tvätta min Mountain Equipment Dreamcatcher 300 (en dunsovsäck). Tvättrådet visar symbolen "hand doppad i en bunke med vatten", vilken jag tolkar som att det är handtvätt som gäller. Eftersom jag är en notorisk loser då det gäller alla hushållsgöromål (inkl. tvättning) tänkte jag rådfråga er om eventuella erfarenheter vid handtvätt av sovsäck.

Bör jag använda ett speciellt tvättmedel?
Vilken temperatur på vattnet är rådligt?
Torkar någonsin en dunsäck och, i sådana fall, finns det effektiva sätt att rekommendera?
osv.

[Ändrat av tjonsson 2005-08-10 kl 22:22]

Det absolut bästa torde vara att skicka säcken till:

W.E.Franklin (Sheffield) Ltd.
+44 (0) 114 268 6161.

eller

Outdoor-Service -Team GbR, Rheinstraße 21, D-16356 Eiche b. Berlin
Tel: +49 / 30 / 99 27 20 86
Fax: +49 / 30 / 93 66 36 44
e-mail: info@outdoor-service.com

Detta är de två inrättningarna som Rab rekommenderar.

Annars så gäller det att vara varsam och använda tvålflingor eller speciellt duntvättmedel och sedan torktumla säcken på låg temperatur tillsammans med några tennisbollar. Se till att köra tumlaren ordentligt och inte ha någon automagisk avstängning när yttertyget är torrt. Rabs tvättråd är (som vanligt) klockrena:

* Carefully hand-wash the item in warm water (40°C) with a soap solution, NOT DETERGENT.
* Rinse thoroughly, making sure there is no soap residue present within the product.
* Squeeze out all excess water gently with your hands and transfer item with care to a washing machine. A delicate ‘spin’ programme is recommended.
* If you are cleaning a box walled garment or sleeping bag, ensure that the weight of the item is supported by ‘cradling’ in a bath towel or similar. Failure to do so may result in damage to the down compartments.
* Immediate tumble drying should commence in a commercial dryer on a ‘cool’ setting. Check the item periodically and repeatedly turn inside out. The down contained within the baffling may require further manipulation in order to restore the loft.
* Avoid the temptation to remove the item from the dryer too soon. Although the outer fabrics may feel dry and warm to the touch; down contained within the baffling can still be clumped because of moisture.
The drying process can take several hours. When finished it is advisable to store uncompressed in a dry, cool place. Airing should continue for two days before use.

http://www.rab.uk.com/care.html
[Ändrat av haskell 2005-08-10 kl 22:27]

Tack för ett uttömmande svar. Det födde emellertid en annan idé hos mig: Vad tror ni om att lämna den kära säcken till den lokala kemtvätten? Är det någon som har någon erfarenhet av detta (dvs. era egna lokala kemtvättar, inte nödvändigtvis min)? Kan man lämna den i deras händer, eller kommer det tillbaka en blekt, stärkt och vikt Dreamcatcher 300?

tjonsson; sa:
Tack för ett uttömmande svar. Det födde emellertid en annan idé hos mig: Vad tror ni om att lämna den kära säcken till den lokala kemtvätten? Är det någon som har någon erfarenhet av detta (dvs. era egna lokala kemtvättar, inte nödvändigtvis min)? Kan man lämna den i deras händer, eller kommer det tillbaka en blekt, stärkt och vikt Dreamcatcher 300?

Avrådes. Kemtvättar har inte några preparat som lämpar sig för tvätt av dun, risken är att din säck blir förstörd.

Dum fråga kanske, men varför tvätta den alls om den bara är ett år gammal? Varje tvätt försämrar isoleringen, så enligt min uppfattning bör man bara tvätta om det verkligen behövs (=så skitig att isoleringen är sämre pga smuts).

//J

tjonsson; sa:
Vad tror ni om att lämna den kära säcken till den lokala kemtvätten?
Jag skulle aldrig låta dem titta på min sovsäck ens!
Om du verkligen behöver tvätta den så följer du Rabs råd. Annars så kör du på och se till att alltid använda något som skyddar sovsäcken, t.ex. ett sidaninnerlakan.

Att själv tvätta säcken är ingen fruktstund, direkt. Särskilt torkningen kräver att man är noggrann, och man kan inte på egen hand ge tillbaka dunet det fett som varje tvätt tar bort (fettet ger dunet loft).

Det finns trots allt kemtvättare som faktiskt är proffs (hör och häpna!) på vad de gör, och vet precis hur man ska tvätta och återfetta dun. Men jag har ingen aning om var de finns :)

Sen kan man ju fundera på om det är dunet eller ytteryget som är smutsigt. Är det bara yttertyget behöver man ju inte blanda hela dunfyllningen utan bara ge sig på utsidan.

[Ändrat av Nordesjö 2005-08-11 kl 09:48]

joru; sa:
Dum fråga kanske, men varför tvätta den alls om den bara är ett år gammal? Varje tvätt försämrar isoleringen, så enligt min uppfattning bör man bara tvätta om det verkligen behövs (=så skitig att isoleringen är sämre pga smuts).

Jag drevs av en förvissning om att man, på samma sätt som man tvättar sängkläder med jämna mellanrum, även borde kunna tvätta sin sovsäck en gång per säsong.

Men jag inser efter all visdom i denna tråd att jag bör närma mig problemet med en annan försiktighet än tidigare och att jag även bör tolerera en helt annan nivå på nedsmutsningen av säcken än tidigare, innan jag tvättar den.

Detta föranleder en allmän fråga: hur ofta tvättar ni er säck?

(Som en jämförelse: Jag har, som sagt, haft min i ett år och använt den totalt ca 30 nätter under fältmässiga förhållanden.)

tjonsson; sa:
I princip aldrig. ;)
Jag har inte haft någon av mina säckar tillräckligt länge än och jag räknar med att det kommer att dröja flera år till innan någon av dem behöver tvättas. Jag sover alltid med sideninnerpåse och ganska ofta har jag ett dedicerat "sovunderställ" också.

tjonsson; sa:

Aldrig. Om man använder innerlakan från första början (och ALDRIG sover i den utan) så tar det säkert minst 15 år innan den blir så smutsig att det är motiverat att tvätta den. Och så länge har jag aldrig använt en och samma sovsäck. Sedan är innerlakanets tyg mycket skönare mot huden om man t.ex. sover utan kläder (speciellt om man anväder ett lakan i bommul - då blir det precis som hemma :)). Ytterligare en fördel med att använda lakan är att du då kan ha sovsäcken öppen (om det skulla vara för varmt) utan att bli myggbiten över hela kroppen!

hegeland; sa:
Aldrig. Om man använder innerlakan från första början (och ALDRIG sover i den utan) så tar det säkert minst 15 år innan den blir så smutsig att det är motiverat att tvätta den.

OK, inser plötsligt den enorma fördel som ett innerlakan innebär. Ett litet personligt paradigmskifte har därmed just inträffat: sovsäck soves i med innerlakan, eftersom tvättningen av densamma inte (med Nordesjös ord) är en fruktstund.

Är innerlakansfalangen allenarådande på denna sida eller finns det andra rationella argument (annat än de som bygger på att en sovsäck är lätt att tvätta) för att sova direkt i säcken?

tjonsson; sa:
hegeland; sa:
Aldrig. Om man använder innerlakan från första början (och ALDRIG sover i den utan) så tar det säkert minst 15 år innan den blir så smutsig att det är motiverat att tvätta den.

OK, inser plötsligt den enorma fördel som ett innerlakan innebär. Ett litet personligt paradigmskifte har därmed just inträffat: sovsäck soves i med innerlakan, eftersom tvättningen av densamma inte (med Nordesjös ord) är en fruktstund.

Är innerlakansfalangen allenarådande på denna sida eller finns det andra rationella argument (annat än de som bygger på att en sovsäck är lätt att tvätta) för att sova direkt i säcken?

Som sagt, jag tvättar i princip aldrig sovsäcken utan använder istället sovlakan och ett underställ. Jag ligger ute ca 50 nätter/år och min äldsta sovsäck är 6 år gammal nu men fortfarande fräsch och fin, så jag räknar med att tvätta den om ca 20 år ;).

En del skippar sovlakan och använder bara underställ, funkar säkert bra det med, men jag ligger ibland ute i flera veckor och då blir understället också skitigt, så ett sovlakan utanpå känns som bra skydd för sovsäcken (hängslen och skärp ;) ).

//J

joru; sa:
En del skippar sovlakan och använder bara underställ, funkar säkert bra det med, men jag ligger ibland ute i flera veckor och då blir understället också skitigt, så ett sovlakan utanpå känns som bra skydd för sovsäcken (hängslen och skärp ;)
Även om vi tidigare tagit diskussionen om innerlakan/underställ så kan jag väl få propagera lite?

Jag sover i underställ, utan innerlakan, och har inte planerat att tvätta mina dunsäckar på bra många år. Understället jag sover i har jag med speciellt för att sova i, och som förstärkning i tältet, samt t ex efter kvällsbad. Det är riktigt skönt att bada, ta på sig understället, sitta i tältet och dricka té iförd understället och sedan krypa ned och knoppa in. Utsidan av understället hålls ren, och man slipper bära ett innerlakan. Dessutom slipper man böka runt med ett extra lakan inuti säcken. Dessutom ger understället mer värme (inbillar jag mig) än vad innerlakanet gör.
Skulle dessutom någon gruvlig olycka drabba mitt ordinarie vandringsunderställ så finns det alltså ett i reserv med i packningen.
Hur var det, stapla argument som man staplar dynga, eller?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
HannaD Tvätta sovsäck? Bo och sova 3
adventure_transport Tvätta sovsäck? Bo och sova 4
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
mojmoj Hur tvätta sovsäck? Bo och sova 36
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
xnation Tvätta tält Bo och sova 10
Hiza Tvätta Thermarest? Bo och sova 3
Lavskägge Tvätta reselakan av siden? Bo och sova 3
fisherman tvätta tältet Bo och sova 4
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
kalle rosenberg Tvätta innetält? Bo och sova 2
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 4
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg