Jag har hyfsat stor erfarenhet gällande fjällvandring men planerar nu att pröva på vinterturer på skidor nästa påsk (25-29 mars). Planen är att skida från Grövelsjöns fjällstation till Hävlingestugan (13 km), stanna i Hävlingestugorna några nätter med kortare dagsturer samt isfiske och sen skida tillbaka.
Har ett gäng (grundläggande) frågor gällande detta:
1. Är det ens möjligt att åka dessa distanser (13 km) med "vanliga" längdåkningsskidor eller behövs turskidor?
2. Vad går egentligen snabbast - vandring (med 20 kg-säck) eller turskidor med ngt lättare packning? Svår fråga, jag vet. Är väldigt vältränad och hyfsat skidvan.
3. Är det ens möjligt att skida med en rygga på 15 kg på ryggen eller behövs pulka?
allt gott
Anders
Har ett gäng (grundläggande) frågor gällande detta:
1. Är det ens möjligt att åka dessa distanser (13 km) med "vanliga" längdåkningsskidor eller behövs turskidor?
2. Vad går egentligen snabbast - vandring (med 20 kg-säck) eller turskidor med ngt lättare packning? Svår fråga, jag vet. Är väldigt vältränad och hyfsat skidvan.
3. Är det ens möjligt att skida med en rygga på 15 kg på ryggen eller behövs pulka?
allt gott
Anders