Transport av smör och ägg

Det finns ägg i hårda plast"kartonger" i vanliga mataffärer. Jag har haft med hårdkokta ägg i dessa lådor och det funkar fint. Är äggen lite mindre än utrymmet lägger jag hushållspapper emellan så att de inte ska "dunsa runt".
Färska ägg kan man nog också ta med på detta sätt, men jag skulle gardera med en plastpåse runt lådan ;)
 
Ägg kan transporteras i Naglene flaskor med 63 mm "wide-mouth" öppning. Den stora öppningen gör det dessutom mycket enklare att fylla flaskan från en iskall fjällbäck, när äggen är slut :)
 
Utrymmet mellan äggen utnyttjas lämpligtvis till övriga pannkaksingredienser.
I värsta fall så är det då bara att plocka ut de största skalbitarna, skruva på locket och skaka om...
 
Smör har jag transporterat i smörpaketet/plastpåse - känns lite onödigt tungt att ha en särskilt behållare till det. Angående ägg så finns det ju äggpulver också, själv har jag dock misslyckats med att göra pannkakor på gasspis på fjället då värmen inte blivit tillräcklig, alternativt att äggpulvret fungerade dåligt.
 
För mindre mängd smör- plastförpackningen för 50g rom
För lite mer smör - burken från svensk honung (plast) alternativt burken till miso-soppa på thai-restaurangen.
För ännu mer smör - mormors platta tupperware-ask för medvurst från 50-talet, härligt pastellfärgad och helt tät.

För ägg - På Kvantum Frölunda (Göteborg) säljs äggen i 6-pack plastkartonger. Funkar superbra även för att ta med råa ägg i kajak (till och med när man rollat) och i ryggsäck. Ett extra gummiband som säkerhet att den inte öppnar sig bara så....
 
"The Body Shop" har krämer som kommer i burkar som rymmer 250 g smör, exakt. Inget man köper av det skälet kanske, men i ärlighetens namn, känns inte huden lite torr?

Bildgoogla på "body butter" så ser ni vilka jag menar.
 
Om jag ska steka pannkakor när man är ute och vandrar så använder jag pannkaksmix. Då behöver man bara vispa ut det med vatten, fungerar alldeles utmärkt och så slipper man tunga och eventuella trasiga ägg. Men sedan kanske man vill ha ägg till annat än pannkakor och då tror jag på den lilla plastäggkartongen med handtag som någon tipsade om tidigare..dock skulle man kunna tänka sig en mindre variant för endast ett par ägg.
 
Fabriken

Hur mânga ägg gör du av med per dag?
Ta med äggfabriken, garanterat färska ägg och dessutom trevligt sällskap.
 
Om jag ska steka pannkakor när man är ute och vandrar så använder jag pannkaksmix.

Ursäkta OT men vilken mix rekomenderas?
Jag köpte en gång "Mississipi belle" och där skulle man tillsätta ägg, olja och mjölk. Dvs. mixen bestod av mjöl och bakpulver...
Jag har sökt efter äggpulver men det verkar svårt att köpa?
 
Ursäkta OT men vilken mix rekomenderas?
Jag köpte en gång "Mississipi belle" och där skulle man tillsätta ägg, olja och mjölk. Dvs. mixen bestod av mjöl och bakpulver...
Jag har sökt efter äggpulver men det verkar svårt att köpa?

OT svar..... :)
Vid ett tillfälle då en paddelbekant var allergiker fick jag kika efter alternativ och fann då pannkaks- och våffelmix på allergikerhyllan på ICA (där som alternativprodukterna finns för gluten- ägg- och laktios-allergiker) .
Minns inte märket, men det är en mjuk vit plastförpackning med gult på etiketten och bild av en våffla. Sedan dess använder jag den både för våfflor och pannkisar då den bara ska blandas med vatten. (våfflorna blir dock frasigare med smält smör i smeten)

Enklast blandas denna i fält med att man har PET-flaska som man hällt i pulvret i hemma, och sen pytsar i vattnet i lagom tid före gräddninsgtillfället. (ska svälla en liten stund också) Enkelt att skaka ihop smeten och enkelt att hälla i stekpannan.

Bon apetit!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.