Titan

Tänkte fylla på skafferiet med titan-kastruller hade jag tänkt.

Jag hittar dock inga siffror på vikt? Jag har en svag "bild" i huvudet att en 1,5 L kastrull hamnar på 70 gram, kan det stämma?

Triangia..

Det jag är orolig för är dock att titan är som aluminium, att 50 % av maten hamnar som en svart beläggning längst kastrullens botten, också kallat fastbränd mat.. Erfarenheter av titan?

Andra kommentarer om konfiguration tas gärna emot av UL-vandrare.

// Jocke
 
På Globetrotter.de ser man även att viktbesparingen är (håll i er nu!) 32 gram för en 1,5-liters gryta mellan titan och aluminium. Undrar hur många gram man sparar genom att klippa håret innan vandringen?

Lägg pengarna på nåt roligare är mitt tips.
 
Strykarräven; sa:
På Globetrotter.de ser man även att viktbesparingen är (håll i er nu!) 32 gram för en 1,5-liters gryta mellan titan och aluminium. Undrar hur många gram man sparar genom att klippa håret innan vandringen?

Lägg pengarna på nåt roligare är mitt tips.

Det är tufft med titan
 
Jag har t o m. Titan i mitt ena smalben =D

..angående maten bränns fast så har jag lösningen. Köp en Titansked och rör om lite då o då.
[Ändrat av XmadiceX 2006-05-29 kl 22:05]
 
Joakim Ambrosson; sa:
Det jag är orolig för är dock att titan är som aluminium, att 50 % av maten hamnar som en svart beläggning längst kastrullens botten, också kallat fastbränd mat.. Erfarenheter av titan?

Titan lär vara ännu värre på den punkten. Vidbränt precis där lågan är, och ljummet resten...
Men titankastruller har man ju som sagt inte för att laga mat, utan för att det är tufft och lätt. Helst ska du värma maten i kastrullen genom att belysa med laser. :)
 
Titan används väl medicinskt just för att t.ex. ben lätt växer fast i materialet, det mesta "fastnar" i/på titan. Vill man ha största möjliga fastbränning i sina kokkärl är det alltså titan man ska satsa på. Denna effekt förstärks av den dåliga värmeledningen som ger ojämn värme i kastrullen.

Vill man hosta upp några hundralappar för att få denna exceptionella fastbränningsförmåga samt spara några tiotals gram (som enkelt hade kunnat sparas genom en hårklippning som räven skrev ovan, eller rensning av ryggsäcksremmar, eller nästan vad som) så är valet enkelt: titan! Själv hade jag hellre lagt pengarna på något roligare.
[Ändrat av JonathanW 2006-05-30 kl 07:24]
 
Joakim Ambrosson; sa:
Det jag är orolig för är dock att titan är som aluminium, att 50 % av maten hamnar som en svart beläggning längst kastrullens botten, också kallat fastbränd mat.. Erfarenheter av titan?

Andra kommentarer om konfiguration tas gärna emot av UL-vandrare.

// Jocke

Risken för fastbrännt är inte överdriven. Det bränner mycket lätt fast både på grund av tunn botten och dålig värmeledning. Men många ULare värmer ändå bara vatten till påsar varför titan inte är helt bortkastat. Det är bara ett lite annat användningsområde. Skall man laga mat, koka såser, gröt etc skulle jag nog hellre bära några extra gram för en non-stick-behandlad alu-panna.
 
Det finns några fördelar med titan.

För den som sällan men ändock ibland vill använda en stekpanna kan det vara bra med titan. Används något väldigt sällan skippar man det, eller tar en ultralätt sak. Gäller att vara aktiv och röra på pannan då värmeledningen är dålig.

Till kokkaffe om man inte vill ha alu och tycker stål är för tungt.

För den som vill ha en oöm kastrull att använda lite hur som helst, t.ex att bara att trycka in i elden bland stenarna eller röra om med vad som helst.

För den som, vilket nämndes ovan, bara kör vattenuppkok och vill spara gram.

För den som vill ha en extra kastrull att ha vatten i, göra iste i, äta ur.

Med en titankåsa kokar man upp vatten direkt i kåsan, om man bara vill ha snabbkaffe, ckoklad eller dylikt. Praktiskt för småturer från ett basläger; behöver bara ett smörgåspaket, snabbkaffe och titankåsan i ena fickan, ev. liten gastub och brännare i andra fickan. Om nu ens jacka har fickor vill säga.
Fungerar även som minikärl för att vispa upp skummjölken till gröten.

Till nöds går det även att laga mat i en titankastrull:)

Köp dock inte titan för att det känns "tufft". Det är bara folk som aldrig använt titan som tror att de som använder materialet gör det för att det är "tufft";-)

Raskesven
 
JonathanW; sa:
Titan används väl medicinskt just för att t.ex. ben lätt växer fast i materialet, det mesta "fastnar" i/på titan. Vill man ha största möjliga fastbränning i sina kokkärl är det alltså titan man ska satsa på. Denna effekt förstärks av den dåliga värmeledningen som ger ojämn värme i kastrullen.

Titan är ett rent omöjligt material att arbeta med. I plåtverkstan alltså. Det har en förmåga att suga upp gaser ur atmosfären som är oöverträffad av andra metaller. När man svetsar i metallen gäller hygienreger som skulle fungera vid en kirurgisk operation. Man måste även skydda svetsfogen med ädelgaser en rätt lång stund efter man svetsat färdigt, så att en speciell gaskåpa används.
 
Sådär

Det som skrivits ovan håller jag med om. Men jag använder min titankastrull på ett delvis annat sätt. Att steka i Trangias stekpanna fungerar inte för mig pga för ojämn värme och speciellt p g a för långt avstånd mellan KAPbrännaren och stekpannan. Jag brukar i stället woka i en kastrull och då fungerar titan bra. Det är också bra för vattenuppkok men inte bättre än de andra materialen. Jag har en teflonkastrull för havregrynsgröt och annat som lätt bränner fast och en titankastrull samt en stekpanna i titan. Stekpannan använder jag mest som lock och uppläggningsfat. Titan blir inte lika buckligt och repigt som aluminium.

Thure
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.