• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tips vid köp av vandringsryggsäck och sovsäck?

Re: Ett litet tips!

sajberjohan; sa:
Eftersom du bor i Göteborg så bege dig ner till Femmans Sport de har kunnig personal och bra priser och de kan nog hjälpa dig med att hitta en bra ryggsäck och sovsäck.

Varför inte också gå till Fjällsport på Magasinsgatan? Förvisso mest dyrare prylar, men i mitt tycke suveränt kunnig & bra personal.
 
eller..

Fjällsports sovsäckar är bättre tycker jag, då de har varumärken som packar lite och värmer mer...

I övrigt tycker jag femman har bättre utbud på ryggsäckar, skulle personligen rekommendera en Lundhags V8, som är grymt bra.. Men vet inte hur komforten är på dam...

Fredric
fredric@citrus.nu

[www.glädje.nu / http://www.starkare.com]
 
Göteborgsbutiker

I Göteborg så rekommenderar jag besök på Fjällsport och Femmans Sport i första hand. Fjällsport har sta'ns intressantaste sortiment och när det gäller sovsäckar så finns det egentligen ingen anledning att gå någon annanstans eftersom de har det överlägset bästa urvalet av kvalitetssovsäckar i Göteborg. På ryggsäcksfronten kan man prova sig less utan att fördenskull bli nöjd om man är kräsen som undertecknad... ;) Fjällsport och Femmans Sport är dock väldigt tillmötesgående och hjälpsamma.
(De ryggsäckar jag använder har jag beställt från eller köpt i England eftersom jag tycker att i princip alla ryggsäckar på svenska marknaden är för tunga.)

När det gäller ryggsäckar (och köksattiraljer) så kan även Kanotcentrum vara ett bra ställe att besöka eftersom de har en del saker som få andra i Gbg har, t.ex. ett stort urval ryggsäckar från Bergans.
 
Vattenskyddade kamerafodral..

Har även Kanotcentrum riktigt bra, till bra priser i övrigt.. Så det kan rekommenderas.. Haskell, håller med om vikten på säckarna.. Men, va fan.. Ett kilo för komfort är OK.... Det är bara att skippa stereon och extra batterier.... ;-)

Fredric
fredric@citrus.nu

[www.glädje.nu / http://www.starkare.com]
 
Jag köpte en Haglöfs SEC 75 liter idag. Mycket säck för pengarna! Om du funderar på att köpa en och har några frågor är det bara att fråga på!
 
LottaD; sa:
Sovsäcken:
*Något speciellt material eller modell för sovsäcken som är att föredra?
*Vilken temperatur bör den klara för att det ska vara komfortabelt om man vill kunna ha den både inne och en kall sommarnatt?
*Annat...?

Hejsan Lotta!

Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med ryggsäck, men jag kan berätta lite hur jag är när det gäller sovsäck.

Jag har en Haglöfs Trail, som nog inte säljs längre. Den går till -5 grader, och den har jag aldrig frusit i. Den klarar riktigt kalla sommarnätter med bravur. Är det riktigt riktigt kallt drar jag åt snöret runt huvudet, eller kompletterar med mössa.

Ha inte för mycket kläder på dig i sovsäcken. Då blir det fel på isoleringen. Jag brukar ha ett bomullslinne och bekväma trosor på mig när jag sover.

För att vara säker på att sovsäcken klarar kalla sommarnätter tycker jag att du ska satsa på en säck som går ner till -5 grader. Vi kvinnor är ju ofta lite mer frusna om nätterna också, så det kan vara bra att ta i lite i överkant.

Bra grejjer som jag gillar med min sovsäck:
-> Den har ett långt blixtlås så att man kan dra isär säcken och ha den som täcke om det blir väldigt varmt
-> Den har två stycken "drag" på dragdejan, så att man kan stoppa ut fötterna utanför säcken men ändå ha sovsäcken kvar runt kroppen.
-> Den har mycket stoppning runt fötterna (otroligt skönt när det är kallt)
-> Den går att dra åt runt huvudet om det är kallt.
-> Den är precis lagom lång.

Tänk på det att du köper en lagom lång säck, du behöver kanske inte en som är 225 cm lång.

Den enda nackdelen med min säck är att den är väldigt stor. Antar att det är en av smällarna man får ta med att köpa en säck som tål -5 grader... Å andra sidan har jag hellre en skrymmande sovsäck som jag sover gott i, än en pytteliten sak som är för kall.

Hoppas du kunnat få nån hjälp av detta! Lycka till med köpet!

//Frida
 
Aminida; sa:
Ha inte för mycket kläder på dig i sovsäcken. Då blir det fel på isoleringen.

Hur menar du då? Mha extrakläder kan man sänka komfort/överlevnadstemperatur åtskilliga grader. Tunnt underställ, sen mössa, ullsockar, tjockare mössa/balaclava, tjockare undertäll, dunväst etc. -med såna plagg reglerar jag min lilla dunsäck över ett brett temperaturspann.
 
jamo; sa:
Aminida; sa:
Ha inte för mycket kläder på dig i sovsäcken. Då blir det fel på isoleringen.

Hur menar du då? Mha extrakläder kan man sänka komfort/överlevnadstemperatur åtskilliga grader. Tunnt underställ, sen mössa, ullsockar, tjockare mössa/balaclava, tjockare undertäll, dunväst etc. -med såna plagg reglerar jag min lilla dunsäck över ett brett temperaturspann.

Någon klok männsika här på utsidan sa en gång något i stil med "flerskiktsprincipen slutar inte att gälla för att du ligger i en sovsäck". Finns en tråd om detta med kläder eller ej i sovsäcken någonstans. Nog tycker jag det blir varmare med ett underställ i alla fall...

/A
 
Komforttemp med underställ

Ett litet sidospår:

Eftersom alla temperaturangivelser på en sovsäck är beräknade efter att man har ett underställ på sig så är det nog rimligt att ha det på sig. Om man vill att säcken ska hålla måttet.
Dessutom får man en längre livslängd på säcken eftersom man inte smutsar ner den lika mycket.

Mvh, Per Nyberg.
 
En självklar sak, men liggunderlagets kvalité är inte att underskatta! Välj ett självuppblåsande för bästa komfort, finns bra som inte är alltför dyra i närmsta sportaffär. Ang sovsäck tycker jag att ajungilak gör bra sovsäckar, som är kompakta och lätta att bära. Förvisso lite dyrare, men bra kvalité. Ett tunt underställ samt sockor och kanske något på huvudet är skönt att sova i. Jag brukar lägga de kläder jag ska ta på mig dagen därpå (ej jacka och skor förstås) i botten av sovsäcken. Isolerar gott om fötterna och så har jag garanterat varma kläder att ta på mig dagen därpå.
Ang. ryggsäck tycker jag att du bör tänka på att höftremmen ska sitta rätt i förhållande till axelremmarna, så att du känner att du avlastar axlarna. Tänk också på hur du packar din ryggsäck, så att vikten fördelas optimalt. På så sätt orkar du bära mer än vad du kanske tror. Komplettera gärna din ryggsäck med regnöverdrag (som en stor "figursydd" påse).

Det var väl allt för nu.
Go' tur!
 
Komplettera gärna din ryggsäck med regnöverdrag (som en stor "figursydd" påse).

Det var väl allt för nu.
Go' tur!


Välj gärna en rygga som integrerat regnskydd som når över all utrustning.... Haglöfs brukar ha lite för små, om de inte lyssnat på oss konsumenter.. Lundhags göra grymma...
 
ryggsäck lätt, sovsäck svårt...

Stort tack för alla engagerade svar!! Det har hjälpt mycket. Var ute igår och tittade en första gång och kan konstatera att det var tvärt emot vad jag trodde. Ryggsäcken var lätt att hitta men att hitta sovsäck var en ren djungel.

Lundhags V8 spirit, (60l blir det nog) var den enda (av relativt få som fanns tycker jag) som alls var skön. Avgörande var höftbanden. På Lundhags låg hela bandet på höften medan det bara var nederkanten av bandet som låg på höften på övriga (en följd av smal midja och breda höfter) och därmed kunde höften inte bära upp särskilt mycket vikt. Den näst bästa var Haglöfs Sec men där skavde axelbanden redan i affären.

Sovsäckar... fanns det många... men andå få som egentligen var möjliga. Och så har de ju ändrat temp.angivelserna till EU standard. Men bara på vissa...Rörigt! Tror mig vara väldigt frusen förvisso (har duntäcke inomhus NU även om det är lite varmt faktiskt) och hade ställt in mig på en säck med komforttemp på -5 till 0 grader men med de nya angivelserna är detta en säck som knappt finns ute, det är en rejäl vintersovsäck verkar det som. Det jag har att jämföra med är ju dessutom en 15 år gammal säck av märket Caravan för si sådär 299 kr. Komf.temp på den var ca 5 grader tror jag men jag höll på att "frysa ihjäl" när det var så kallt. Så kanske det räcker med en som går till +2-+5 nu?

Och nästa grej: En kort säck finns bara ibland och ofta fanns den inte inne och om den kan tas in så ska det ju gå till inom 1,5 veckor (innan vi ska promenera iväg)...

Syntetsäck blir det i alla fall. Hur mycket "får" en säck väga? Vad är (för) tungt? De flesta jag tittade låg på 1300-1800g ungefär. Och så skiljer det mycket i priset på säckar som verkar vara lika varma och tunga. Allt från ca 900-1700kr. Beror det på hållbarhet eller är det så att Haglöfs tar betalt för H:et? Är det bra med en sån där halskrage i säcken eller är den mest ivägen (känns som man skulle strypas)? Dessvärre kan jag inte heller hitta någon av dem som jag tittade på, resencerade på Utsidan. Så man är alltså hänvisade till tillverkarnas egna sidor...

Detta var vad som fanns (var på Fjällsport, Femman Sport, Naturkompaniet och intersport)

Haglöfs znooz 1200: 175 cm fanns ingenstans jag var men den fanns bl.a på Intersport (men var slut) så den kanske finns i annan butik. 1430 g, 1500 kr, komf temp +4 (enl nya mätningar)
http://www.haglofs.se/produkter/sovsackar.asp?lang=sv&CatNr=248#


Finns en Haglöfs som heter sleep 1200 också. Billigare (900kr) men tyngre (ca 1800 g), komf.temp +2
http://www.haglofs.se/produkter/sovsackar.asp?lang=sv&CatNr=249#


Mckinley Dream. Står på sidan nedan att den är 203 cm men den var mycket kortare. 900 kr, 1490g, komftemp +3. Är denna av dålig kvalitet eller varför så billig? http://www.mckinley.se/


Marmots Women´s Trestless 15 reg har enligt nya mätningarna komf temp på ca -4,8 (mätt på herrvarianten)och fanns på Femman sport också i rätt storlek för 1000 lappen (har för mig att Fjällsport kunde ta in den också, men minns inte). Var det kanske denna som inte hade någon "krage"? Minns inte. Är denna kanske den bästa eller blir den FÖR varm? 1502g. Är det en bra säck? Verkar egentligen vara den enda som uppfyller det jag hade tänkt mig från början, frågan är förstås också om jag hade "tänkt mig rätt"?
http://www.marmot.se/

Så finns en annan Marmot också (om det nu var så att Fjällsport kunde ta hem den till inom 1,5 vecka): Women´s Maverick 15 reg som är lättare än den andra (1335g) men är det värt 700 kr extra?

Räcker en säck som är 165cm (Marmots säckar) om jag är 164cm? Eller var det så att det mättes från halsen?

Kom på att man kanske bör provligga dem i affären också.

Tacksam för tips och råd igen :)
/Lotta
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.