Tips på kapell till pulka

Jag ska sy ett kapell till en liten pulka, typ Segebaden i modellen. Tyget är redan inköpt, men jag skulle vilja ha några tips på lämpliga sätt att sy ihop kapellet. Jag har inte tänkt använda mig av pinnar som förslutningprincip, utan jag kommer att använda mig av krokförsedda gummisnoddar.

Någon som har erfarenhet av att sy eget kapell som blev bra? I så fall skulle jag uppskatta tips :)

Be careful out there /Joel
 
Re: Ett tips från skridskovärden...

dag.lunden@telia.com; sa:
http://www.llk.se/utrustning/pulka/pulka.htm

Se också "min egen" cabvariant med fönster för barn (http://www.sssk.se/images/barnpais/pulka_cab_a.jpg). Men du kanske ville ha tips på "rena" kapell - och där har jag inga tips.

Vänligen/Dag

Tack för tipset! Det blev verkligen en jättefin skridskopulka. Dock var jag ute efter förslag till "rena" kapell, men tack i alla fall.

Be careful out there /Joel
 

avslutad210712

Gäst
Sydde kapell till två pulkor för två år sedan och valde två olika lösningar för stängningsanordningen. Den ena med öljetter och den andra med d-ringar av plast. Sedan drar jag ett snöre genom öljetterna/d-ringarna från för till akter och mina erfarenheter är följande.

För att öljetter skall fungera bra måste innerdiametern på dem vara ordentligt mycket större än snöret eftersom det annars blir svårt att få genom snöret när snöret blivit blött och frusit eller om man försöker dra genom snöret med handskar på sig. Lösningen med d-ringar fungerar så mycket bättre att jag funderar på att fixa någon liknande lösning på pulkan med öljetter men eftersom kapellet är popnitat till pulkan så vet jag inte riktigt hur jag skall gå tillväga om jag vill använda symaskin. Alternativet är att nita eller sy fast för hand. Nåväl det får bli en senare fråga.

Gjorde också en lång elastisk lina med krokar i ändarna för att kunna fästa utrustning ovanpå pulkan utanför kapellet och det fungerar bra om man inte lägger linan i en hög för då blir den liksom rätt svår att reda ut om man säger så. I fjol kapade jag upp en av linorna och gjorde fyra kortare linor av det hela och det tycker jag fungerar betydligt bättre. Kan lägga till att jag oftast lägger cellplastliggunderlagen i utrullat läge ovanpå pulkan för att ha en sittplats när jag rastar och har därför behov av att kunna komma in i pulkan under liggunderlagen.

Så min erfarenhet är att till stängningen av pulkan skulle jag rekommendera stumma linor och till att fästa saker ovanpå pulkan fungerar vilket som.
 
avslutad210712; sa:
Så min erfarenhet är att till stängningen av pulkan skulle jag rekommendera stumma linor och till att fästa saker ovanpå pulkan fungerar vilket som.

Tack för tipset, och för att jag fick lära mig ett nytt ord "öljett" :)

Jag är inne på linjen att använda mig av D-ringar och korkförsedda elastiska spännband, typ sådana man har till att fästa cykel/packning.

Tanken är att jag "låser fast" banden i ena änden, så att de inte kan trilla av och tappas bort. Men det blir ändå enkelt att bara häkta bandet över packningen. Jag tänkte mig mellan 2-4 spännband, ungefär som ditt exempel.

Tack för dina tips, och jag ska nog gå på din linje med D-ringar, men tänkte också testa varianten med elastiska band.

Be careful out there /Joel
 

avslutad210712

Gäst
Funderar lite om man skulle sätta "krokar" i kapellet så skulle det nog vara ändå enklare än d-ringar för då skulle man aldrig behöva trä genom linan utan man kan bara "häkta". Det enda att tänka på då är att krokarna måste vara så utformade att man är säker på att linan inte hakar ut av sig självt. Finns krokar med fjäderbelastade trådöglor och jag använder mig av dem till remmarna för kameraväskorna men frågan är hur enkla de är att hantera vintertid med handskar på sig.
 
Jo, jag tänkte använda band likt denna, fast jag fixerar ena ändan till pulkan, så att man inte tappar bort banden, eller att de lossnar under färd.

Sedan tänkte jag göra olika "fästpunkter" på pulkan/kapell som man kan häkta den andra ändan av banden till. Jag är övertygad om att man kan fästa banden utan att ens behöva ta av sig ytterhandskarna.

Jag hittade ingen bild på "mitt" band, men i princip ser den ut såhär (fast med bara ett band).

images


Men en annan fråga, hur har du formgivit själva kapellet? Fäste du bara tyget runt pulkan, och ungefär hur många cm högt är tyget?

Tack på förhand

Be careful out there /Joel
 

avslutad210712

Gäst
Försökte maila dig men det gick inte. Om du vill ha foton på hur jag gjorde kapellet så har jag fixat några nu.
 
avslutad210712; sa:
Försökte maila dig men det gick inte. Om du vill ha foton på hur jag gjorde kapellet så har jag fixat några nu.

Synd att du inte kunde nå mig på mejlen. Nåväl, jag har redan sytt kapellet, men givetvis är jag nyfiken hur du gjorde med ditt kapell, så du får gärna skicka bilder, alternativt lägga upp dem någonstans.

Man kan ju ha glädje av dina lösningar i framtiden, kanske man t.o.m. låter sy om kapellet direkt :)

Be careful out there /Joel
 
Kommersiell lösning

På min Fjellpulke ser det ut såhär:
391c13968d1d050caf4a27057dd7c2a4.jpg

Den vita snodden är en gummisnodd. Hela alltet knäpps ihop med tre plastkarbiner (fast en har gått sönder och är nu aluminium). Funkar utmärkt och har gjort så i många år.
 
Tack för era tips. Tänkte jag skulle dela med mig av min lösning. Inte för att den är särskilt revolutionerande eller speciell, utan mest för sakens skull :)

Pulkan är av glasfiber och är 120 cm lång, dvs. väldigt lätt och smidig. Jag tänkte på att försöka behålla den låga vikten samt att kapellet skulle kunna hanteras med tumvantar. Kapelltextilen är lätt, vind- och vattentät, samt ganska stryktåligt (minns ej vad tyget heter).

Själva kapellet sydde jag som en "omvänd" kjol som löper runt hela kanten. Höjden är 50 cm. Utmed långsidorna sydde jag in två pinnar högst upp, dvs. rullas ihop för förslutning. På utsidan har jag gjort fyra fästen med ringar. Det är i dessa fästen som spännbanden krokas i. Enkla lösningar kan tyckas, men man kan hantera pulkan med tumvantar, vilket är värt mycket i den bistra vinternatten.

cpic45f407eec8ea5_tn.jpg


Be careful out there /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2
Charlotte_LL Tips på påsktur! Turskidåkning 1
aries Tips på byxor Turskidåkning 4
tosch tips på familjetur/semester!? Turskidåkning 2
piaea Nybörjare på turåkning - Tips Turskidåkning 1
ellavarg Tips på vårvintertur Turskidåkning 12
Tips på stighudar önskas Turskidåkning 16
sailor2 Jotunheimen till påsk - tips på turer? Turskidåkning 1
jakobg Tips på trevlig 6-7dgr skidtur i jämtland/härjedalen Turskidåkning 3
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
taikoncamp Tips på tur kring Keb Turskidåkning 1
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
Tips på tur runt Kvikkjock Turskidåkning 1
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.