Tips önskas inför Sarektur

Hej!
Ny på utsidan.se testar jag forumet inför min planerade Sarekvandring med min trettonårige son i juni nästa sommar. Jag har fjällvandrat förr, bl. a. i Padjelanta, men aldrig i Sarek.
Jag skissar här upp min resplan och är tacksam för kommentarer och tips i alla riktningar.

Vi bilar till Stora sjöfallet.
Vi vill börja vandra från Änonjalme, eller ännu hellre Kutjaure. Buss, båt, flyg, hur tar man sig dit?
Därifrån går vi till Mikkastugan via Ruotesvagge - en vagge jag hört är lätt att gå och att södra sidan rekommenderas. Eller?
Över bron vid Mikkastugan.
Vidare mot pielavalta. Matujåkåtj och Tjågnårisjåkåtj sägs mig vara bra fart i och att man måste vada dem "på riktigt", ungefär knädjupt. Är det så? Finns det fler sådana ställen längs vägen eller annat som kan vara bra att vara beredd på?
Sedan "raka spåret" till Stora sjöfallet. Tips längs den biten?
Jag räknar med att vandringen tar sju dagar. Rimligt?

Juni skulle passa oss bra, finns det någon särskild anledning att inte vandra i Sarek då?
Tips på någon topp man kan ta som en dagstur?
 
Ruothesvagge är mycket lätt att knalla i, motorvägsvandring.

Tjågnåris är ett respektabelt vad, men det finns bra platser att vada i. När vi var där var det mycket högt flöde pga intensivt regnande, men det fixade sig ändå, så jättesvår är den inte.

Inga kommentarer ang. tid tyvärr.

// Jocke
 
juni

Ofta är det för tidigt att gå på fjällvandring i juni,speciellt i år var allting sent.Mycket snö.
Vi gick tex vår första tur första juliveckan och fick gå väldigt mycket på snö,blir det då riktigt varmt bär inte snön.
fördelen är att man har många snöbryggor vilket underlättar passager över jokkar.
Vissa broar lyfts på först i senare del av juni,kolla med norrbottens länsstyrelse/fjällenhet när det görs.
 
Jag har inte varit i just sarek så tidigt, men generellt sett så är det en knepig tid. (Men det kan vara otroligt vackert också)

I de flesta beskrivningar av vad utgår man från läget i juli-september. I juni, då snösmältingen är i full gång, kan svårigheterna vara på helt andra platser än du räknat med. En glaciärjokk som brukar ställa till problem har kanske tjocka snöbryggor då, medan ett smältvattenflöde som ingen brydde sig om att nämna i reseberättelserna (eftersom det bara var att kliva över) kan vara riskabelt eller omöjligt.

Jag vill verkligen inte avråda dig, men ska du gå så tidigt så se till att ha gott om tid och en plan B. Du kanske inte kommer längre än in i den första fjällskogen, men å andra sidan kan du få uppleva tre årstider på en enda vecka där. Det är en upplevelse!
 
Hej!
Vi bilar till Stora sjöfallet.
Vi vill börja vandra från Änonjalme, eller ännu hellre Kutjaure. Buss, båt, flyg, hur tar man sig dit?
Först Bussen St. Sjöfallet - Ritsem. Sedan flyger Fiskeflyg dig till valfri plats runt sjön Kutjaure, med helikopter. Flög själv sträckan för tre veckor sedan, till STFs stuga i väständen av Kutjaure. Resan kostade mig 600:- (med tanke på att det inte är gratis att ta sig över Akkajaure med STFs båt så orsakade flygningen endast en merkostnad på c:a 450.-)

Vad gäller dina vägval så kan du gå in på min hemsida och kolla. Jag har vandrat lite kors och tvärs i Sarek och de flesta sträckorna du tänkt använda fins med i mina olika reseberättelser.

glad.gif
Lycka till! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Tack alla som delat med sig av erfarenheter och länkar!

Har ändrat planen vad gäller tiden, det får bli sen juli/tidig augusti istället. Om det bara inte vore så länge till dess!
Alla nämnda ev. svårigheter är inritade på kartan, liksom tips på bra vägval och kommunikationer.
Kommer någon på ytterligare matnyttigt läses det med iver av undertecknad.

/ Pappan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2
Struensee Tips på fjällturer önskas! Fjällvandring 10
Lull Tips på vandringsstavar önskas. Fjällvandring 16
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Mike C Kortvarsel tips angående stugtur önskas. Fjällvandring 8
Maija Tips för Jotunheimen önskas Fjällvandring 12
dmitrij Tips om Alaska önskas Fjällvandring 7
Kay Tiger Tips på rutt i bd10 önskas. Fjällvandring 2
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
cnygardh Solotur i Sarek, tips önskas! Fjällvandring 16
Gunilla Jämtland - snabba tips önskas! Fjällvandring 6
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
Sven S Tips önskas: Fjällvandring veckan före midsommar Fjällvandring 12
fredl Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas! Fjällvandring 7
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
petratetra Tips om Jotunheimen önskas! Fjällvandring 14
Tips önskas på led Sarek i september! Fjällvandring 4
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas.... Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.