Tips för vandring med hund

Jag är nybörjare vad gäller fjällvandring, har helt enkelt aldrig kommit iväg men alltid varit sugen.

I juni har därför min sambo och jag planerat att vandra några dagar (upp till en vecka, inte bestämt än). Han har dock mer erfarenhet om vandring, tältning och dyligt än vad jag har. Däremot har vi tänkt att ena hunden ska följa med, så det är där jag önskar tips, för hund har han aldrig heller haft med sig.

Funderar bland annat på klövjeväska till hunden. Har en som han övar med nu, men jag gillar den inte riktigt, tycker han slår i bakknäna i den. Så tips på bra klövjeväskor emottages tacksamt.

Nästa fundering är hur det fungerar med hund i tält. Det är en schäfer jag ska ha med mig och min sambo tror det blir för fuktigt att ha honom inne i tältet, någon som har erfarenheter?

Självklart önskar jag också tips på vad man ska tänka på vid packningen.....

Är helt ny på denna sida, men tänkte att här kan man kanske få lite hjälp! Vi har inte bestämt riktigt vart vi ska gå men jag är medveten om att det är många ställen man inte ens får ha hund med sig, så det kommer vi såklart att kolla upp först.

Tacksam för lite tips!
 
De ställen i fjällkedjan där man inte får ha hund med sig är framför allt nationalparkerna (se t.ex. den här tråden), fast också där går det bra att ha med kopplad hund om man följer de stora lederna.

Det känns lite riskabelt att _inte_ ha hunden i tältet och därmed inte ha helkoll på den. Det finns liksom inte så många träd att binda den i, och att dra ett koppel genom tältdörren är lite äventyrligt.
 
Nu behöver man ju inte lättpacka men här finns tips: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=395102