Tips för vandring med hund

Jag är nybörjare vad gäller fjällvandring, har helt enkelt aldrig kommit iväg men alltid varit sugen.

I juni har därför min sambo och jag planerat att vandra några dagar (upp till en vecka, inte bestämt än). Han har dock mer erfarenhet om vandring, tältning och dyligt än vad jag har. Däremot har vi tänkt att ena hunden ska följa med, så det är där jag önskar tips, för hund har han aldrig heller haft med sig.

Funderar bland annat på klövjeväska till hunden. Har en som han övar med nu, men jag gillar den inte riktigt, tycker han slår i bakknäna i den. Så tips på bra klövjeväskor emottages tacksamt.

Nästa fundering är hur det fungerar med hund i tält. Det är en schäfer jag ska ha med mig och min sambo tror det blir för fuktigt att ha honom inne i tältet, någon som har erfarenheter?

Självklart önskar jag också tips på vad man ska tänka på vid packningen.....

Är helt ny på denna sida, men tänkte att här kan man kanske få lite hjälp! Vi har inte bestämt riktigt vart vi ska gå men jag är medveten om att det är många ställen man inte ens får ha hund med sig, så det kommer vi såklart att kolla upp först.

Tacksam för lite tips!
 
De ställen i fjällkedjan där man inte får ha hund med sig är framför allt nationalparkerna (se t.ex. den här tråden), fast också där går det bra att ha med kopplad hund om man följer de stora lederna.

Det känns lite riskabelt att _inte_ ha hunden i tältet och därmed inte ha helkoll på den. Det finns liksom inte så många träd att binda den i, och att dra ett koppel genom tältdörren är lite äventyrligt.
 
Nu behöver man ju inte lättpacka men här finns tips: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=395102

Markankare eller nån lina/vajer så han/hon kan få lite frihet kan ju vara bra. Tjejens hund fick sova i absiden på mitt Hilleberg förra hösten men han får en egen sovsäck och komma in i tältet framöver. Jag fick punka på mitt svindyra Exped Downmat liggunderlag dock :) Ska nog leta hålet nu förresten, ska nog användas snart.
 
Tack för svaren! Hittar massa bra info på den här sidan och framför allt genom era länkar!

Tror vi kommer gå i Jämtlandsfjällen och där verkar man ju få ha hund med sig, finns t o m hundtillåtna stugor såg jag.... men ett tält ska ju med i alla fall, så det är nog mest det här med om hunden ska sova inne eller i absiden som vi inte är helt överens om. För min del känns det tryggas att ha honom inne i tältet..... Sambon är inte lika förtjust i att behöva ha honom i tältet! :)

Skruvkrok har jag redan en (är väl nästan det enda jag redan har känns det som) och den har jag redan tagit med i packlistan! ;)
 

avslutad210712

Gäst
Har haft hund i tältet mer än 100 nätter och det kombinerat med både Thermarest, Exped, dun-, syntetsovsäckar och såklart tältgolvet utan några som helst problem med punkteringar vare sig på liggunderlag eller säckar. Självklart är det ett litet problem med blöt hund eftersom framförallt sovsäcken vill bli lte blöt men den torkar fort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
Lindalalala Vandring Norrland, tips? Fjällvandring 13
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
avslutad150115 Tips på vandring, sista veckan i maj Fjällvandring 0
.Nisse. Tips på vandring i Norge Fjällvandring 13
gabrielledegerman 3,5dagars vandring i norrbottensfjällen? Tips! Fjällvandring 14
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
linus.holmqvist 2 nätters vandring nästa söndag (19aug)... Tips? Fjällvandring 3
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
UlfBack Tips för vandring Ritsem - Narvik Fjällvandring 0
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
Jönsson72 ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.