Tentipi zirkon 5 lätt

Hej! Med risk för att få svar som sök i forum/sök på google så postar jag nu en fråga om tentipi kåtorna, Som jag har förstått det så är zirkon och safir det tält dom har som det är mest "prestanda" i och jag har då lite frågor angående dessa tält ?

Vad är det som skiljer dessa åt rent teknisk (det enda som utgår från hemsidan är Advanced materials mot Extreme materials) är det någon skillnad på dessa material isf vad ?
och utöver det ?

planen är att använda tältet året runt bla på fjäll och vindutsatta områden.

Det jag undrar är

* Hur fungerar dessa i vind ? Sätta upp/vindtålighet ?
* Ventilation ?
*Vintertid, hur fungerar det med det golvet som går att köpa till ? går det att gräva köldgropar på något finurligt ställe eller är det att köra med liggunderlag och strunta i golv ?
* Hur är dom att packa ned efter användning ? Har tyvärr stött på tält som är stört omöjliga att packa ned efter första upppackning..

Viktmässigt måste jag säga att dessa verkar väldigt tilltalande på turer då man är några stycken som kan dela på det och längre turer som det finns risk att man får ligga inne några dagar. Till kortare turer är jag redan lycklig ägare av ett hilleberg nammatj så det ska inte ses som ett tält för ensamturer/tvåmanna turer !

Tack på förhand: Filip
 
Senast ändrad:
När det gäller prestanda känner jag inte till skillnaden i väv mellan safir och zirkon. Skillnaden brukar vara att dyrare väv är tunnare och lättare och minst lika stark som billigare väv. Finare tältväv brukar hålla längre också.

När det gäller att sätta upp kåtan och dess vindkänslighet; Jag använder en Jakt 5 i bomull/poly, föregångare till Safir. Sätter du upp kåtan efter konstens alla regler, i originalutförande, knäcks mittstången vid max 20 m/s om du inte har något vindskydd. Upp till 15 är det lugnt. Byter du ut mittstången, t.ex. den som är till sjuans modell och kapar ner den, 8 cm på varje stångdel, och syr på 8 extra stormlinefästen ovan de befintliga, håller mittstången vid minst 20 m/s utan kulle.

Att sätta upp kåtan i hårda vindar kan vara lite kämpigt. Blåser det 12 m/s och uppåt, är det en stor fördel att vara två. En som håller i mittstången medan allt sträcks och spänns och stenas. Blåser det mycket, rigga allt så alla stenar etc ligger förberedda så de bara är att snabbt få på plats när kåtan tryckts upp. Stormmattan måste ner snabbt.

Ventilationen är bättre än på flertalet tält. Jag ventilerar bara längst ner vid dörren, längst upp på dörren, och ventilmössan. Sommartid händer det att jag lyfter duken lite baktill på kåtan. Min har inte smidiga inluftar nertill som de nya. Saknar dem dock sällan.

Jag lägger ut golvet, sedan liggunderlaget.

Den enda gången jag får problem att få ner kåtan i ryggan, är vintertid när det bildats is på duken.

Jag använder alltid kåtan under tvåmannaturer. Vår, sommar, höst och vinter, en helg till en månad. I början tog jag kåtan även för soloturer. Det gör jag numera bara helger. Den enda gången jag får något som kan liknas vid ensamhetskänsla när jag vandrar själv, är när jag är solo med kåtan. Mycket utrymme så det blir tomt. Litet tält så är jag själv, men ingen ensamhetskänsla.

Det är mer jobb med kåta än med tält, både innan och efter vandringar, mer att bära i vikt och utrymme. Men kåta är så otroligt fasetterat, mer möjligheter, trevligt, mycket mer boende än bara skydd som tält är. Mer kåta än tält över b/p-varianten utan innertält. Mer tält än kåta med syntetväv och innertält, tycker jag. Båda dock att föredra framför tält, om man inte alltid rör sig på 1200 m plus eller i ytterskärgården, givet att man är beredd att betala priset i sek, kg, och volym.

Raskesven
 
Jo, jag tycker att gemenskapskänslan av kåtorna är helt överlägsen, spec om man nu skulle bli sittandes inne en dag är det ju fantastiskt praktiskt ! Vikten vet jag väl inte om jag tycker det är så stor skillnad på jämfört med hilleberg nammatj 3GT som e på 3.9kg och zirkon väger in på 4,dock utan golv och innertält .+1kg (cirka) för golv men ändå 5 kg för 5 personer känns ganska bra i vikt i mitt tycke.

Spenderade lite tid med att jämföra zirkon och safir i lättviktsklasserna och noterade att safir för 0.4 kg mer , tror allt att det blir att skicka ett mail till dom och höra egentligen vad som skiljer! Kan lägga upp svaret här sedan om det skulle vara någon fler som funderar.

En sak står då helt klart, kåta ägare kommer jag då garanterat att bli !
 
Har nu fått svar från tentipi ang skillnader på zirkon och safir. Svaret jag fick var var att zirkon har en väv som är starkare än genomsnittet på tältmarknaden och bara hade en extra ventilationsöppning vid marken,

Safir har den starkaste väven på marknaden och har 2 extra ventilationsöppningar vid marken, enda haken var enligt dom själv att dom ställde så höga krav på väven till safir att dom inte hade någon leverantör som kunde uppfylla dem för 2012.

Båda kåtorna skall dock klara av regn och vind i rikliga mängder.

Frågan är nu om det är lönt att leta upp ett safir hos någon leverantör,betala dom extra slantarna, (och dom 0,4 kg extra i vikt) eller köra på ett zirkon, spara några slantar och vikt. Borde väl gå att impregnera väven om den skulle släppa in vatten? eller är det inte möjligt med lättviktsvävarna ?
 
Bökigt impregnera syntetdukarna. Får du hålla på med p/u eller silicon eller dylikt. Att duken skulle läcka tror jag knappast.

Däremot; 5 personer i en femma, och enkelduk med syntetväv på vintern? Ska ni vara fem på vintern, köp en större kåta. vill du ha syntetaren, så skaffa innertält för vintern. Jag skulle skaffa en i bomull/poly om du ska vara ute mycket på vintern. En sjua i bom/poly för fem personer vintertid. Komplettera med en zirkon för andra tillfällen;-)

Läs gärna hela tältkåtatråden och fundera igenom vad du vill prioritera, vilken användning som blir vanligast.

Raskesven
 
Jag har fått tag på en Tentipi Varrie 5 B/P på Blocket och är helnöjd både vad det gäller vikt och volym. Nu har jag förvisso en Bergans Powerframe och den sväljer ju ALLT..!
Men hur ska jag impregnera den inför våren/sommaren? Funderar på om det kan funka med kapellimprregnering eller nåt.
 
Nu beställde jag ett zirkon 5 lätt, hittade ett i en fyndhörna på nätet så billigt att jag kunde inte motstå att beställa! Tältet är mest tänkt att användas för fisketurer samt vandring på sommaren, vinterturer kommer vi nog ändå att vara max 3 i kåtan (ont om kamrater som vill trotsa kylan) eller använda ett nammatj på 2. Fast å andra sidan blir det nog att investera i både golv och innertält inom en snar framtid ;)
 
Jag har fått tag på en Tentipi Varrie 5 B/P på Blocket och är helnöjd både vad det gäller vikt och volym. Nu har jag förvisso en Bergans Powerframe och den sväljer ju ALLT..!
Men hur ska jag impregnera den inför våren/sommaren? Funderar på om det kan funka med kapellimprregnering eller nåt.
Grattis. Jag brukar använda Acapella. Säljs av Tentipi. Mycket bra impregneringsmedel som även vårdar duken.

Går åt dryga 2 burkar. Mindre och mindre vid varje impregnering. Impregnerar man bra behövs det kanske vart 3:e-5:e år om kåtan används mycket. Häll samman alla burkar i en bunke så de blandas och duken inte blir flammig i olka nyanser.Späd med 10 procent vatten så tränger det in bättre.

Enklast lägga ut kåtan på backen och hällla på en hink ljummet vatten med lite såpa och skrubba av med rotborste (om nu inte kåtan är ny och ren). Därefter skölja av noga och spänna upp kåtan. Med långa penslar (se till att de inte släpper hår) bestryker du kåtan uppifrån och ner, som att måla plank. Sömmar är bra att impregnera, likaså stormlinefästena så där inte sugs in vatten.

Det ska helst inte regna innan kåtan torkat helt. Behöver något dygn för det.

Raskesven
 
Tack för svaret.
Kåtan skulle vara ca: 5 år gammal och jag fick den för 5000:- inklusive golv. Den ser nästan ny ut så jag tänkte mej endast en lätt impregnering som förstärkning, bara för att...
Nu när jag äntligen har en kåta så kommer den att användas flitigt året om. Igår så beställde jag en "eldlåda" Hekla 7 från Komplettfritid i Norge och kom över den billigt, 438:- inkl frakt.

/Dennis
 
Hej en liten fråga till Raskesven ser att du har en liten vingmutter på mitt stången som man kan hänga fast saker på, ser så ut iaf. Vad har du köpt den eller något du gjort själv? Skulle vara bra att ha en sån så man kan hänga upp fotgenlampa eller hänga upp saker på tork Mvh Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robinhund Tentipi Olivin 2 Bo och sova 1
Knall Tentipi håller materialegenskaper hemliga Bo och sova 12
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
silly Tentipi-tält Bo och sova 3
mindful Vilket Tentipi? Bo och sova 11
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
silly Tentipi olivin combi Bo och sova 0
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
eyck Tentipi Olivin Bo och sova 15
RonnieByström Tentipi Bo och sova 2
mekelund Tentipi, snöar in. Bo och sova 0
Gun-valld Tentipi tältkåta Bo och sova 5
mattias_altin Skydd for kamin i Tentipi? Bo och sova 1
sla Tentipi och värmekälla? Bo och sova 2
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
Matto Tentipi eller annat märke..... Bo och sova 0
never Tentipi vs. Finnmark Bo och sova 16
BKD Kladdigt nerfall på Tentipi Bo och sova 10
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
1145 Hyra av Tentipi? Bo och sova 3
Anna M Lätt tresäsongstält för en lång person med hund Bo och sova 8
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.