Tegsnäs+telemark

Jag skulle vara intreserad av att prova telis kängor till mina tegsnäs skidor.
Bara för att gå på tur i (jakt) lätt att ta på och av och möjlighet att gå kortare sträckor.
Varma bör dom också vara, stabiliteten är inte a,o men väl fuktionen bindning-sko det ska gå att ta på och av flera gånger på en dag och utan att ta av sig handskarna.
Själv är jag novis inom området telemark men tror att det kan finnas vad jag söker här.

Helst ej allt för låga skaft.
 
På mina Tegsnäs sitter...

Jag har Rottefella Super Telemark på mina Tegsnäs och skidar med Lundhags Vintersport Extrem (filtfodrad pjäxa från sent åttiotal) samt använder även Scarpa T4. Jag tycker att det är en mycket bra kombination, men kommer att byta till Riva I eeler II som är ändå bättre om man vill ta på och av skidorna några gånger per turdag.
Jag har oxå åkt med Kabys stövelbindning och Tegsnäs egen bindning men tyckt att dessa ger för dassig skidkänsla om man älskar att åka skidor.
 
Bygelbindning

En bygelbindning i kraftigt utförande som tar tjocka sulor.
De kanske inte längre finns kvar på marknaden
 
Super Telemark finns åtminstone kvar på http://www.rottefella.no

Är det nån som provat att använda Riva 3? Jag har en omgång Epok-, Kaby- samt Riva 3-bindning liggande, som jag skulle kunna skruva på. Blir det för stelt med Rivan?

/Håkan
 
Riva på tur

Riva I och II fungerar utmärkt som turbindning om kabeln till Riva III gör den mycket stelare för turåkning har jag inte erfarenhet att uttala mig om.
Riva I som är en utmärkt turbindning såg jag fanns på Rottefellas hemsida som "Nato M98" för nordicnorm 75 mm.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.