tarp -Kolfiberrör istället för vandringsstav

Jag har nyligen köpt ett Cirriform SW-tält http://www.yamamountaingear.com/gear-room/complete-shelters/cirriform-sw

Jag vandrar utan stavar och på vandringar i skogslandskap löser jag tältuppsättningen genom att kapa grenar i rätta längder för att stadga upp tältet. På kommande fjällturer där grenar inte är tillgängliga funderar jag på att lösa detta genom att skaffa två hela kolfiberrör/kolfiberpinnar. Finns det någon av er som har lite koll på vad som skulle kunna tänkas vara lämpligt? En skulle behöva vara 115cm och den andra 66cm och förhoppningen är att kunna hitta en lösning som totalt väger 40-50gram beaktat alternativen man kan beställa från denna sida http://gossamergear.com/shelters/shelter-accessories/tarp-pole-set.html

Jag är tacksam för all hjälp.
 

Bilagor

  • cirriform sw.png
    cirriform sw.png
    130.1 KB · Visningar: 2,059
Jag tycker att 40-50g låter hemskt lite för sammanlagt två meter kolfiberrör - för det är väl rör och inte stång du tittar på? Vad har kolfiberrör för böjhållfasthet respektive hållfasthet vad avser kompression i längdriktningen? Måste materielet vara vävt i flera riktningar för att klara det?

De flesta lösningar som jag hittat när man använder kolfiber som tältstänger bygger alla på att rören först böjs och sedan belastas, dvs tunneltält eller geodetiska tält, inte ryggåstält. Har du räknat på vilken inner- respektive ytterdiameter som krävs? Har du jämfört med aluminium? Här kan du i alla fall ta reda på vad motsvarande i aluminium skulle väga.

Tänk på också att kolfiber är ömtåligt och påverkas av temperatur på ett helt annat sätt än aluminium. Jag är inte helt säker på att viktminskningen jämfört med aluminium blir sådär himla stor för ett GDS-projekt.

Enligt den här sidan behöver du gå ner till en ytterdiameter på 6 mm för att komma ner i den vikt du vill ha och det är jag rätt säker på inte är tillräckligt starkt. och här kan du se hur ett liknande projekt gått.

Nu är inte vare sig kolfiber eller aluminium någonting jag jobbar med dagligen, så jag kan definitivt ha fel, men ovanstående är vad jag skulle oroa mig för om jag vore i din sits. Någon här kan kanske bekräfta eller dementera.

Lycka till!
 
Spännande tält du har köpt! Jag har haft lite koll på utvecklingen hos Yama Mountain. Du får gärna berätta dina erfarenheter och upplevelser av YM Cirriform SW när du har använt det ett antal nätter.

/J
 
Ojoj, här har det hänt grejer.

Jag ska försöka svara på de tankar som ni kommit med.

Om man tittar på länken http://gossamergear.com/shelters/she...-pole-set.html som jag postade så verkar det ju i alla fall som Gossamer (som är väldigt stora på på den UL-nördiga scenen i Amerikat) säljer följande som iofs är något kortare."SpinnShelter™ (Carbon Fiber) - 1.2 oz. (34 g.) front, 0.8 oz. (23 g.) rear" Därför tänker jag att det måste gå att hitta något lämpligt och hållbart i den viktklassen, speciellt om man tänker sig att det är utan skarvar och elastiskt band.

Angående länkarna ni skickade så är problemet att jag måste ha en pinne som är någonstans runt 120 medans de säljer rör i enmeterslängder.

Eventuellt tänker jag köpa skitstavar på biltema och kapa av dem i rätt längd tills jag hittar det perfekta alternativet.

Vad gäller tältet så jag hittills sovit i det fyra nätter. De första två spände jag upp det lite för marknära eftersom jag inte ville ha in vindar genom sidonäten. Det ledde till ganska mycket kondens. Någon helg senare spände jag upp det ordentligt och då fungerade det helt galet bra. Ingen kondens alls och väldigt rymligt med tanke på vikten. Jag kunde inte vara nöjdare. Det trista med det är att jag fick slanta över fyra loppor för det inklusive frakt och tull. I Usa hade det kostat mig 2200 ungefär. Det är bara att hoppas att de bygger sjukhus för mina tullpengar.
 
Hej,

Letar samma sak.

Vaude hadde tidigare i sin sortiment teleskop tarp polar men vet inte varför de sluta att tillverka dom.

Sku gärna hitta färdiga teleskop stavar istället, fast vandrings såna, vad sku man kunna leta?

Mvh Simo
 
När jag såg den här tråden tänkte jag att stänger (kapade till rätt längd) från ett gammalt fjälltält av ryggåstyp borde fungera bra om du inte vandrar med stavar. Sådana tältmodeller finns ju även idag, ex Hilleberg Rajd som borde ha en stånglängd på ca 115cm. Varför inte köpa ett par av dessa och anpassa till lagom längd?
http://hilleberg.se/sv/product/stång-13-mm-rajd
 
Nu har jag kommit till skott

Jag kände mig för dåligt insatt i vilken kvalitet på kolfiberstavar man behöver för att inte stå där med knäckta tältstänger. Därför blev det följande:

http://www.zpacks.com/accessories/tent_pole.shtml

Our newest poles have several improvements. The longer 48" and 52" poles now have double thick internal ferrules to prevent them from snapping in high winds, and each side of each joint is wrapped with non-stretching Cuben Fiber tape to prevent splits.

32 inches (81.3 cm) = .95 ounces (27 grams)
48 inches (122 cm) = 2.0 ounces (57 grams)

Båda kommer ju behöva kapas en smula. Räcker det med att tejpa stället man tänkt kapa och sedan köra bågfil? Erfarenheter någon?

Tilläggas kan även att jag sovit några fler nätter ute på Sörmlandsleden med grenar för att hålla upp tältet med väldigt lyckat resultat. Jag kunde verkligen inte vara nöjdare med detta 600grams underverk.
 
Två bilder från helgens vandring

Från i torsdags kväll.
 

Bilagor

  • IMG_2600.jpg
    IMG_2600.jpg
    64.3 KB · Visningar: 1,286
  • IMG_2601.jpg
    IMG_2601.jpg
    95.3 KB · Visningar: 1,205

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.