Tarfalatjåkka - Kaskasatjåkka

Är det någon som känner till om det är klättrings-utrustning som krävs för att komma upp (och givetvis tillbaka) på Kaskasatjåkka ifrån passet mellan Tarfalatjåkka och de bägge glaciärerna. Vägen till passet via Tarfalapakte-Tarfalatjåkka och till Kaskasavagge har jag tagit med turpackning tidigare (vilket jag inte rekommenderar). Jag "rekade" då på avstånd stigningen upp mot Kaskatjåkka. Den såg brant ut.

Om det är regelrätt klättring (vilket det på ser ut att vara) är vägen inte intressant för mig.

Mvh/Björn
 
Tarfala-Tarfalapakte-Tarfalatjåkka

Hej,

I väntan på att du får svar på din fråga, så tänkte jag passa på att ställa en fråga till dig. Jag är en ovan fjällbestigare som tänkt prova på att göra en endagstur från Tarfala över Tarfalapakte och upp på Tarfalatjåkka och sedan tillbaka. På kartan ser det ut som att det bara att trava på, men man kan ju missta sig. Finns det några svårigheter eller risker ? Avser endast bära lätt packning. Hur lång tid kan det ta tur och retur. Min tidigare erfarenhet av att bestiga fjäll är från i somras då jag gick med en guidad tur upp på Kebnekaises sydtopp via östra leden.

/Ivan
 
Trafalpakte/Tarfalatjåkka

Från Tarfala skall Du/Ni upp i passet mot Tjeuralako. Det är ganska brant men ingen klättring. Svårare på tillbakavägen ner än det blir upp. Jag rekomenderar att gå med två stavar, det blir lättare att parera om lösa stenar rasar under fötterna.
Nåväl Du ska upp i passet 1503 (avser passhöjden vill jag minnas). Runda Tarfalapakte och håll Dig mot Tjeuralakosidan. Gå på skrå så att Du hamnar söder om toppen. Strax innan toppen har Du en smal passage som är ca 5 m bred. Till vänster om Dig stupar det rakt ned i Tarfala. (600m) och till höger ned mot Tjeuralako (dock ej lika brant. Vägen ger sig själv och den kräver ingen klätterkunskap.
Utsikten från Tarfalapakte är enormt vacker. Du tittar ned på Kebnepakteglaciärens isfall som härifån verkligen kommer till sin rätt. Efter Tarfalapakte blir det lätt att gå. Berget "breddar" ut sig och det är lättgånget. Tarfalaglaciären har Du till höger. Denna glaciär är en av Sveriges få polära glaciärer mao ismassan håller sig under 0 grader.
Upe på Tarfalatjåkka får Du nästan leta efter toppen då Du egentligen befinner Dig på en fd gammal högplatå. Utsikten härifrån och norrut är enorm. Du ser mot Höktopparna i Mårma, Nipalsglaciären på andra sidan Kaskasavagge ser Du på ned på. Man har en bra överblick över hela den norra fjällvärlden.
Tid är alltid svårt. Mig tog det 3 timmar från Tarfala med 20 kg:s ryggsäck och jag har väl ganska normal kondition. Jag gissar att Du behöver lite mer tid nedåt pga att Du måste vara försiktigare.

En fin tur och lycka till/Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.