Talang vs Träning vid löpning!

Jag tycker att det låter konstigt. Alla vet vi att det är fler faktorer som spelar in hur bra man blir. Jag tror att man måste vara väldigt komplett för att verkligen lyckas.

Jag tror att man kan bli bra även om man inte har talang men jag tvivlar starkt på att man kan bli en elitlöpare utan att ha dem rätta anlagen.

/
 
Ligger själv på 35min och 42s på milen nu(16år), då är det grusväg och asflat, 40m höjdskillnad. Kalla det talang eller inte, cyklar ju mycket och är ju skidåkare/skidskytt så nån utpräglad löpare är jag inte.(72 kg, 183cm, ca 440tim/år)
Tränar väldigt allsidigt, är bra i det flesta idrotterna, men har som mål att alltid träna och på så sätt få ett rikt och hälsosamt liv, alltig blir så mycket enklare när man tränar. Så att träning skulle vara blod,svett och tårar, det tror jag inte på...

Träning SKA och ÄR kul.

Mina små tankar

Joakim"Tjacke"Halvarsson
 
Tjacke; sa:
Ligger själv på 35min och 42s på milen nu(16år), då är det grusväg och asflat, 40m höjdskillnad. Kalla det talang eller inte, cyklar ju mycket och är ju skidåkare/skidskytt så nån utpräglad löpare är jag inte.(72 kg, 183cm, ca 440tim/år)
Tränar väldigt allsidigt, är bra i det flesta idrotterna, men har som mål att alltid träna och på så sätt få ett rikt och hälsosamt liv, alltig blir så mycket enklare när man tränar. Så att träning skulle vara blod,svett och tårar, det tror jag inte på...

Träning SKA och ÄR kul.

Mina små tankar

Joakim"Tjacke"Halvarsson

Om du som 16 springer milen på 35min 42s måste du ha talang, det är otroligt bra. Du har aldrig funderat på att friidrottare :).
Träning är inte blod, svett och tårar. Inte förrän du ska bli bäst, nöjer man sig med att vara bra är det inte så svårt, framför allt om man dessutom har talang. Men vill man bli bäst måste man räkna med smärta. Inte bara fysisiskt utan även mentalt.

///Björn
 
Pampero; sa:
Om du som 16 springer milen på 35min 42s måste du ha talang, det är otroligt bra. Du har aldrig funderat på att friidrottare :).
Träning är inte blod, svett och tårar. Inte förrän du ska bli bäst, nöjer man sig med att vara bra är det inte så svårt, framför allt om man dessutom har talang. Men vill man bli bäst måste man räkna med smärta. Inte bara fysisiskt utan även mentalt.

///Björn

Jag fattar inte det där resonemanget. Anser inte ni att det är mentalt påfrestande att bara springa motionrundan om ni tar i till 85% (riktiga 85 %). Jag kan anse att det ingår en hel del lidande ibland även om man bara kör på medelsvensin nivå. Det handlar ju om hur mycket man tar i kontra hur vältränad man är. Skälet till att de flesta inte tränar speciellt mycket är väl främst att de inte klarar av påfrestningen och då främst den mentala.

Jag tog en promis igår på sörmlandleden som var ett par tre mil. Det tog ca 6.5 timme effektiv tid och visst var det påfrestande även om det inte var på någon tävlingsnivå. Det som var mest påfrestande var vädret då det duggade nästan konstant och var kallt.
 
crazy; sa:
Jag fattar inte det där resonemanget. Anser inte ni att det är mentalt påfrestande att bara springa motionrundan om ni tar i till 85% (riktiga 85 %). Jag kan anse att det ingår en hel del lidande ibland även om man bara kör på medelsvensin nivå. Det handlar ju om hur mycket man tar i kontra hur vältränad man är. Skälet till att de flesta inte tränar speciellt mycket är väl främst att de inte klarar av påfrestningen och då främst den mentala.

Jag tog en promis igår på sörmlandleden som var ett par tre mil. Det tog ca 6.5 timme effektiv tid och visst var det påfrestande även om det inte var på någon tävlingsnivå. Det som var mest påfrestande var vädret då det duggade nästan konstant och var kallt.

Att springa på 85% anser jag inte vara särskilt psykiskt påfrestande, det beror ju självklart på vilken persontyp man är.
Däremot är 100% olika för olika personer och det kan vara minst lika jobbigt för en mindre bra löpare att springa på 100% än för en elitlöpare på 100%.
Men när man kommer upp på riktigt hög nivå kommer det där med press in i bilden, alla väntar sig att man ska springa bra, gör man inte så tycker folk man är kass och klagar på en. Lär man sig inte hantera sådan press blir det otroligt svårt att prestera bra.

///Björn
 
Pampero; sa:
Att springa på 85% anser jag inte vara särskilt psykiskt påfrestande, det beror ju självklart på vilken persontyp man är.
Däremot är 100% olika för olika personer och det kan vara minst lika jobbigt för en mindre bra löpare att springa på 100% än för en elitlöpare på 100%.
Men när man kommer upp på riktigt hög nivå kommer det där med press in i bilden, alla väntar sig att man ska springa bra, gör man inte så tycker folk man är kass och klagar på en. Lär man sig inte hantera sådan press blir det otroligt svårt att prestera bra.

///Björn
Jag förstår inte heller resonemanget här. Själv kan jag nog komma ner under 40 på milen, men aldrig 35... Jag tränar för att jag trivs med det, men ett fåtal träningspass är ändå svett o blod. Intervallpass har t ex en tendens att kräva lite extra psyke.

Och att bara eliten har press på sig är inte heller sant. Även om jag försöker låta bli har jag en press på mig själv att hålla träningsschemat och förbättra resultaten. Och tänk på alla som tränar för att gå ner i vikt och leva upp till våra skönhetsideal. På sätt och vis har ju de också press utifrån att inte misslyckas.

Nej att bara påstå att det bara krävs hårt slit om man satsar på att bli elit är ju bara fel.
 
Pampero; sa:
Att springa på 85% anser jag inte vara särskilt psykiskt påfrestande, det beror ju självklart på vilken persontyp man är.
Däremot är 100% olika för olika personer och det kan vara minst lika jobbigt för en mindre bra löpare att springa på 100% än för en elitlöpare på 100%.
Men när man kommer upp på riktigt hög nivå kommer det där med press in i bilden, alla väntar sig att man ska springa bra, gör man inte så tycker folk man är kass och klagar på en. Lär man sig inte hantera sådan press blir det otroligt svårt att prestera bra.

///Björn

Jag tror vi gör olika skattningar i sådant fall. Det var därför jag sa riktiga procent. 85 % så stupat man nästan när man är klar. Man har nästan 200 (maxpuls) i puls och halsen gör ont och man är svimmfärdig.

Men det där att folk har olika psyke stämmer ju. Vissa är känsligare än andra och vice versa. Det handlar mycket om träning. Att lära sig hantera att det är jobbigt. Jag skulle kunna tänka mig att det kanske är 60/40, fysik kontra mental kapacitet.
 
Det är klart att konditionsidrott är psykiskt påfrestande så fort man tar i lite. Det gör ont och det gäller att tåla det annars kommer man inte långt. Men har man inte talang så kan man ligga och köra men ändå inte bli bäst! Krävs mer än bara psyke.

Att springa milen på ca 35 som 16åring är talang! Du har ju långt tid kvar att utvecklas. Bara å satsa, själv är man ju en gubbe nu, fyller 21 om 3 månader :)

Springer man på 85% av max så är du ju påfrestande psykiskt och fysiskt. Man kan ju inte springa milen på 100% av max, det skulle innebär att man spurtar hela milen :)
Jag tror att vi har tolkat det olika här.
Själv kör jag på stenhårt från start till mål på exempelvis en mil. Jag kör så tufft så att man är helt slut när man kommer i mål. Då har man tagit ut sig till 100%. Fast man kanske låg på 85& av maxpuls eller något liknande.

/
 
A.S.; sa:
Jag tror att vi har tolkat det olika här.
Själv kör jag på stenhårt från start till mål på exempelvis en mil. Jag kör så tufft så att man är helt slut när man kommer i mål. Då har man tagit ut sig till 100%. Fast man kanske låg på 85& av maxpuls eller något liknande.

/

I militärens böcker så finns det en tabell över vad man klarar i procent. Mamma tror 20 %. Man själv 40 %. Befälen 50 %. När jag pratar 100 % då är man jagad av ett björn. Adrelaliner fulkomligt sprudlar och det finns folk som kan lyfta bilar med de nivåerna an kemikalier i omlopp. Egentligen skulle jag skrivir 45 % eller nåt men då hade ännu fler stått som frågetecken. Skit i procenten. Kontentan är att jag tror att folk anser det påfrestande att träna på normalnivå. Det är löjligt att påstå något annat.

Nog om detta. :)

[Ändrat av crazy 2004-05-04 kl 23:42]
 
Om du som 16 springer milen på 35min 42s måste du ha talang, det är otroligt bra. Du har aldrig funderat på att friidrottare :).
Träning är inte blod, svett och tårar. Inte förrän du ska bli bäst, nöjer man sig med att vara bra är det inte så svårt, framför allt om man dessutom har talang. Men vill man bli bäst måste man räkna med smärta. Inte bara fysisiskt utan även mentalt.

///Björn

[/QUOTE]
Har faktiskt funderat på det, tack vare att jag är så spänstig och så, hoppar 1,67(saxning!!!) men i och med att jag satsar på skiderna å så vet jag inte, Bor i fel ände av vårt avlånga land om man säger så, här är skiderna störst och så kommer det alltid att vara.

Tjacke
 
Jag missförstod nog dig när du sa 85%, Jag tänkte mig 85% av kapaciteten på den sträckan man srpinger. Inte 85% av all kraft man har. Kör så på träningen därför det kan bli förrvirrande ibland.
Självklart är det mer påfrestande om man kör 85% av maxkapaciteten.
När jag sa press så tänkte jag mig inte den egna pressen, den skall absolut inte glömmas bort då den också är otroligt jobbig, utan den press man får från andra. Självklart krävs det hårt slit även om man inte vill bli elit, men eliten har det riktigt tuff & slitigt i jämförelse.

///Björn
 
rolfs; sa:
Läste en forskningsrapport för något år sedan där en professor hävdade att det endast var hårt arbete som gällde. Har givetvis glömt vilken tidskrift som publiserade rapporten men i stora drag gick den ut på
att lägger du ner 1000h/år i tio år så når du elitklass.

Jag har läst Idrottspsykologi A, här på Umeå Universitet, och dem hävdade bestämt att talang (i definitionen ärvd förmåga för att utöva viss sport/ämne/grej) inte finns. Ovanstående rapport kan vara "Prestationshöjande tekniker - Hjälpande eller stjälpande?" skriven av Stefan Söderfjell, för instutitionen för Psykologi, Umeå Universitet, 2001.

Ett utdrag ur rapporten (som är baserad på Ericsson K.A. (2001) - Deliberate Practice In Sports):
"Han har i sin forskning kring vad som kännetecknar experter inom olika områden kommit fram till att det inte handlar om några medfödda förmågor såsom talang eller personlighet. I hans forskning där stora sampel av människor inom olika områden studerats utifrån en rad olika faktorer, så har han funnit att det enda som tycks särskilja de bästa från de övriga är hur de tränar kvantitativt och kvalitativt. Han myntar begreppet genomtänkt träning (deliberate practice) och menar att ungefär 1000 timmar av sådan träning är vad som krävs för att bli expert på ett område. Han har studerat hur stora musiker och schackspelare gjort för att uppnå sin höga nivå och drar härigenom slutsatsen att det som skiljer dessa från sämre utövare är sättet på vilket man bedriver sin träning."

En genomgående röd tråd på kursen var faktiskt att allting hänger på ren viljestyrka. Du förstärker din viljestyrka genom att sätta upp mål som du själv tror på, och jobbar målmedvetet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.