Ville bara bidra med en mindre trevlig erfarenhet från i somras när jag flög med Kirunaflyg för att flugfiska i Sandåslandet.
När jag bokade min resa kände jag att det var väldigt viktigt att veta att jag hade marginal för att hinna med mitt anslutande flyg hemåt från Kiruna flygplats. Därför ringde jag och dubbelkollade det när jag bokade mitt fjällflyg. Det skulle inte vara några som helst problem att hinna med det. Jag skulle ha god marginal sades det, så jag bokade med de förutsättningar som gavs.
Jag skulle bli hämtad vid min sjö 3 timmar innan min anslutning avgick från Kiruna flygplats. Det skulle som sagt finnas GOD marginal.
Så blev det emellertid inte. När jag satt vid min sjö och väntade gick det 1 timme, det gick 2 och när det var en kvart kvar tills mitt anslutningsflyg skulle gå, kom äntligen sjöflygplanet. Då var det ju naturligtvis för sent. Det var lördag och mitt flyg var det sista för dagen söderut.
I fjällen i augusti kan man ha problem med dimbankar och så var det nu. Där jag satt var det strålande väder, men en bit bort låg det dimma mellan några fjälltoppar och det hade hindrat min pilot från att komma till mig. Det är inget att säga om. Säkerheten måste gå först, även om jag tror att om man hade valt en västligare väg till mig eller flugit ut med en helikopter hade det inte varit några problem.Helikopter är dyrare att hämta med och därtill prioriterade man att hämta ett sällskap på 4 personer före mig när dimman väl lättat. Jag antar att de hade gnällt mer än jag som var ensam.
I vilket fall som helst var jag vid gott mod. Jag tänkte att - Det löser väl sig. Jag kommer väl inte hem idag, men eftersom jag så tydligt frågat om tidsmarginalen hjälper Kirunaflyg väl mig på bästa sätt. De är ju ett serviceföretag.
Jag kände att jag gjort vad jag kunnat och hade ryggen fri. Tji fick jag! Jag förstod att jag fick klara mig bäst jag ville när jag kom tillbaka till Kurravaara. Jag förstod att de anställda på basen ville hjälpa mig så gott de kunde och vågade, men någon full ekonomisk ersättning för ombokning av flyg ville de inte ta ansvar för. Det fick jag ringa till chefen om.
Otrevligare människa har jag aldrig stött på. Någon ersättning för sådant hade man aldrig betalat ut och skulle heller aldrig betala. Det var som att tala med en vägg. När jag sa så lugnt och så trevligt jag bara kunde att jag faktiskt dubbelkollat tidsmarginalen och fått klartecken av företaget, sa han bara att något sådant löfte hade jag aldrig fått. Detta trots att det inte var honom jag talat med, utan hans bokningsansvariga anställda. Om jag ville trilskas stod ord mot ord, sa han.
Efter en vecka ensam i fjällvärlden tar det lite tid att acklimatisera sig till civilisationen och jag blev rätt paff av detta otrevliga nästan hotfulla bemötande, så jag gav mig och hade ändå tur att kunna sätta mig på ett nattåg i sittvagn, som jag själv fick betala.
Jag har dock senare känt att så får inte ett serviceföretag behandla sina kunder, så därför vill jag tipsa andra om att dels boka med väldigt stor marginal om ni har anslutningar att passa när ni fjällflyger i augusti. Därtill kan man fundera på om det finns andra alternativ att flyga med än Kirunaflyg eller vandra, som jag vanligtvis gör.
När jag bokade min resa kände jag att det var väldigt viktigt att veta att jag hade marginal för att hinna med mitt anslutande flyg hemåt från Kiruna flygplats. Därför ringde jag och dubbelkollade det när jag bokade mitt fjällflyg. Det skulle inte vara några som helst problem att hinna med det. Jag skulle ha god marginal sades det, så jag bokade med de förutsättningar som gavs.
Jag skulle bli hämtad vid min sjö 3 timmar innan min anslutning avgick från Kiruna flygplats. Det skulle som sagt finnas GOD marginal.
Så blev det emellertid inte. När jag satt vid min sjö och väntade gick det 1 timme, det gick 2 och när det var en kvart kvar tills mitt anslutningsflyg skulle gå, kom äntligen sjöflygplanet. Då var det ju naturligtvis för sent. Det var lördag och mitt flyg var det sista för dagen söderut.
I fjällen i augusti kan man ha problem med dimbankar och så var det nu. Där jag satt var det strålande väder, men en bit bort låg det dimma mellan några fjälltoppar och det hade hindrat min pilot från att komma till mig. Det är inget att säga om. Säkerheten måste gå först, även om jag tror att om man hade valt en västligare väg till mig eller flugit ut med en helikopter hade det inte varit några problem.Helikopter är dyrare att hämta med och därtill prioriterade man att hämta ett sällskap på 4 personer före mig när dimman väl lättat. Jag antar att de hade gnällt mer än jag som var ensam.
I vilket fall som helst var jag vid gott mod. Jag tänkte att - Det löser väl sig. Jag kommer väl inte hem idag, men eftersom jag så tydligt frågat om tidsmarginalen hjälper Kirunaflyg väl mig på bästa sätt. De är ju ett serviceföretag.
Jag kände att jag gjort vad jag kunnat och hade ryggen fri. Tji fick jag! Jag förstod att jag fick klara mig bäst jag ville när jag kom tillbaka till Kurravaara. Jag förstod att de anställda på basen ville hjälpa mig så gott de kunde och vågade, men någon full ekonomisk ersättning för ombokning av flyg ville de inte ta ansvar för. Det fick jag ringa till chefen om.
Otrevligare människa har jag aldrig stött på. Någon ersättning för sådant hade man aldrig betalat ut och skulle heller aldrig betala. Det var som att tala med en vägg. När jag sa så lugnt och så trevligt jag bara kunde att jag faktiskt dubbelkollat tidsmarginalen och fått klartecken av företaget, sa han bara att något sådant löfte hade jag aldrig fått. Detta trots att det inte var honom jag talat med, utan hans bokningsansvariga anställda. Om jag ville trilskas stod ord mot ord, sa han.
Efter en vecka ensam i fjällvärlden tar det lite tid att acklimatisera sig till civilisationen och jag blev rätt paff av detta otrevliga nästan hotfulla bemötande, så jag gav mig och hade ändå tur att kunna sätta mig på ett nattåg i sittvagn, som jag själv fick betala.
Jag har dock senare känt att så får inte ett serviceföretag behandla sina kunder, så därför vill jag tipsa andra om att dels boka med väldigt stor marginal om ni har anslutningar att passa när ni fjällflyger i augusti. Därtill kan man fundera på om det finns andra alternativ att flyga med än Kirunaflyg eller vandra, som jag vanligtvis gör.