Tältstänger/-bågar, vilka är bra?

Har ett tunneltält där tältstängerna/-bågarna (de som håller uppe yttertältet) blev helt förvrängda efter en stormig natt.

Därför tänkte jag beställa nya och vill gärna ha några som håller bra. Vilket material är bäst? Det finns ju både metall och glasfiber...

Hittade dessa av metall och dessa som både har metall och glasfiber. Vilka tror ni tål kraftigast vind?

Känner ni till några andra bra stänger?

Tack på förhand!
 
Helt klart dom från Northstar.... Vad har du för diameter på gamla stänger? 11mm låter överdrivet mkt o får dom plats i bågkanalen?

9-10mm räcker oftast väldigt långt..
 
Tack för bra svar!

Nu säljer Northstar bara 8,5 mm eller 11 mm. Håller 8,5 mm för riktigt kraftigt oväder? Det värsta som kan hända är kanske att de blir deforemerade? Eller kan de knäckas?

Är tältstängerna från Hilleberg gjorda så att de kan kapas till önskad längd? Gissar att mitt tält (Arctic Alpine WBT3) inte har exakt samma mått som Hillebergs tält...
 
Hilleberg har bestämda längder så mät att de är så nära som möjligt den längd du behöver o kapa om de behövs..
Hilleberg stänger är väl de bästa man kan få tag i o tänger till Arctic Alpine är snäppet under i kvalité kan jag tänka mig...

Är de till din WBT3 du ska ha stänger?
 
Metall alla gånger IMHO. Bättre en krökt stång än en splittad.
Du skriver inte vilket tält du har, men stångdiametern begränsas ju av måtten på din(a) bågkanal(er) och stångkoppar, samt inte minst av krökningsradien, och där skiljer det ju mycket mellan små och stora tält. Är bågkurvan skarp, så får man utreda vilken maxdiameter som går att böja tillräckligt utan risk för deformation/försvagning, och inte minst få in i stångkanalen utan alltför mycket meckande.
Det är heller ingen vits med så tjocka/styva stänger, att det är tältduken som går sönder i stället.
Finns en del fördelar med dubbla stänger, om din(a) bågkanal(er) och stångkoppar har plats för det.

Shelby har ett stort urval kvalitetsstänger från DAC, ger goda råd om dimensionering, och erbjuder även tillkapning så de passar dina mått (inte direkt billigt, dock).
DAC-stänger är standard på många kvalitetstält.
 
Yes, det är ett Arctic Alpine WBT3 jag har.
Jag ska ringa tillverkaren och fråga vilken tjocklek som passar i bågkanalen. Kommer satsa på metall. Troligtvis Hillebergs stänger om de passar.

Stort tack för alla bra svar! Detta forum levererar alltid :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
erik_odal Lösa tältstänger? Bo och sova 11
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
Tetraone Var hitta styva, stående tältstänger, ca 12-13 mm diameter? Bo och sova 6
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
curt Ny resår i tältstänger? Bo och sova 10
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Lull Efterlyses: Tältstänger till Vaudetält! Bo och sova 6
emlion Köpa tältstänger? Bo och sova 3
kofalla Hilleberg tältstänger! Bo och sova 10
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
nilsj Nya bågar Bo och sova 6
camlun Krökta bågar Bo och sova 9
roccster Nya bågar till Akka rs/3 Bo och sova 1
Lystorp Extra bågar i tältet Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.