Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring

Här en bild på mitt Helsport Børgefjell inköpt på1970-talet .Uppsatt 2021o 2022. Regnat under natten. Silnylon, inget läckage. Sömntätning endast.vid inköpet ! Pratisk vädringslucka med myggnät nedtill på varje långsida.
Stora strutar upptill för do. Tältstänger alu 16mm, höjd 130 cm.Yttertält först.
Vikt 2.4 kg utan tältpinnar.
 

Bilagor

  • Helsport  Børgefjell 2021.JPG
    Helsport Børgefjell 2021.JPG
    2.1 MB · Visningar: 8
Är det hur snabbt vattenpelarna i en duk sjunker med antal månader? Det ser ju inte så bra ut.

Stämmer ditt tält med ovanstående siffror? Skulle ditt tälts ytterduks vattenpelare vara nere på runt 1200 mm?
Det tabellen säger är väl snarast att det dels inte är lönt att satsa på skyhöga VP-värden eftersom de ändå allihop snart sjunker till rätt så snarlika; dels att det inte är meningsfullt, snarast tvärtom, att satsa på höga denier-tal; och dels att det går utmärkt att klara sig med dessa låga värden - eftersom dessa tält ju bevisligen fungerar :).

Många amerikanska tält har 1500 mm VP som deklarerat nyvärde. Det är skillnad på kraven på en regnjacka som trycks mot kroppen, och en spänd tältväv som regnet rinner av på.
För skandinaviska förhållanden är jag personligen ändå skeptisk mot de "amerikanska" VP-värdena, men det kan vara mina fördomar - folk har bevisligen använt dem även i fjällen.

Jag är helt säker på att själva tältdesignen, hur du sätter upp det, och annars snarare sömmar, blixtlås o.d. än tyget, som kommer att betyda mer för ditt tälts regntäthet, än högt trissade VP-värden. Väljer du något med 3000 mm VP, har du betryggande marginaler.

Mitt gamla silnylontält med 3000 mm deklarerat nyvärde har funkat i alla sorters skitväder i nu 13 år. Någon gång kommer några droppar genom absidens blixtlås, eller någon söm - för jag har inte ens brytt mig om att täta dem. Tältets fortsatta livslängd kommer säkert inte att begränsas av just tyget.

***
Det känns som du gärna oroar dig för ganska teoretiska "faror". Det enklaste sättet att bli av med den oron är att bara ge sig ut, pröva sig fram, och vinna egen erfarenhet. Man kan ju börja med en övernattning i hemmaskogen över helgen, redan det ger dig mycket feed-back. Du kommer att begå misstag och råka ut för dåliga prylar, men du kommer inte att dö av det - bara bli lugnare och klokare :)
 
Senast ändrad:
Här är länken till Ringstind Superlight. Deras nya hemsida börjar psykodeliskt, allt snurrar.

Tack! Jag försökte utan framgång med mina gamla länkar, sen med att hitta huvudsidan och/eller tältsidan utan något specifikt tält.

Nu kan jag tack vare dig backspåra till helsport.com. Hela sajten är omdesignad alt. under omstöpning, funkar sådär, och alla de gamla fina sidorna med materiallistor, support, reparationsverkstad m m är borta. De säljer inte heller längre lösa stångsegment - bara hela kit.

Seeker-tälten med DWR på duken är ju tält i det billigare segmentet med PU-belagda vävar. PU-beläggningen sitter på insidan, så det är kanske logiskt att man vill tilläggs-impregnera duken på utsidan.

De bättre silnylontälten kan jag inte se att de anger någon DWR på yttertältet. Däremot faktiskt på innertälten, som nu är av nylon! Då är det återign mer logiskt att impregnera, eftersom nylon absorberar fukt och töjer sig då.

En klar försämring, precis som IMHO också designen på de nya versionerna av Ringstind - som dessutom är tyngre än min gamla. Dumsnålhet?
 
Senast ändrad:
Det tabellen säger är väl snarast att det dels inte är lönt att satsa på skyhöga VP-värden eftersom de ändå allihop snart sjunker till rätt så snarlika; dels att det inte är meningsfullt, snarast tvärtom, att satsa på höga denier-tal; och dels att det går utmärkt att klara sig med dessa låga värden - eftersom dessa tält ju bevisligen fungerar :).

Många amerikanska tält har 1500 mm VP som deklarerat nyvärde. Det är skillnad på kraven på en regnjacka som trycks mot kroppen, och en spänd tältväv som regnet rinner av på.
För skandinaviska förhållanden är jag personligen ändå skeptisk mot de "amerikanska" VP-värdena, men det kan vara mina fördomar - folk har bevisligen använt dem även i fjällen.

Jag är helt säker på att själva tältdesignen, hur du sätter upp det, och annars snarare sömmar, blixtlås o.d. än tyget, som kommer att betyda mer för ditt tälts regntäthet, än högt trissade VP-värden. Väljer du något med 3000 mm VP, har du betryggande marginaler.

Mitt gamla silnylontält med 3000 mm deklarerat nyvärde har funkat i alla sorters skitväder i nu 13 år. Någon gång kommer några droppar genom absidens blixtlås, eller någon söm - för jag har inte ens brytt mig om att täta dem. Tältets fortsatta livslängd kommer säkert inte att begränsas av just tyget.

***
Det känns som du gärna oroar dig för ganska teoretiska "faror". Det enklaste sättet att bli av med den oron är att bara ge sig ut, pröva sig fram, och vinna egen erfarenhet. Man kan ju börja med en övernattning i hemmaskogen över helgen, redan det ger dig mycket feed-back. Du kommer att begå misstag och råka ut för dåliga prylar, men du kommer inte att dö av det - bara bli lugnare och klokare :)
Hm ok. Fast vissa värden i den bilden verkar hålla betydligt bättre än andra? Särskilt PU.

Ok, det låter lite betryggande faktiskt. Tältar du i fjällen?

Jag är en rätt orolig person. Det jag oroar mig för att det regnar in och min dunsovsäck blir blöt och att jag faktiskt fryser ihjäl 😂 Jag tänkte visserligen bara vara i fjällen på sommaren. Men jag har svårt att bedöma risk.
 
Hm ok. Fast vissa värden i den bilden verkar hålla betydligt bättre än andra? Särskilt PU.
PU har många andra nackdelar, så välj inte ett PU-belagt yttertält. De är visserligen billigare, men tyngre, mindre rivstarka och PU-beläggningen åldras och delaminerar förr eller senare, oberoende av hur mycket du använder tältet. Enda anledningen att köpa ett PU-belagt tält är det lägre priset. Är det polyersterväv utåt så är det också mer UV-tåligt, men det är bara relevant om du tänkt ha det uppställt dygnet runt över hela sommaren :)
(...) Tältar du i fjällen?
Både i fjällen och i andra berg, helst ensam och utanför alla leder. Minst två veckor långa turer - gärna längre. Så mitt 13+ år gamla tält är verkligen beprövat, bl a i 23 m/sekund vind ihop med drivande regn.
(...) Jag är en rätt orolig person. Det jag oroar mig för att det regnar in och min dunsovsäck blir blöt och att jag faktiskt fryser ihjäl 😂 Jag tänkte visserligen bara vara i fjällen på sommaren. Men jag har svårt att bedöma risk.
Detta kan jag relatera till :). Jag är en extrem fryslort, vilket i sig inte är farligt. Men har också lärt mig den hårda vägen att jag är ovanligt känslig för hypotermi och förfrysningsskador.

Min frys-nojja är nästan jämförbar med min eld-nojja, men bägge går ju att hantera. Man får anpassa sin utrustning, bygga sin erfarenhet, och inte ta risker som inte är värda att ta (det finns dock risker som faktiskt är värda at ta ;) ).

Du lär inte frysa ihjäl i fjällen på sommaren, om du inte har någon extrem otur (och det kan man lika gärna ha i sitt eget vardagsrum). Följer du vandringsleder är den risken i praktiken obefintlig, det dröjer inte farligt länge innan du kan få hjälp eller komma till en fjällstuga.

Ett tält börjar ju inte heller stor-läcka helt plötsligt, utan man får varningstecken med lite harmlöst dropp först. Är det något lokalt kan man lägga regnjackan utanpå sovsäcken, försöka hitta och tejpa det eventuella hålet, etc. Märker man att hela duken börjar släppa igenom vatten, får man kanske omdirigera sin tur till att gå mellan fjällstugor.

Att tänka: "vad är det värsta som kan hända?" brukar vara väldigt lugnande :). OK, din sovsäck blev blöt. Du fryser, men dör inte av det. Du har ju en hel del kläder med dig (som du förhoppningsvis lagt skyddat i någon plastkasse om du märkt att ditt tält läcker).

Hjälper inte det, får man som "det värsta" tända pannlampan (vid behov, mitt på sommaren är det ljust dygnet runt), klä på sig, packa ihop ryggsäcken, ta ner tältet (i den ordningen), och fortsätta traska efter sin tänkta rutt, eller till närmsta fjällstugan. Då håller man sig varm, och när det blivit dag och det slutat regna kan man slå up tältet och hänga sovsäcken på tork. Eller fortsätta gå tills man kommit till en fjällstuga, där det brukar finnas torkrum.

Jobbigt? Ja. Men du dör inte ;)
 
Senast ändrad:
Det var ju helt motstridiga uppgifter - trist. Jag länkade till en lite äldre samanställning. Helsport verkar genomgå någon sorts omstöpning efter ägarbytet, och de festa av deras gamla informativa sidor returnerar nu bar 404-felet.
Var hittade du dina uppgifter?
Ringstind Pro omdesignades 2020(?) om jag minns rätt då jag fick olika val för nyare och äldre när jag kollade på att köpa footprint. De finns inte med i sortimentet på hemsidan längre så lite svårt att kolla årtalet.
 
Ringstind Pro omdesignades 2020(?) om jag minns rätt då jag fick olika val för nyare och äldre när jag kollade på att köpa footprint. De finns inte med i sortimentet på hemsidan längre så lite svårt att kolla årtalet.
Jamen precis. De blev ju uppköpta på något icke-transparent sätt, och det verkar ha lett till försämringar, kanske p g a kortsiktiga besparingsförsök. Synd på ett så fint märke. Jag kommer att sakna deras superalerta kundtjänst, kunniga reparationsverkstad och välförsedda reservdelsförråd.
 
Jag är en rätt orolig person. Det jag oroar mig för att det regnar in och min dunsovsäck blir blöt och att jag faktiskt fryser ihjäl 😂 Jag tänkte visserligen bara vara i fjällen på sommaren. Men jag har svårt att bedöma risk.

Vet ju inte hur mkt du campat innan, men föreslår att du provar och höjer ribban vartefter .... Hemma i skogen vid fint väder, sen fler dagar, kallare & sämre väder, i närheten av en fjällstuga, en bit bort, i kasst väder osv. Det bygger ju på självförtroende och erfarenhet, innan man kan gå ensam 10 dar genom Sarek.

Alla moderna tält av välkänt märke funkar bra, och du lär inte bli förgiftad. Det är mer ett val mellan storlek, vikt, kostnad.
 
Hilleberg skriver att deras tält är PFAS-fria i senaste tält handboken, jag har mailat för att fråga om de även är PFC-fria. Det är vanligt fusk från outdoor-företag att skriva PFAS-fria eftersom PFAS bara är en typ av PFC, i den värsta kategorin. Men alla PFC är miljöskadliga. Maila Hilleberg och påpeka detta, konsumenttryck är enda sättet dom ändrar sig. Borde vara öppet mål eftersom det förmodligen bara är innertältet som är PFC-behandlat. Mängder av företag som tillverkar jackor, sovsäckar etc (varav många är premium-märken likt Hilleberg) har ju gjort det redan. Riktigt irriterande att outdoorbranschen tagit så lång tid på sig med detta men jag upplever iaf att normen är PFC-fritt numera vilket är jättebra. Bara att följa efter, Hilleberg.
 
Hilleberg skriver att deras tält är PFAS-fria i senaste tält handboken, jag har mailat för att fråga om de även är PFC-fria. Det är vanligt fusk från outdoor-företag att skriva PFAS-fria eftersom PFAS bara är en typ av PFC, i den värsta kategorin. Men alla PFC är miljöskadliga. Maila Hilleberg och påpeka detta, konsumenttryck är enda sättet dom ändrar sig. Borde vara öppet mål eftersom det förmodligen bara är innertältet som är PFC-behandlat. Mängder av företag som tillverkar jackor, sovsäckar etc (varav många är premium-märken likt Hilleberg) har ju gjort det redan. Riktigt irriterande att outdoorbranschen tagit så lång tid på sig med detta men jag upplever iaf att normen är PFC-fritt numera vilket är jättebra. Bara att följa efter, Hilleberg.
Helsport verkar dock ha vandrat den motsatta vägen.
 
Mammut skriver enl nedan på sin Hemsida.

Back in 2016, we started the switch to PFC-free alternatives and have since set the goalto remove all PFCs from our products by 2025.In 2022, 85% of our apparel and 94% of our backpacks, bags, and harnesses were PFC-free.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.