Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring

Självklart.

Jösses, kan de inte utbilda sina säljare åtminstone så pass att det inte blir pinsamt?

Ingen aning, men det finns alltså inget samband mellan yttertältets VP och innertältets eventuella PFAS-impregnering.

Men mitt allra första sök gav Helsports Pro-serie med just 3000 mm VP och, hör och häpna - innertält av polyesterväv utan någon impregnering (däremot impregneras den allra tunnaste innertältväven till Superlight-serien). (källa)

Jag lovar att jag inte visste detta, när jag i inlägget ovan gnällde på Hilleberg för att de hade mer vattenabsorberade nylon i sina innertältvävar :)


Visa bilaga 44184
Visa bilaga 44186
Är det inte heller så att pfas- eller annan impregnering ökar antalet vattenpelare om det sätts på en yta? Har inte blivit klok på det.
 
Är det inte heller så att pfas- eller annan impregnering ökar antalet vattenpelare om det sätts på en yta? Har inte blivit klok på det.
PFAS-ämnena är extremt "hala" och både fett- och vattenavvisande, så det är inte konstigt att de bl a används som impregnering mot både smuts och vatten. Men det finns inget som helst behov att ytterligare impregnera en silikoniserad yta, som i sig redan är vattentät.

Olika PFAS-ämnen kan användas som mikroporösa membran och ytimpregnering på tyger till skalplagg som ska bäras på människokroppen, och därför behöver vara både vattentäta och diffusionsöppna ("andas") samtidigt.

Men en yttertältväv i ett tvåskikstält behöver inte "andas" alls. Och då behövs varken membran eller DWR - det är bara att mätta väven med det vattentäta silikonet. Eller, numera, använda en helt vattentät DCF, som är ett laminat av dyneemafibrer mellan heltäta plastkikt.
 
Bra att den här frågan kom upp.

Har ett tält Helsport Ringstind Pro 2P. Helsport anger nu på sin hemsida att innertältet (polyester) är behandlat med DWR , troligen kedjelängd 8.

Helsport Seeker Breheimen, tunneltält, med polyester i yttertält, innertält och tältbotten har behandling med DWR 6 (lite bättre ) i alla skikten!

Det är bra att Helsport nu redovisar DWR i sina tältprodukter.

Tack joanna för översikten från Helsport !
 
PFAS-ämnena är extremt "hala" och både fett- och vattenavvisande, så det är inte konstigt att de bl a används som impregnering mot både smuts och vatten. Men det finns inget som helst behov att ytterligare impregnera en silikoniserad yta, som i sig redan är vattentät.

Olika PFAS-ämnen kan användas som mikroporösa membran och ytimpregnering på tyger till skalplagg som ska bäras på människokroppen, och därför behöver vara både vattentäta och diffusionsöppna ("andas") samtidigt.

Men en yttertältväv i ett tvåskikstält behöver inte "andas" alls. Och då behövs varken membran eller DWR - det är bara att mätta väven med det vattentäta silikonet. Eller, numera, använda en helt vattentät DCF, som är ett laminat av dyneemafibrer mellan heltäta plastkikt.
Ok, tack för infon!
 
Bra att den här frågan kom upp.

Har ett tält Helsport Ringstind Pro 2P. Helsport anger nu på sin hemsida att innertältet (polyester) är behandlat med DWR , troligen kedjelängd 8.

Helsport Seeker Breheimen, tunneltält, med polyester i yttertält, innertält och tältbotten har behandling med DWR 6 (lite bättre ) i alla skikten!

Det är bra att Helsport nu redovisar DWR i sina tältprodukter.

Tack joanna för översikten från Helsport !
Det var ju helt motstridiga uppgifter - trist. Jag länkade till en lite äldre samanställning. Helsport verkar genomgå någon sorts omstöpning efter ägarbytet, och de festa av deras gamla informativa sidor returnerar nu bar 404-felet.
Var hittade du dina uppgifter?
 
Jag tror nog att eventuell impregnering har försvunnit innan silikonet börjat nötas så mycket att ett tält inte är vattentätt längre.

Det som spelar in är inte så mkt impregnering utan hur tjockt silikonlager och hur tjockt tyget är. Riktigt tunna tyger kan ha hög vattenpelare men slits snabbt så de kan snart vara mindre vattentäta än ett tjockare tyg med lägre vattenpelare.

Väljer man ett seriöst tältmärke så är det sällan problem med vattentätheten. Det viktiga är att tältet blir bra spänt och så vidare.
 
Det var ju helt motstridiga uppgifter - trist. Jag länkade till en lite äldre samanställning. Helsport verkar genomgå någon sorts omstöpning efter ägarbytet, och de festa av deras gamla informativa sidor returnerar nu bar 404-felet.
Var hittade du dina uppgifter?
Hemsidan.Gäller deras nuvarande tält.Mitt är 2 år gammalt.
 
Jag tror nog att eventuell impregnering har försvunnit innan silikonet börjat nötas så mycket att ett tält inte är vattentätt längre.

Det som spelar in är inte så mkt impregnering utan hur tjockt silikonlager och hur tjockt tyget är. Riktigt tunna tyger kan ha hög vattenpelare men slits snabbt så de kan snart vara mindre vattentäta än ett tjockare tyg med lägre vattenpelare.

Väljer man ett seriöst tältmärke så är det sällan problem med vattentätheten. Det viktiga är att tältet blir bra spänt och så vidare.
...däremot är sambandet inte så enkelt för vävar med olika denier (trådgrovlek), åtminstone för silnylon. 15D slits t ex långsammare än 20 och 40 (110D lär inte finnas i vanliga tält). Kanske inte så konstigt när man tänker efter, grövre tråddiameter lämnar mer ojämnheter och mellanrum åt silikonet att fylla ut (källa).

(mitt tält ät 15 denier och har nu hållit tätt i 13 år :) )
1714256190214.png
 
...däremot är sambandet inte så enkelt för vävar med olika denier (trådgrovlek), åtminstone för silnylon. 15D slits t ex långsammare än 20 och 40 (110D lär inte finnas i vanliga tält). Kanske inte så konstigt när man tänker efter, grövre tråddiameter lämnar mer ojämnheter och mellanrum åt silikonet att fylla ut (källa).
(mitt tält ät 15 denier och har nu hållit tätt i 13 år :) )
Visa bilaga 44205
Är det hur snabbt vattenpelarna i en duk sjunker med antal månader? Det ser ju inte så bra ut.

Stämmer ditt tält med ovanstående siffror? Skulle ditt tälts ytterduks vattenpelare vara nere på runt 1200 mm?
 
Kan du länka? Jag får 404 på allt jag testar.
Här är länken till Ringstind Superlight. Deras nya hemsida börjar psykodeliskt, allt snurrar.

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Melhike Vandrings Tält Fjällvandring 9
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Chiroo Billiga tält vs. dyra tält Fjällvandring 55
78395 Tält för 2 eller 3 pers Fjällvandring 17
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
DonBote Hyra tält Fjällvandring 6
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.