Tält köp Bergans vs. WBT

En annan viktig sak är att på Bergans Kompakt så regleras yttertältsventilerna från UTSIDAN medans det går att öppna alt. stänga från insidan i Light modellerna. Det gör det även i mitt WBT2.

Hur är WBT-tälten i storlek? Jag är väldigt sugen på ett och kommer oftast att använda det själv. I vissa fall tillsammans med fru och vår lilla knatte som nu är 10 mån. Jag och frun är båda ~175cm.

Bör jag satsa på ett WBT 2 eller 3 ? Kan tillägga att jag (i nuläget) inte är något gramjägare och även har en Hennessy Hammock för enkelturer.

Patrik

äntligen beställt

Har nu beställt WBT3. Hoppas att jag blir nöjd med den.
Den ska få följa med på min premiärtur till sarek den 1 juli :)

Ser fram emot det!!!

Hoppas det funkar bra! Jag har också funderingar på WBT 3. Skriv gärna en reccension efter vandringen.

Nu har det gått över ett halvår sen jag var i sarek med mitt wbt 3 tält. Jag är väldigt nöjd med tältet och rekommenderar det till alla!

Lovade några bilder och här finns iaf en bild från resan http://www.flickr.com/photos/samuel_pirttikangas/4794741572/

Inför sommaren har jag funderat på att köpa ett tält för solovandringar. Eftersom jag e så nöjd med wbt 3 tältet så funderar jag på o skaffa ett wbt 2.

vad tror ni, skulle wbt 2 vara bra för solovandringar? Annars har jag tittat på HB soulo, gillar den för att den är självstagande, men tyvärr mycket dyrare :/

Har även kollat på HB akto och helsports ringstind 2, men utav någon anledning gillar jag inte designen med En båge, känns som att den inte är lika stabil uppe i sareks stormar. Eller har jag fel ? (ska upp till sarek 2 ggr i sommar och behöver ett solotält till ena vandringen)

En fråga ang wbt 2. får man plats med o laga mat i absiden, och kan man ta ner halva innertältet för mer utrymme i absiden som med wbt3 ?

Jag tycker man får komma ihåg att många tält går att beställa billigt från USA (dock inte Hilleberg), Jag är supernöjd med mitt MSR Skinny Too! Det kostade mig totalt ~2200 kr från moontrail.com , inklusive frakt tull moms samt 5 st drybags mellan 1.5 och 10 liter och en Sea to Summit Ultrasil Backpack..

Rekpris på det tältet i sverige? Man får nog räkna med minst 3000 iaf, om det nu går att få tag på här till att börja med..

Och det finns ju ungefär hur många alternativ som helst..

Jag har använt WBT2 för solo turer, väldigt rymligt må jag säga! Så lyxigt att jag funderar på att skaffa något mindre och lättare. Arctic Alpine kommer ut med ytterligare modeller till våren bla. ett lättare mindre tält än wbt2, kanske kolla in det?

Det är ingen problem att laga mat i absiden, smidigt att kunna sitta inuti tältet och sticka ut händerna genom myggnätets dragkedja och laga mat myggskyddat men med utsikt när det svärmar som mest.

Vad gäller tekniska lösningar är tälten identiskt med WBT3.

Ingen som sitter på mer förhandsinformation om de nya WBT-tälten än det som står på deras hemsida?

Jag har använt WBT2 för solo turer, väldigt rymligt må jag säga! Så lyxigt att jag funderar på att skaffa något mindre och lättare. Arctic Alpine kommer ut med ytterligare modeller till våren bla. ett lättare mindre tält än wbt2, kanske kolla in det?

Det är ingen problem att laga mat i absiden, smidigt att kunna sitta inuti tältet och sticka ut händerna genom myggnätets dragkedja och laga mat myggskyddat men med utsikt när det svärmar som mest.

Vad gäller tekniska lösningar är tälten identiskt med WBT3.

//Jocke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
mler Köp av 2-manna tält Bo och sova 8
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg