Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek.

Jag lägger detta inlägg då jag några vänner planerar en Sarekvandring i sommar på på totalt 8 vandringsdagar. Vi planerar starta vår vandring vid Sourva och ta oss rakt söderut mot Pielastugan, så att vi passerar sjöarna Liehtijtjávrre och Bierikjávrre, för att sedan avvika sydost mot Rapadalen, via Snávvávágge. Vid Alep Vássjájågåsj planerar vi gå upp över trädgränsen för att via kalfjället gå rakt sydost mot Aktse, och därifrån vandra Kungsleden norrut mot Saltuloukta.

Vi är en grupp på 6 personer, där några inte har mycket vana alls av vandring, och några har någorlunda god vana av vandring(vandrat delar av Kungsleden/sylarna/kebnekaise etc). Samtliga har medelgod kondition. Ingen har erfarenhet av Sarek.

Vi planerar vandra rutten from 16:e - 24:e juni.

Jag undrar om någon gått delar av ovan nämnd led tidigare och kan uttala sig om den; svårighetsgrad, vilka delar som var tuffast, tror ni tiden vi har planerat räcker till, hur mycket behöver man träna innan? Allt som allt är sträckan på 10,7km.

Ingen av oss har Sarek-erfarenhet så alla input-uppskattas.

Vet ni annars vart man skulle kunna vända sig för att få konkreta vandringsråd ang Sarek?

Tack på förhand för alla hjälp!

MVH Arvid
 
Sarek är ett väldigt vackert, men väldigt oförlåtande. Mitt bästa tips, givet de förutsättningarna du listar ovan är att hålla sig mer mot Padjelantahållet, och göra lite dagsturer in i Sarek.

Padjelanta är väldigt vackert, och betydligt lättare att ta sig igenom med de förutsättningarna ni har. Vaden i Sarek kan vara väldigt tuffa under den perioden ni skall dit, och kan vara problemfyllt om ni har nybörjare med er.

Ett tips på vandring är att vandra Padjelantaleden söderut från Ritsem, och gå västerut norr om sjön Vastenjaure, följ denna väg väster om Virihaure. Efter detta går ni sydöst till Stalolukta fjällstation. Det är en vacker och ganska krävande tur. Vaden är färre men vyerna är nästan lika dramatiska som i Sarek.

Om ni "måste" in i Sarek föreslår jag att ni gör dagsturer med utgångspunkt från Kungsleden söder om Salto.

Konkreta råd kring vandringar i Sarek finner du i de flesta guideböcker över området. I sådana har jag lärt mig supermycket.
 
Hej.

Terrängen upp från Suorva snårig och solkig djungel om ni inte hittar "rätt" stig från dammen. Vad som är rätt stig har omdiskuterats en del här på forumet.

När ni kommit upp till trädgränsen - Njabbejåkkå kan vara mycket strid, ibland alltför strid för en säker passage och kräva en lång omväg norrom.

Passagen från Njabbejåkkå till kukkesvaggebron via Niento inte någon stor utmaning, dock mycket vide.

Kukkesvaggebron till Pielastugan: Några vad norr om pierikjaure, jag tror dock det är sällsynt att något av dem blir strida nog för att kraftigt förfarliga en passage.

Och där tar min erfarenhet slut...
 

avslutad210712

Gäst
Hej.

Terrängen upp från Suorva snårig och solkig djungel om ni inte hittar "rätt" stig från dammen. Vad som är rätt stig har omdiskuterats en del här på forumet.

När ni kommit upp till trädgränsen - Njabbejåkkå kan vara mycket strid, ibland alltför strid för en säker passage och kräva en lång omväg norrom.

Om man hittar någon stig alls vilket inte vi gjorde. Blev någon svordom i brant terräng med massor av stora stenar, massor av fjällbjörkar, något vad som krävde ombyte. Hade det varit min första tur hade det också varit min sista.

Njabbejåkkå efter två veckors klass 1 varning för höga flöden i Norrbottens fjällen var ingen hit och efter att ha gått uppåt och uppåt och uppåt och uppåt tills vi hittade ett vadställe så struntade vi i det hela och gick in i Vuoskelvagge istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
kanis Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014? Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Struensee Tips på fjällturer önskas! Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.