IKEA-kapell till Paris-pulkan
Två "Frakta" IKEA-kassar à 5kr st och 2-3 timmar icke-kontinuerlig tid senare var kapellet klart.
Stegen var ungefär som följer:
1. Sprätta loss handtag från två IKEA-kassar
2. Sprätta loss botten och sömmen i sidan på kassen så att man får ett ca 150cm långt stycke väv. Sprätta också upp kantsömmen på ena långsidan. Kapellet blir lite för kort i höjd annars.
3. Sy ihop kortsidorna på de två långa styckena med en raksöm i då två skarvarna. Detta för att skapa "kjolen" enligt tidigare inlägg.
4. Sy dit två band från handtagen på varsin sida av bakre sömmen så att de kan användas för att knyta fast kapellet i pulkan där bak genom att trä dem genom rephålen på pulkan och knyta ihop.
5. Samma sak med band på bägge sidorna av pulkan. Man kan säkert tänka sig andra fästanordningar, t ex kardborrband, öljetter, dragsnöre och annat, men detta sätt krävde väldigt lite arbete och inget nytt material.
6. Sy en raksöm snett längst fram på kapellet så att "kjolen" inte står rakt upp utan lutar lite bakåt. Inte helt nödvändigt, men det såg snyggare ut och för lättare last slipper man packremmar för att knöla ihop tyget.
7. Sy dit en dragkedja från den sneda sömmen till skarven där bak
8 Skär ett hål längst fram för att kunna trä på kapellet över skaklarna (Inte nödvändigt om man kan ta av skaklarna enkelt.). Förstärk i kanterna.
9 Sy dit kardborrband på kapellet under stäven och på översidan av kapellet. Detta för att kapellet ska sitta fast bra där fram och för att snö inte ska tränga in. Denna lösning är nog inte helt ideal. Risk finns risk att den inte håller. Packremmar eller band på samma sätt som övriga sidor vore nog bättre, men det var knepigt att få till med min skakel-lösning (Med genomgående rep.). Har man löstagbara skaklar kan man nog bara göra hål i kapellet på två ställen och fästa där fram. En annan lösning som nog också hade fungerat med mitt skakel är att fästa främre delen med kardborrband direkt mot pulkan.
Sannolikt finns det bättre material för kapell, men knappast billigare. Om det håller i längden återstår att se, men IKEA-kassar brukar ju hålla ganska bra även om det kan bli små hål i dem vid hård nötning. Min tanke med detta kapell var inte främst expeditionsbruk, utan mer att det ska tjäna som vindskydd och ge lite värme åt småttingarna på tur eller på väg hem från skidbacken. Funkar inte materialet har jag ju alltid ett bra mönster att återanvända för ett nytt försök.