Sy egna bärremmar.

Funderar på att göra just det.Jag har tänkt att sy den med flera fack,med ca 30mm långa bitar av stoppning över axelpartiet (lite som 'larvfötter').

Är det nån som kan se nåt uppenbart dumt med den idén som jag missar.


peter
 
Nejdå...

...Jag missar inte det alldeles uppenbara.

Det finns ett par andra grejer jag funderat på,och ska jag ändå göra ett par till mig själv så varför sluta halvvägs.

En annan grej skulle kunna vara att peta dit runda bitar (Typ rullar) med diam. 25mm,i egna fack,vad tror ni om det?


peter
[Ändrat av ping 2007-01-19 kl 14:11]
 
ping; sa:
Funderar på att göra just det.Jag har tänkt att sy den med flera fack,med ca 30mm långa bitar av stoppning över axelpartiet (lite som 'larvfötter').

Är det nån som kan se nåt uppenbart dumt med den idén som jag missar.

Att sy bärremmar som är tillräckligt bra för tunga laster är rätt pyssligt. Stoppningen måste vara lagom fast och dessutom rätt stark. Syr man fast stoppningen för tätt så brister den gärna i sömmen, syr man fast den för löst eller bara i höljet så vill den lätt korva sig. Det är enklare är att sy dem raka, men svängda följer kroppen bättre.
Är de för styva så blir de obekväma, men är de för mjuka så blir de deformerade och obekväma.
 
ping; sa:
Funderar på att göra just det.Jag har tänkt att sy den med flera fack,med ca 30mm långa bitar av stoppning över axelpartiet (lite som 'larvfötter').

Är det nån som kan se nåt uppenbart dumt med den idén som jag missar.


peter
Jag har själv sytt nya bärremmar till min ryggsäck. Använde läderremmar från en "Päronsäck" som jag sydde fast en tunnel av mjukt skinn på. Stoppade sedan med ull.De fungerade mycket bra. Ridsadlar är stoppade med ull
 
dabac; sa:
ping; sa:
Funderar på att göra just det.Jag har tänkt att sy den med flera fack,med ca 30mm långa bitar av stoppning över axelpartiet (lite som 'larvfötter').

Är det nån som kan se nåt uppenbart dumt med den idén som jag missar.

Att sy bärremmar som är tillräckligt bra för tunga laster är rätt pyssligt. Stoppningen måste vara lagom fast och dessutom rätt stark. Syr man fast stoppningen för tätt så brister den gärna i sömmen, syr man fast den för löst eller bara i höljet så vill den lätt korva sig. Det är enklare är att sy dem raka, men svängda följer kroppen bättre.
Är de för styva så blir de obekväma, men är de för mjuka så blir de deformerade och obekväma.

Har dissikerat ett flertal bärremmar och de som varit skönast är uppbygggda i tre lager,fast mina ska smita åt bättre över axlarna genom 'larvfötter' variant.Sen har en del remmar en tendens att skava mot insidan av överarmen.Det går att råda bot mot med en bröstrem men om det går att få bort genom att skära in antingen insdan eller utsidan på remmarna,så varför inte.


peter


[Ändrat av ping 2007-01-20 kl 14:21]
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.