Att forska om huruvida en eller annan fågel blir halshuggen eller en fisk får tinnitus känns onödigt. Tycker förfulningen och påverkan på landskapsbilden räcker för att se snurrorna som ett icke realistiskt alternativ.
Det handlar inte om fiskarna får tinnitus, det handlar om störda reproduktionsmönster för stora och viktiga fiskbestånd. Helt annan frågeställning av stor ekologisk betydelse! Som att jämföra lite huvudvärk med ett pestutbrott på 1500-talet.
Ett av många problem med vindkraftverk är att det inte finns någon ”rätt” placering. Enda placeringen som känns vettig ur naturestetiskt perspektiv tycker jag är i redan bebodda trakter och det är ju inte heller någon realistisk lösning. Vem vill bo granne med ett vindkraftverk?
Det naturestetiska är i hög grad subjektivt. Ev. reproduktionsstörningar hos fiskpopulationer är inte subjektivt. Du får finna dig i att ditt argument väger lättare för samhället!
Jordbrukslandskapet är väl inte att räkna som ett redan förstört landskap?? Brukat marken har människan gjort i 1000-tals år och jag tycker en åker är betydligt vackarare än en vindsnurra.
Just det, du tycker. Varför ska din smak vara vägledande? Jordbrukslandskapet är inte förstört, men slättbygderna med ett kemikalie- och konstgödselintensivt sädesodlingslandskap är ett i stor grad förstört jordbruksslandskap.
Är inte väldigt insatt i debatten men jag antar att alla snurror behövs för att Sverige har beslutat att avveckla några av världens säkraste kärnkraftverk. Vansinne! Lägg pengarna på att hjälpa östländer att producera renare energi, det är ju vi som får ta mycket av skiten dom släpper ut.
Den här diskussionen handlar delvis om kärnkraft. Tänker inte gå in närmare på dina åsikter, men konstaterar att det fortfarande inte metoder för att ta hand om kärnavfallet, som under 100.000-tals år kommer att vara mycket farligt. Utsläppen av koldioxid hotar att förändra klimatet, vi riskerar bl.a. att gå miste om våra vintersporter här i Norden. Vi ska hjälpa östländerna också, men det är ingen ursäkt att låta bli att vidta åtgärder här hemma.
Staffan