STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen?

De rösade lederna i norra Sverige kom till genom STF:s försorg för runt 100 år sedan. Det blev starten på exploateringen av fjällen. Det är på tiden att vi skärskådar och reflekterar över föreningens roll i dag:

- ligger stationer och stugor "rätt" för dagens vandrare?
- bör vissa stationer läggas ner, och nya leder dras upp?
- vilken service är rimlig att förvänta sig utmed lederna? Öl, chips & godis?
- är det för väl "skyltat" med följd att allt färre bär karta och kompass?
- vill vi ha el & mikro i fjällen?
- är det prisvärt att bo på t ex Sylarna, som nu är på gränsen till konferensanläggning?
- måste vi ha helikoperlyft runt Keb?


Funderingarna blir många, och någon större debatt hyllas inte i tidningen Turist. Så låt oss diskutera detta rejält, det är vi som är med i STF som är föreningen.
/Benny "Bergschrund Borgh/, fd fjällguide
 
För den kategori vandrare som jag tillhör är STF:s verksamhet tämligen överflödig. Jag brukar förvisso leder, vilket är praktiskt då det tidvis är mycket rickligt att gå obanat. Jag trivs med att låta kroppen utsättas för elementen (skitsnack egentligen, jag har såväl en massa kläder som tält och sovsäck) och leva på det jag bär med mig.
Samtidigt möter man vandrare som verkar trivas jättebra med att gå med lätt packning mellan stugorna. En gång i tiden hade jag nästan öppet hånat dem eftersom jag sysslade med "rätt" slags vandring. Lyckligtvis har jag med tiden begripit att det finns fler uppfattningar än min egen.
Detta föranleder mig då att tycka att det inte alls är fel med hög standard i fjällen, förutsatt att det a)inte inverkar menligt på naturen i onödan (vilket gör att nöjesåkning med helikopter/skoter, men fler varutransporter blir det ju, och kraftledningar går bort) eller b)fortfarande går att välja bort "lyxen" om man skulle behöva bruka stug-/stationssystemet av väderskäl.
Man kan givetvis önska att de som vistas i fjällen faktiskt minns att naturen är stor och obarmhärtig och således förbereder sig för sämre väder, navigering samt avsaknad av toaletter och soptunnor. Däremot tycker jag inte nödvändigtvis att allt skall behöva vara strapatsrikt.
Jag tycker inte att nya stugor/leder skall anläggas utan _mycket_ noggrant övervägande, ytterligare exploatering ter sig inte nödvändig och såren efter det som läggs ned kommer inte att försvinna inom överskådlig tid. Utbyggnad av befintliga anläggningar är att föredra om något skall göras.

Kanske bör tillägga att jag inte är STF-medlem längre då föreningens tidning och aktiviteter inte tilltalade mig.


[Ändrat av TBy 2003-07-16 kl 20:47]
 
Har du några egna åsikter i frågorna du ställer, eller vill du bara provocera som i dina tidigare inlägg?
 
bennyborgh; sa:
De rösade lederna i norra Sverige kom till genom STF:s försorg för runt 100 år sedan. Det blev starten på exploateringen av fjällen. Det är på tiden att vi skärskådar och reflekterar över föreningens roll i dag:

- ligger stationer och stugor "rätt" för dagens vandrare?
- bör vissa stationer läggas ner, och nya leder dras upp?
- vilken service är rimlig att förvänta sig utmed lederna? Öl, chips & godis?
- är det för väl "skyltat" med följd att allt färre bär karta och kompass?
- vill vi ha el & mikro i fjällen?
- är det prisvärt att bo på t ex Sylarna, som nu är på gränsen till konferensanläggning?
- måste vi ha helikoperlyft runt Keb?


Funderingarna blir många, och någon större debatt hyllas inte i tidningen Turist. Så låt oss diskutera detta rejält, det är vi som är med i STF som är föreningen.
/Benny "Bergschrund Borgh/, fd fjällguide


Gäsp.

il C.
 
Själv tycker jag STF:s fjällstationer är en lite läskig storsvensk rest i en fjällvärld vars eventuella service borde skötas av lokalbefolkningen, inte av ditflugna stockholmare.

Visst är det bra att det finns fjällstugor för dem som vill, men borde de inte drivas lokalt (som i till exempel Nikkaluokta)?
 
Nordesjo; sa:
Själv tycker jag STF:s fjällstationer är en lite läskig storsvensk rest i en fjällvärld vars eventuella service borde skötas av lokalbefolkningen, inte av ditflugna stockholmare.

Visst är det bra att det finns fjällstugor för dem som vill, men borde de inte drivas lokalt (som i till exempel Nikkaluokta)?

Jag håller med!
 
Nordesjo; sa:
Själv tycker jag STF:s fjällstationer är en lite läskig storsvensk rest i en fjällvärld vars eventuella service borde skötas av lokalbefolkningen, inte av ditflugna stockholmare.

Tänk och dumma jag som trodde att de anställde folk utifrån deras kompetens. Och så är det vikigaste kravet att man flög dit från Stockholm.
 
Nordesjo; sa:
Själv tycker jag STF:s fjällstationer är en lite läskig storsvensk rest i en fjällvärld vars eventuella service borde skötas av lokalbefolkningen, inte av ditflugna stockholmare.

Vad baserar du dina antaganden på? Typ jag har träffat på tre STF-anställda som är stockholmare, slutsats alla STF-anställda är stockholmare...

Det förekommer mig veterligen ingen stockholmskvotering inom STF, jag har då träffat på flera anställda som tillhör den sk "lokalbefolkningen".

Sen kan man fundera på om det är privata vinnstdrivande alternativ som behövs i fjällstugor och fjällstationer, vad händer då med priserna?

/Andreas tillika norrbottning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.