Stål vs aluminium-MSR heat exchanger

Jag undrar om stål grytor värmer effectiver och snabbare än aluminium grytor och i så fall hur stor skyllnaden är vid vinterbruk?

Har någon erfarenhet av MSR Heat Exchanger, är det värt det 170g extra?

Tack i förväg.
/A
 
Termodynamik

Jag tänker inte räkna ut det åt dig men du ska få de data som krävs för ett överslag. Aluminium har specifik värmekapacitet 903 J/kg,K och värmeledningstalet 238 W/m,K. Stål (0,85% C) har 460 J/kg,K respektive 45 W/m,K.

Alltså krävs det ungefär dubbelt så mycket energi att värma upp en viktenhet aluminium jämfört med stål. Men aluminium leder värme drygt 5 ggr bättre än stål vilket har mer betydelse för hur mycket energi kärlet tar upp och avger till t.ex. ditt vatten.

Att räkna på det här tar ett tag och kommer att innebära rätt mycket antaganden. Jag skulle tro att aluminium är att föredra om kärlen väger lika.

/Tommy
 
Jag skulle nog inte betala ca 300 kr för en veckad metallring, om den verkligen fungerar (och den fungerar nog olika bra för olika grytor) så skulle jag fundera på om jag skulle kunna knyckla ihop en egen.

CAS0044.jpg
 
Tack för den tekniska beskrivningen, den tillfredställer mig.

Men jag undrar fortfarande om någon har erfarenheter av MSR heatexchanger.
 
Baklänges tänkt

Om man räknar baklänges och bara tänker på vikt så kan man kanske resonera såhär, överslagsmässigt:

Räkna med att du använder gas och i snitt gör av med 50 g/person/dag. Anta att du är på en tur med en kompis, dvs 100 g/person/dag. Antag att den effektivitet som MSR påstår värmeväxlaren har är direkt överförbar till minskad bränsleåtgång, dvs -25%. Du sparar således ca 25 g bränsle/dag och för att komma upp i vikten på värmeväxlaren i sig måste du vara ute på en tur som är minst 8,5 dygn lång (Jo, jag vet att man inte kan räkna rakt av så eftersom bränslet förbrukas, det gör inte värmeväxlarens vikt). Det verkar hur som helst inte speciellt troligt att normalsvenssons behöver den på vanliga veckolånga turer. Drar du istället iväg till långt-bort-istan och sitter där i ett tält några månader kanske det är vettigt. Men det är onekligen en kul pryl.
 
Humm

Användningsområdet är längre alpina turer på hög höjd. I dessa sammanhang används MSR-heat exchanger rätt ofta om man tittar i tidningar och av egen erfarenhet från turer. Men om detta beror på marknadsföring eller prestanda...

Dock tror jag inte ditt resonemang håller i empirin. Dels tror jag inte att du sparar 25% bränsle och dels skulle jag knappast ta med mig mindre gas dörför att jag har en heat exchanger med mig, det är alltid svårt att veta hur mycket man kommer att göra av med beroende på temperatur, snösmältning eller ej etc. Kul resonemang dock!
 
Jo jag vet att vetenskapligheten i detta är tveksam (ingen alls) men vad ska du annars utvärdera mot än vikt? På alpina turer kör du normalt ditt kök i tältet. Energi som inte överförs effektivt till kitteln värmer och torkar upp tältet istället. Det är alltså inte bortslösad vikt. Men mitt antagande om gasen, 50g/dag, är kanske inte relevant på en alpin tur, där du mer eller mindre kontinuerligt smälter snö. Svara själv, vad gör du av med och hur kan då MSR-värmeväxlaren förbättra detta?

Och de 25% är från MSRs hemsida (det står upp till 25%), antagandet gäller att överföringseffektiviteten är direkt proportionell mot bränsleåtgången.
 
Jo sant, jag tänkte mest om det var snabbare och effctivare att smälta snö med Heat Ex. Jag tror att jag fortsätter med bara ett vindskydd i aluminium som håller gastuben varm och reflekterar en del värme på grytan.

Cheers.
 
Xander; sa:
Jag tror att jag fortsätter med bara ett vindskydd i aluminium som håller gastuben varm och reflekterar en del värme på grytan.
Jag tror också den extra vikten av vindskyddet är värt besväret mer än "heat exchanger". Jag har inte heller riktigt tagit steget att förvärma min Nova i absiden (med golv)... Funderar på ett renodlat 2-manstält av kupolmodell (utan golv i absiden) inför nästa höghöjdspromenad...

Däremot är frågan stål vs aluminium (vs titan?) fortfarande intressant, finns det ett entydigt svar här? Man får förmodligen ställa frågan praktiskt i stil med: "Om du ska smälta snö till 3 liter vatten, vilket material i kastrullen är bäst? Bortse från bränsleåtgång (dvs, du kan köra full plätta på bensin/gasbrännaren)."
 
Mer grubbel...

...hur stor betydelsen har kastrullens geometri? Vissa kastruller är närmast cylindriska (klassisk kastrull), medan andra har mer eller mindre uttalad form av en stympad kon.

För snösmältnings del har inte (?) ojämn värme i kärlet någon större betydelse, däremot otrevligt om man kokar gröt.
 
Xander; sa:
Tack för den tekniska beskrivningen, den tillfredställer mig.

Men jag undrar fortfarande om någon har erfarenheter av MSR heatexchanger.

Jag har använt skrället i över 10 år. Oftast börjar det koka längs sidorna samtidigt som på botten, vilket det inte gör utan växlaren. Allstå borde den funka.

Jag släpar på den när jag använde mina MSR-kärl, är så van vid den så jag tänker inte på det längre. Men visst, på en sommartur lär man få laga mat ca en vecka innan man börjar tjäna på att bära den. På en vintertur blir den snabbare ekonomisk, men på vintern med pulka passar även den norska polarkjelen (nansenkjelen) med en verkningsgrad på ca 80 % :).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
bokaib m/40 snuskburk rostfritt stål Kök och brännare 6
janic Kjelesett i rustfritt stål/ kontra "teflon" ? Kök och brännare 0
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Polar300 OK, hur många av oss äger en guldklimp i aluminium? Kök och brännare 3
dadoni Titan vs aluminium Kök och brännare 29
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
Tovetjaern Aluminium i kastruller Kök och brännare 24
Buda Farlig aluminium Kök och brännare 5
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
nvavargen msr delar Kök och brännare 5
Matthias87 MSR pocket rocket vs windpro vs annat kök Kök och brännare 16
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
mr.peterjohansson Gas till MSR Reactor Kök och brännare 3
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
Stromgren Primus vs. MSR Kök och brännare 21
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
avslutad130206 MSR Pocket Rocket gas? Kök och brännare 6
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
warwa MSR Reactor Kök och brännare 4
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6
Staffan Andersson MSR Reactor Kök och brännare 2
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.