Sovsäcksöverdrag av GoreTex....

Hej !

Är det någon som känner till något bra sovsäcksöverdra av GoreTex (ett microtält skulle man kunna säga) ?!

Den detaljist jag talat med säger att dom blev för dyra och försvann från marknaden..... men jag tycker att det borde finnas någon tillverkare.. eller ?!

// Jonny
 
Vet att Försvarsmakten har skaffat sig ett enmanstält som mera liknar ett sovsäcksfodral. Den kallas skämtsamt för "puppan". Vet inte om den går att få tag i på Överskottsbolaget än men den lär väl dyka upp där förr eller senare...
 
Tack för tipsen....

Det finns trots allt några modeller "ute" på marknaden.

Efter att ha testat ett antal olika GoreTex liknande funktionsmatrial letar jag nu enbart efter just GoreTex, de andra fungerar ej (eller för bra om man så vill...).

Kronans modell har jag inte sett ute civilt någonstans men den kanske kommer. RECONS modell verkar ok men jag skulle gärna se en liten kupol för huvudänden.

Vi jagar vidare efter det perfekta kryp-in-et...

// Jonny
 
När det är sk normalväder, dvs regn och rusk räcker det inte med en sovsäckskokong, man bör ha tak, tarp, me.
Har ett par olika sovsäcksöverdrag och för en eller två nätter är de ok men sen om man brukar ett laminerat börjar fuktinnehållet i sovsäcken att stiga under höst-vår säsongen.
Under en större tarp blir det inte bara lä och ly utan kan man hålla regnriktningen någorlunda tät kan det bli torrt och bra.
Tom sk tubtält, rör är mycket bättre ä sovsäcksöverdrag men med lätta två och enkelvävstält finns det väl knappast någon marknad för dem, därför förekommer de inte i butikerna så ofta.
Det är inte speciellt svårt att sy ett sovsäcksöverdrag, men det blir näppeligen billigare än ett köpt.
Mitt råd är satsa era slantar på något som är lite mera natur och väderanpassat som en stor tarp eller ett lätt tält.

Go tur
 
Fjällräven...

Hade ett sovsäcksöverdrag i Gore Tex som jag köpte in på 80-talet och nyttjat ibland i vindskyddet när det varit riktigt blött eller några gånger när jag sovit "under bar himmel"... Har de enstaka gånger jag använt det hållit mig både varm och torr. Tom den där natten när jag sov i Tyrestaskogarna och himmelen öppnade sig över huvet och jag vaknade av att det droppade i ansiktet... Det var bara att dra åt huvan och somna om. Kommer fortfarande ihåg minen på scoterna som kom ut från scoutstugan på morgonen och väckte mig... Jag låg i en mindre vattenpöl. Men blöt - Nej! Däremot var huvan felsydd och saknade många vettia detaljer som jag kompletterat i efterhand.
Men om den går att hittat någon som säljer motsvarande vet jag ej. Men jag delar uppfattningen att får jag välja så sover jag hellre under ett vindskydd/tarp än i ett sovsäcksöverdrag - av komfortskäl.

Vänligen/Dag
 
Karolina P; sa:
Vet att Försvarsmakten har skaffat sig ett enmanstält som mera liknar ett sovsäcksfodral. Den kallas skämtsamt för "puppan". Vet inte om den går att få tag i på Överskottsbolaget än men den lär väl dyka upp där förr eller senare...

Har kollat runt och det går inte att få tag i vad jag vet om man inte har "kontakter". Jag tycker att Tält 2000 enmans som det heter är väldigt funkis. Du har plats för packningen ovanför huvudändan, vilket jag tycker är praktiskt. Har å andra sidan inte så mycket att relatera till. Men jag är mycket nöjd med min "Puppa"

Den påminner lite om recons Carinthia Explorer One men inte helt exakt.

[Ändrat av JockeBruun 2007-01-23 kl 11:17]
 
Problemet med såna här produkter är väl att de oftast är tyngre och sämre än de lättaste tälten, och därmed förlorar sitt existensberättigande?

I ett lätt tält får man såväl ventilation som förvarings- och sittutrymme, något som helt saknas i sovsäcksöverdrag/bivacksäckar. Avsaknaden av ventilation tvingar fram membranlösningar som i sin tur gör grejerna tyngre.

frontview_openflap_bag.jpg

Tarptent Contrail, 700 gram, ca 1400 kronor.
 
är inte funktionen med en bivacksäck just att bivackera i den?. Dvs i en snögrotta eller på en plats där man inte kan sätta upp ett tält eller en tarp. Personligen skulle jag aldrig använda en bivacksäck där jag kan slå upp ett tält eller tarp.
 
keffmonst; sa:
är inte funktionen med en bivacksäck just att bivackera i den?. Dvs i en snögrotta eller på en plats där man inte kan sätta upp ett tält eller en tarp.

Det beror på hur noga man är med sina definitioner.
De som har bågar och grejer kanske inte är "äkta" bivacksäckar utan snarare "mikrotält" eller nåt sånt.

De som har tipsats om i den här tråden är ju allt från enkla överdrag till små tält.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.