• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

snusk

Det skrivs högt och lågt om huruvida det är ohygieniskt med modet att inte tvätta sina rådenim jeans på minst 6 månader. jag vet hela historien om varför vem och hur men min fråga är till kostymkillarna/tjejerna, ni som bär kostym hela dagarna, hur ofta tvättar man en kostym? (jag tvättar tex. aldrig mina ylle kläder om dessa inte blir svårt nedsmutsade, jag vädrar dessa)
 
Det skrivs högt och lågt om huruvida det är ohygieniskt med modet att inte tvätta sina rådenim jeans på minst 6 månader. jag vet hela historien om varför vem och hur men min fråga är till kostymkillarna/tjejerna, ni som bär kostym hela dagarna, hur ofta tvättar man en kostym? (jag tvättar tex. aldrig mina ylle kläder om dessa inte blir svårt nedsmutsade, jag vädrar dessa)

Just så; ut på balkongen med kläderna!
Faktum är att jag i princip hänger ut alla mina kläder på balkongen efter användning. Efter några timmar där bedömer jag om de skall tvättas.
Jag har två kostymer som jag använder i princip varannan eller var tredje dag och de kemtvättade jag i augusti förra året.
Vad gäller dålig lukt så är det mycket stor skillnad på om jag vädrar dem efter användning eller inte. Min förra kostym vädrade jag inte och den tog slut betydligt fortare.

Självklart skall man tvätta kläder när det behövs men jag tror att de flesta människor idag snarare tvättar sönder sina kläder än sliter ut dem:-/
Skaka och vädra!
 
Vitsen med underkläder är väl från början just att man inte ska behöva tvätta de vanliga kläderna lika ofta?

Fast sen beror det ju lite på vad man gör i kläderna, svettas man mycket så går ju svetten ofta igenom underkläderna och ut till plaggen utanför, och då kan de behöva tvättas för att inte börja lukta illa.

Det är nog väldigt få idag som tvättar kläderna för att de verkligen är smutsiga, oftast tvättar man dem väl just för att man tycker att de börjar lukta "använda".

På vintern har jag för det mest långkalsonger på mig och en T-shirt under skjortan, och då tycker jag att jeans och skjorta verkar kunna hålla sig fräsha i flera veckor utan några problem (fast skjortan blir ofta skrynklig och skitig på kragen så den byts oftare ändå).
 
Ylle har speciella egenskaper och klarar sig rätt bra på vädring som rengöringsmetod. Kostymer i 100% ylle blir darfor rena enbart med vädring (givetvis beroende på vad plagget utsatts för).

Bomull är en annan pilsner (för att inte tala om syntet!).

Med vänliga hälsningar, Aina
 
Hur ska jag behålla lystern min vargskinnspäls. Vid senaste Stockholmsbesöket så fick jag lite röda fläckar på den, hur får man bort dessa?
Tacksam för svar.

Zeke
 
det var det jag tänkte, själv kör jag gärna jeans i rådenim av bättre model med kavaj och skjorta, jag använder inte byxorna mer än en dag åt gången och jag vädrar mina byxor och kavajer jämt, blir kläderna smutsiga så tvättar jag naturligtvis dom.. jag har precis som er en ide om att man tvättar ihjäl kläderna. underkläder tvättas naturligtvis men som någon sa, det är väl hela tanken med just underkläder.
 
HAHA!! killen har humor.. det var en ny och trevlig sida av dig ;) ser gärna mer humor och distans.

I familjehemmet hänger det faktiskt en gammal vargskinnspäls...ska visst vara tolv små gynnare som fått sätta livet till för den. Gammal som gatan och faller väl sönder om man skulle försöka använda den kan jag gissa.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.