Smart dagsturssäck?

Vet tyvärr inte

Kommer att ha svar på dina frågor när jag får min säck. Jag beställde Sacci P30 från Recon. Ringde in för att få måtten på säcken: Den är ca 60 cm hög och 30 cm bred. Vadderad rygg och bärremmar.

Kostar 289 kronor + postens avgifter. Skickas till mig de närmsta dagarna.

Helt suverän service på telefon.

/Mattias
 
Re: Uppdragssäck?

madir; sa:
Hur skön är uppdragssäcken på ryggen då? Och hur tungt kan man packa den utan att det blir besvärligt? Nyfiken på era erfarenheter. Sy en egen ryggsäck av en packpåse känns tyvärr som lite overkill nu när det bara är två dagar kvar tills jag ska åka... Bättre framförhållning nästa gång :)

//P.

I det militära så packade vi dom runt 15kg beroende på uppdraget.. Civilt så handlar det om mat för dagen, kök, bränsle, vatten, termos och kanske ett förstärkningsplagg. Detta borde hamna på mellan 5-7kg i värsta fall. Saccisäckarna är mykke välgjorda och fyller lätt de bekvämlighetskrav man kan önska.. Jämför den aldrig med en "riktig" 30liters rygga med high tech bärsystem å fan och hans moster..

WalkAbout
 
Uppdragssäck

Har en hemmasydd påse på 156 g som rymmer ca 40l. Den har bärrämmar och midjeband i plattband.

Den gör man på 1h om man kan sy fällsöm. Jag brukar ha allt käk i den och sedan är det bara att rulla ett kort liggunderlag längs cylinderväggen (att ha som förstärkining då det inte finns nån ryggplatta) och då blir den skapligt stabil för fika osv...
 
Re: Re: Uppdragssäck?

FJS90/91; sa:
madir; sa:
Hur skön är uppdragssäcken på ryggen då? Och hur tungt kan man packa den utan att det blir besvärligt? Nyfiken på era erfarenheter. Sy en egen ryggsäck av en packpåse känns tyvärr som lite overkill nu när det bara är två dagar kvar tills jag ska åka... Bättre framförhållning nästa gång :)

//P.

I det militära så packade vi dom runt 15kg beroende på uppdraget.. Civilt så handlar det om mat för dagen, kök, bränsle, vatten, termos och kanske ett förstärkningsplagg. Detta borde hamna på mellan 5-7kg i värsta fall. Saccisäckarna är mykke välgjorda och fyller lätt de bekvämlighetskrav man kan önska.. Jämför den aldrig med en "riktig" 30liters rygga med high tech bärsystem å fan och hans moster..

WalkAbout

Hmmm... ja, har själv en uppdragssäck och den är helt OK ur packningssynpunkt, lätt att knöla ner i en stor ryggsäck. Men, bekväm är den knappast såvida man inte fixar något plant mot ryggen. Annars har du termos och annat "mjukt" som sticker dig i rakt in ryggen. Men det var väl ungefär detta Patrik menade med "jämför den inte med en "riktig" 30...". Avhjälpes annars med förstärkningsplagg som fyller ut.
 
Salomons löparryggsäck är bäst :)

jag använder själv alltid Salomons 30-liters ryggsäck modell Raid (tror jag) som dagsturssäck på fjället. Den är lätt att komprimera och sitter bra på ryggen.Många vettiga småfack också.

Ryggsäcken har ett inbyggt liggunderlag men det kan man plocka ur vilket gör säcken mer komprimerbar.
Går hur lätt som helst att knöla ner i den stora ryggsäcken.

Jag kan tänka mig att Haglöfs L.I.M ryggsäckar funkar lika bra också.

se http://www.salomonsports.com eller min recension är på utsidan.se

MVH Mats
 
Lätt dagsturssäck

I de flesta packningar finns ett antal säckar. Tältpåse, sovsäcks dito mfl. Tag den du gillar mest, sätt plattband på den för axel och ev midjeband (Tidåtgång, handling 30 min, sömnad dito, kostnad ca 100 kr). Sätt på rätt sorts lätta plastbeslag och börja packa den som ryggsäck med liggunderlag och förstärkningströjan närmast ryggen.
Med sittlapp, tröja, mat, kök, thermos och vatten jämte regnplagg bör den inte väga över 5 kilo. Gör den det så bör du nog se över din utrustning och fundera på några förlättningar här och där. Många hekton gör kilon.
Själv använder jag sedan länge en Fjällräven klättersäck 30 l, 325 g, ingen midjerem, både som packpåse (Förvarar sovutrustningen där och ombytet.) och dagsturssäck. Jo jag har sytt en 40 l på 144 g, med midjerem, men den har inte samma mycket viktiga nostalgi faktor!

Go tur

Johan K
 
Serratus

När jag var i Kanada för några år sedan köpte jag en Serratus Genie på 30 liter. När den inte är använd viker man ihop den i sig själv så att lockfickan blir fodral – Väldigt praktiskt.

Den har midjerem, men annars har de väl inte prioriterat bärkomforten – det är ju inte så tunga saker man släpar med sig på en dagstur.

Jag vet inte exakt vad den väger men känns avsevärt lättare än t ex mina Haglöfs regnbyxor när jag måttar lite.

Vill man inte flyga över Atlanten kan man kika på den här hemsidan:

http://www.mec.ca/Products/product_detail.jsp?PRODUCT<>prd_id=14271&bmUID=1028047859006

Pris: 48 Canadadollar plus frakt


/Johan Ö
 
Constrictor

Glömde bort att skriva att Haglöfs Constrictor är på 25 liter. De har fortfarande tre stycken (gröna) kvar hos Naturkompaniet Västerås.
 
Små säckar

Alla sätt är bra...

Själv använder jag en liten ryggsäck utan ryggplatta. Den är svart och har texten "Broloppet" mitt på. Lär väl finnas 100 000 st likadana runt om i skandinavien. Det bästa med säcken är att den var gratis. Rullas ihop till inget alls eller används som packpåse/handbagage när den inte är en dagtursäck.

Tjohopp!
 
Topplock -> midjeväska

Både min TNF Inversion och Arcteryx Khamsin 52 har lock som går att göra om till midjeväska. Det räcker för mig. Förstärkningsplagg som en rejäl fleze är så lätt att den enkelt går att spänna fast utanpå. Midjeväskan har dessutom ett spänne som passar till avbärarbältet något som kan vara praktiskt att ha med vet jag av egen erfarenhet ;-).
 
Jag köpte en liten ryggsäck från Stadium till årets vandring. Tror den hette Travel BP eller något liknande och kostade 100:-. Kan knölas ihop för att inte ta mycket plats och har breda sköna axelband.

Olle
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.