Så här blev det när jag drog till ordentligt i "lättviktspresenningen" som i övrigt verkade rätt lovande som budgetlösning. Den höll bra i övrigt och såna här öljetter är knappast de lämpligaste fästena i en sån här tunn presenning. Så jag hoppas fortfarande på att det ska gå att få till något helt ok av denna presenning som kostade 50kr.
Man ser ju på bilden hur öljetten tvingats från sin plats och dragits ut mot hörnet. Då har materialet sträckt ut sig och spruckit upp så att man ser ett litet hål till en bit till vänster. Men längre in var tarpen helt oskadad av detta, än så länge. Tydligt att själva öljettfästet var den svaga punkten.
Jag har sett att man kan köpa öljettförstärkning som är bitar av vävtejp med hål för öljetten, det borde gå bra att göra med silvertejp. Man byter alltså inte ens öljetter.
@Lars H tejpade ju längst kanten och satte nya öljetter genom tejpen. Det är ju en möjlighet. Jag såg även den här lösningen (bild från reklam)
Det är lite tungt med vävtejp runt hela kanten så att förstärka bara runt öljetterna borde vara det bästa. Om det dessutom visar sig fungera att sätta förstärkning runt de befinliga öljetterna så är det ju mer ett litet pyssel än något hantverksprojekt. Jag vill helst undvika att sy denna gång. Jag får väl testa lite. Kom gärna med tips och förslag.