Vi har tillbringat många vintrar i Grövesjöfjällen, men då bara gjort dagsturer då vi hyrt stuga i Sågbäcken varför jag inte kan säga hur det ser ut vintertid uppe kring Rogenområdet.
Sommartid har jag gått en rundtur som jag tror kan vara lämplig även för en vintertur:
Grövelsjön STF-Storrödtjärnstugan-Rogenstugan-Skedrostugan-Rövollen (NO)-Svukuriset (NO)-Grövelsjön STF.
Terrängen mellan Hävlingen och Rogenstugan, samt mellan Skedbrostugan och Rövollen är stundtals storblockig vilket inte snön fullt lär täcka. Däremot ger ju skidor, snö och frusna sjöar helt andra möjligheter att hitta vägar runt. Rövollen-Svukuriset följer på höjden med fin terräng och utsikt över Femunden. Etappen Svukuriset-Grövesjön STF följer Linné's väg över Salsfjället.
Det går fint att parkera bilen vid STF Grövelsjön eller ner mot sjöstugan. Ett annat alternativ som start är att parkera vid Lövåsen (det finns en parkering precis vid fjällfoten några 100m nedanför Lövåsgården). Ta högra vägen upp mot fjället och passa på att göra ett toppbesök på Storvätteshogna innan ni skidar ner vidare mot Hävlingen. Från STF och tillbaka mot Lövåsgården på slutetappen är det fina preparerade spår som lätt tar er tillbaka till bilen. Vill ni parkera vid Lövåsen, svänger ni upp från huvudvägen vid Sågliden.