Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023?

Jag gissar att man mäter ånggenomsläppligheten på ett torrt tyg men är ytterytan blöt får man helat andra värden. Konspirationsteorier varning.
 
Jag gissar att man mäter ånggenomsläppligheten på ett torrt tyg men är ytterytan blöt får man helat andra värden. Konspirationsteorier varning.

Mäter man en torr sekund och multiplicerar man värdet med 3600*24 för att få värdet för 24h gör man fel tycker jag och det torde skilja från att mäta kontinuerligt över 24h.
Man tycker att eftersom genomsläpplighet har enheten g/m2/24h så borde man mäta över 24h och för att nå max borde man ha mättat tyget med fukt hyfsat tidigt i testcykeln.
Finns någon standard ( tex ISO) för hur testet ska genomföras?

/Patrik, som vill se rättvisande och jämförbara värden, ceteris paribus dvs "alla annat lika!
 
Lundhags Lo (n)
Nu har jag fått återkoppling på Lundhags Lo i en FB-grupp, och ni som följer denna tråd bör också få veta: flera samfällda röster totaldissar regntätheten, dock ej på motsvarande byxor. Så jag misstänker att det är det ej vattentäta blixtlåset som är boven.

Mitt eget jackletande har nu blivit akut sedan min gamla Minimus råkat ut för en olycka (ej jackans fel denna gång). Så fortsätt gärna tipsa, allt jag hittills spanat in är det något "fel" på (enligt mina bortskämda kravspec i alla fall).
 
En jacka som jag själv har och tycker är bra är Haglöfs L.I.M Jacket (med gore-tex). Jag gissar att det är den som heter Haglöfs L.I.M GTX II numera.
 
Kondens är spännande. Som jmf så gick jag i augusti för ett antal år sedan i fjällen med en fjällduk som regnplagg och regnbyxor. Jag hade duken över ryggsäck och min kropp. Vädret var Vindstilla och fuktigt i augusti med lätt regn. Jag var helt säker på att det just då skulle vara en ideal lösning just för det vädret. Luftigt under duken och kunde hålla ut tyget för att släppa i luft. Till min förvåning blev det kondens på undersidan av fjällduken. Som vanligt är naturlagarna med i leken även om jag inte kan få till alla parametrar. Men min kropp måste vad jag förstår värma luften och regnet och luften ovan den helt täta fjällduken vara under kondens punkten för luften under det täta tyget.

Det jag ville säga att det är hopplöst att prova kläder vid olika förhållanden. Min fjällduk fungerade nästan som ett paraply men ändå fick jag kondens. I det läget skulle ett paraply varit enda lösningen som fungerade.
 
Lundhags Lo (n)
Nu har jag fått återkoppling på Lundhags Lo i en FB-grupp, och ni som följer denna tråd bör också få veta: flera samfällda röster totaldissar regntätheten, dock ej på motsvarande byxor. Så jag misstänker att det är det ej vattentäta blixtlåset som är boven.

Mitt eget jackletande har nu blivit akut sedan min gamla Minimus råkat ut för en olycka (ej jackans fel denna gång). Så fortsätt gärna tipsa, allt jag hittills spanat in är det något "fel" på (enligt mina bortskämda kravspec i alla fall).
Omdöme från Prisjakt om jackan:
Jackan säljs som ”vattentät skaljacka” och har en etikett fastsydd med etiketten ”Lundhags Waterproof”.
Jackans vattenavvisande förmåga är i det närmaste obefintlig. Efter en normalsvensk regnskur är man helt genomblöt. Dyr var den också. Ett av mitt livs sämsta köp!
 
Kondens är spännande. (...)
Det inser vi i byggbranschen :p
Har varit med om en tömning av ansamlat kondensvatten från taket över en industrihall. Det läckte inget men började bukta betänkligt.
När taket öppnades kom det ner en syndaflod, uppskattad till flera tiotals ton, dvs några normalstora pooler. Enda lilla felet man hittade var en bit tejp över en av plastfolieskarvarna, som lossnat lite.
 
Senast ändrad:
Ingen verkar ha nämnt jackan Summit från Arrak Outdoor.
En skaljacka av något längre modell, troligen framtagen för hundägare.
Pris när jag köpte den var 999:-
Den har 20.000 i vp och 12000 i andas. Är inte helt säker på sista siffran.
Jag har jackan och är nöjd som 17. Dock har jag ej testat den skarpt.
Har haft den på promenader hemma vid regn, men då har jag bara varit ute nån halvtimme.
Förutom min egenalstrade fukt, så har det inte regnat igenom.
 
Ingen verkar ha nämnt jackan Summit från Arrak Outdoor.
En skaljacka av något längre modell, troligen framtagen för hundägare.
Pris när jag köpte den var 999:-
Den har 20.000 i vp och 12000 i andas. Är inte helt säker på sista siffran.
Jag har jackan och är nöjd som 17. Dock har jag ej testat den skarpt.
Har haft den på promenader hemma vid regn, men då har jag bara varit ute nån halvtimme.
Förutom min egenalstrade fukt, så har det inte regnat igenom.
Nedsatt från 1699:- till 850:- https://arrakoutdoor.se/arrak-summit-jacka-herr-burnt-orange
Men hittar ingen info om vattenpelare och andasförmåga?
 
Senast ändrad:
Nedsatt från 1699:- till 850:- https://arrakoutdoor.se/arrak-summit-jacka-herr-burnt-orange
Men hittar ingen info om vattenpelare och andasförmåga?
Det är ju helt fel målgrupp. Widforss uppger 20 000 mm VP, men tyget är en polyester/bomullsblandning och inget nämns om tejpade sömmar, så jag ställer mig undrande till uppgiften, av bägge skälen. Ingen uppgift om vikt, men bomullstwill och en massa detaljer säger "tungt" - och ännu tyngre när bomullen absorberat en massa regnvatten.

Det är möjligt, men inte troligt, att jackans vattentäthet ska bygga just på att bomullstrådarna sväller upp av det innehållna vattnet, precis som i det klassiska Ventile-tyget. Men då handlar det om 100% särskilt tätvävd, fintrådig och långfibrig bomull, och här handlar det om 35% och ingen skryter med några Ventile-egenskaper, så jag är fortsatt tveksam.

Jag har en Ventilejacka - jätteskön och luftig i torrt tillstånd, håller för någon timmes duggregn eller en stunds skyfall. Perfekt till en svamppromenad i hemmaskogen eller en solig skidutflykt med garanterade minusgrader, men slutar helt "andas" när bomullen svällt av vätan och blir svettig, skrymmande och... otroligt tung. Den sortens "regnplagg" är ju inget man stoppar undan i en ryggsäcksficka efter regnet, inget man någonsin får torrt igen på en tältvandring, och absolut inget man vill lita på i heldygns ösregn på tvären.
 
Montane - igen?

Spanar vidare, men hamnar hela tiden tillbaka i Montane, som till skillnad från de flesta andra har vett att förse även sina lättare jackor med stora fickor som inte krockar med sele/höftbälte, fullt reglerbara huv-, ärm- och jackslut m m, som man vill ha om man inte bara ska ha dem till ultralöpning. Samt inte minst mer uthärdliga (och ibland riktigt snygga) färger än de flesta som syns just nu*. RAB närmar sig också dessa ideal, men även deras lätta jackor är genomgående tyngre (med flit, de är även robustare och fokuserar mer på alpint/klättring).

Montane Spirit Lite: 30 den Goretex Paclite Plus, 250 g, fullt reglerbara öppningar, bra fickor, 28 000 mm VP men "bara"(?) <6 RET, vilket vad jag fattar är något mindre än de 20 000 g/m2/24h jag satt som mål (men kanske inte krav).
Montane Phase Lite: 30 den 3L Goretex Active Shell, 290 g, fullt reglerbara öppningar, bra fickor, 28 000 mm VP, <4 RET, vilket ska vara väldigt bra.
Fördelar mot Spirit: "andningsbarhet", trelagers = troligen mer långlivad. Paclite Plus-membranet ska vara skyddat på något nytt sätt, men jag hittar inga mer långvariga hållbarhetstest.
Nackdelar mot Spirit: tyngre, bulkigare att packa ner, tristare färgval (både dam och herr).

Någon som har använt någon av jackorna och kan ge lite återkoppling? Jag har hittills lyckats undvika Goretex och har alltså inget att relatera till.


* Kimkim - Montbell verkar ju outstanding på alla sätt och vis, men det är lika bra att erkänna sin fåfänga; än så länge är deras färgval över gränsen för vad jag står ut med :p

 
Senast ändrad:
Jag har kanske tappat tråden.... men jag är ute efter lättviksjacka med liknande specifikation som Joanna beskrivit. Det lutar åt köp av Rab Men's Latok GORE-TEX PACLITE® Plus Jacket. Jag tänkte beställa direkt från tillverkarens hemsida.
En fråga till Joanna om Montane´s jackor som är angivna i tråden, är inte axelremmar eller höftbälte i vägen för fickorna på dem?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.