Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt?

Jag håller på och sätter ihop en lite större sjukvårdsväska att ha med på längre vistelser ute i skog och mark och letar efter lite speciella grejer att ha i den, frågan är dock, vart köper man såna saker?
Jag vill bland annat ha tag på svalgtuber och suturkit. Är det nån som vet vart man kan köpa sånt?
 
Tipset när jag gick kurs var att visa kursintyg och se om husläkaren kan tänkas skriva ut en inför ev. längre strapatser. Att tom. återlämna om den förblir oanvänd var ett bonustips.

Får man fråga om du ska ut på något särskilt äventyr eller bara tänkt ha en rejäl förbandsväska rent allmänt?

Tack! skall absolut undersökas! Epipen e bra som fasen ja, letar också efter en sådan!
 
Steri strip

Steri strips och tydligen heter det benzoid kan man dra ihop ett skärsår med. Det går att hitta på eBay.

Man rengör såret noga och limmar sedan runt om med benzoid och därefter drar man ihop såret med steri strips och täcker därefter såret. http://remotemedicine.blogspot.com/2011/09/how-to-use-steri-strips.html Det var inte riktigt så jag fick lära mig. När vi provade fäste man en halv steri på ena sidan och en halv på andra och drog sedan ihop såret med de lösa ändarna. Sen fick man applicera dem parvis tills hela såret var snyggt hopdraget. Viktigt att rengöra mycket noga innan.
 
Tipset när jag gick kurs var att visa kursintyg och se om husläkaren kan tänkas skriva ut en inför ev. längre strapatser. Att tom. återlämna om den förblir oanvänd var ett bonustips.

Får man fråga om du ska ut på något särskilt äventyr eller bara tänkt ha en rejäl förbandsväska rent allmänt?

Lyckades med konststycket att se 2 st riktigt otäcka saker i somras..
Först en kille som jag va ute och fiskade med, slet upp vaden när han trampade ner i ett kärr och det bara forsade ut blod, försökte med kompresser och visst höll det men så fort man tog bort dessa så sket det ändå sig och började blöda...tog nästan 2h att få dit en ambulans och då hade han ändå torskat rätt mycket blod..
Tanken slog mig då att va händer om man nu mot all förmodan INTE har sån tur att man får ut en ambulans? att man inte har mobiltäckning eller vafasen som helst? att ha ett suturkit i de läget känns förvisso som en sista utväg men å andra sidan är det bättre att ha det, än att inte ha det alls! Även ifall jag själv kanske inte har en medicinsk utbildning, så betyder inte det att andra som råkar vara i närheten, inte har det heller.

Nästa grej va en kille vi såg som fick ett bi-stick precis vid halsen, och svullnade upp utav bara helsike! den gången hade killen tack o lov med sig sprutor för ändamålet typ epipen, men även där tänkte man ju till ett par ggr, därav svalgtub och epipen..

Man vet aldrig när sakerna kommer till nytta eller OM dom gör det, men jag vill helt enkelt ha försäkringen om allt skulle skita sig.
 
Om du är kompetent att använda grejerna så vet du oxå var du hittar dom :)

Klokt inlägg. Du behöver aldrig mer än vad du behärskar använda. När vi fick en större låda medikamenter med oss ut i obygden, började det alltid med en genomgång av vad det var till och vad för risker de förde med sig. Det tog sin rätta tid.
Femte förbandet bör du ha med dig några av, namnet kommer från dem som behövt bruka det ute i busken när någon drabbats av rejäla trauma. På förpackningen står det 1a förband. Men vänta bara tills du kladdat ner några i blödningen. Apotek och sjukvårdsaffärer har en del.
Behöver du bygga medicinlåda prata med din läkare. Recept brukar gå att få om man uttrycker sig tydligt och har skäl. Några dylika har du hitintills inte framfört.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
branfeldt Vart hitta bandspänne? Utrustning allmänt 5
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
WiseDuck Tygmärken/Patches för olika fjäll, vart? Utrustning allmänt 6
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
aksello Butangas / tändargas - vilket märke, vart? Utrustning allmänt 2
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
Henrik84 Vart köper ni? Utrustning allmänt 14
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
Kalas Nokian stövlar med filtladdar - Finns vart? Utrustning allmänt 3
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Christoforos Vart tog MODAN vägen? Utrustning allmänt 10
sundancekid Vart köpa begagnat i sverige? Utrustning allmänt 4
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
seobserver Vad får det kosta? Utrustning allmänt 18
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
Damberg Får inte på tygslangen på source-slang? Utrustning allmänt 0
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.