Sil Hex Peak med double inner, nån som provat?

Jag har ett Sil Hex Peak (tyvärr 2014 års modell) men funderar på att byta upp mig till 2015 års modell och köpa till två-personsinnertältet (det finns bara till 2015-års modell tyvärr). Det kanske är ett långskott, med tanke på att tältet inte är jättevanligt i Sverige, men är det någon som har double inner till Sil Hex Peak och kan ge ett utlåtande på hur bra det funkar för två personer + packning. Jag gillar tanken på att ha ett modulärt tält där jag har i stort sett samma tält med byter innertält efter om jag är själv eller med frun eller dottern. Just nu velar jag lite mellan det här eller Six Moon Designs Lunar Duo som två-personerstält.

//Askel
 
Jag hade ett Six Moon Design Skyscape Trekker som sprack i en golvsöm så det skickade jag tillbaka och bytte modell till ett Lunar Solo. Tyvärr så blev jag inte nöjd över det tältet heller när det gäller kvalitén, dåliga sömmar överlag och om det beror på att det tillverkas i Kina har jag ingen aning om.
Utformningen och modellen är helt ok men som sagt, inget jag kommer köpa igen.
 
Tyvärr är du inte den enda jag läst som skriver om dåliga sömmar från Six Moon Designs. Tältet jag helst vill köpa är egentligen ett Zpacks Duplex, men det dubbelt så höga priset avskräcker.
 
Är det storleken eller kvaliteten du är missnöjd med? Jag gillar med Sil Hex Peak att man har en enorm absid med högt i tak. Detta försvinner ju med double inner.

Kvalitén verkar helt ok! Gillar inte att man måste resa innertältet först. Sedan blev jag inte riktigt klok på hur det ska spännas ut bäst. Egna pinnar för innertält mm. Fick ett snabbt, lätt och enormt stort utrymme med endast yttertält.
 
Jag mejlade förresten den tyska generalagenten och frågade om hur storleken på double inner var för två män på 90-100kg och en vecka i fjällen. Svaret var No Way :) Det funkar för kortare personer eller korta turer med sin respektive enligt honom. Detta då man får jklättra över varandra och runt stolpen för atr komma ut. Jag får nog kolla vidare på lättvikts-tvåpersonstält.
Xtrem: Vilket år köpte du ditt tält från Six Moon?
 
Jag köpte SMD tälten i år från UK och med deras kundservice så fick jag både byta modell och skicka tillbaka Lunar som jag inte var nöjd med. Nu valde jag att sälja det istället men servicen finns och är riktigt bra.
 
Jag köpte SMD tälten i år från UK och med deras kundservice så fick jag både byta modell och skicka tillbaka Lunar som jag inte var nöjd med. Nu valde jag att sälja det istället men servicen finns och är riktigt bra.

Ok, jag hade läst lite äldre recensioner där de klagade på dåliga sömmar så jag hoppades att de skulle rättat till sig nu. Men nu hittade jag även en recension på Haven tarp från 2015 där det var samma kritik med dåliga sömmar så det får nog bli ett annat tält. Det verkar ju vara ett generellt tillkortakommande med Six Moon Designs.
 
Kvalitén verkar helt ok! Gillar inte att man måste resa innertältet först. Sedan blev jag inte riktigt klok på hur det ska spännas ut bäst. Egna pinnar för innertält mm. Fick ett snabbt, lätt och enormt stort utrymme med endast yttertält.

Nä, att sätta upp innertältet som det är tänkt tycker jag var svårt. Jag har använt egna tältspikar till innertältet. Dock funderar jag på att modda mitt med krokar för att spänna fast det i linornas fästpunkter i yttertältet likt denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=p0hw0hcRqt4
 
Nä, att sätta upp innertältet som det är tänkt tycker jag var svårt. Jag har använt egna tältspikar till innertältet. Dock funderar jag på att modda mitt med krokar för att spänna fast det i linornas fästpunkter i yttertältet likt denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=p0hw0hcRqt4

Fast på V4 så går väl innertältet att sätta upp efter att yttertältet är på plats? Det är en viktig skillnad tyker jag. F6 fungerar väl för 2vuxna + 1 barn.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.