Utan att veta hur detta med vattenrening funkar brukar jag alltid tänka "keep it simple" när det gäller fiffiga saker/lösningar.
Så, mitt angreppssätt skulle vara:
1. Vad ska slutresultatet vara? Rent vatten såklart
2. Hur mycket rent vatten vill jag ha varje gång jag renar vatten? Tänker att 1 liter varje gång kan vara lämpligt beroende på hur lång tid det tar att rena vattnet
3. Sköter den sig själv eller behöver man klämma? Den heter ju squeeze, så man behöver väl klämma då
4. Det verkar vara PET-flaskegänga på utloppet, så jag skulle ha en 0,5 liters PET-flaska med hål högst uppe så luften kan gå ur flaskan. Sedan skulle jag rena 0,5 liter i taget och fylla på mina Nalgene hårda behållare så jag har vatten så jag klarar mig ett tag
5. Påfyllningsbehållaren, eller smutsvattenbehållaren, skulle rymma "lämplig mängd" för ändamålet, dvs 1-2 liter, och vara hopvikbar
Så skulle jag tänka om jag skulle behöva en vattenreningspryl.
Men efter att ha testat det skulle jag säkert hitta på nåt fiffigt. Jag vill hu att detta med renin sköter sig själv. Det handlar ju om filter och gravitation...
1) Sswyer squeeze ger dig vatten fritt från bakterier. Virus är sällan problem i sverige. Vad gäller kemikalier får man tänka själv. I mitt närområde ligger naturområden ofta över jordbruksområderna, det känns bra. Men är vattnet brunt och smakar.. eh brunt, så kommer det fortfarande att vara så efter filtrering, de ämnena är mindre än bakterier.
2) Det går ju utmärkt att förvara vatten i en vattenpåse/petflaska med filtret fastskruvat. När du ska dricka så pressar du ut det du behöver ner i kåsan eller direkt i munnen. Men om man gärna vill ha rent vatten färdigt i flaska så är det ju bra att ha en flaska av lagom storlek så klart.
3) Squeeze sköter sig själv om du hänger upp påse/flaska. Den levereras (iaf när jag köpte) med en adapter och slang så att du kan leda ner vattnet i en flaska på ett enkelt sätt. Slangen har ingen klämma men det finns andra, mjukare slanga med klämma som kan användas som en kran. Utan klämma får man "stänga" slangen genom att sticka in den högt upp bakom påsen, så rinner det inte.
Om du blir otålig eller kanske för att få ut det allra sista får du klämma lite.
4-5) Petflaska med hål i funkar bra och är gratis. Men jag föredrar att bära främst smutsigt vatten och filtrera efter hand. Därför har jag hellre 2L som smutsvattenpåse och 0,5L som flaska. Men där gör man ju som man vill! Om du ändå har en smutsvattenpåse så är det bara att skruva den direkt på filtret.
Jag letade bland mina bilder men jag har inte så många bra bilder på vattenfiltrering just. De är alla väldigt stökiga och ofta har jag "fuskat".
Jag hade hellre postat en bild på Cnoc-flaskan som har en ögla att hänga den i så man kan hänga den från en gren. Och en annan lite mjukare slang, med klämma. Men här är istället en annan påse som jag fäst med rem runt mittstången. Påsen riskerar att trilla ner när den blir tömd. Men jag satt precis där och det var en varm sommardag så jag var inte orolig över spill. Men man ser ju ändå principen.
Bonusbild på "oseriös" gravitationsfiltrering. Jag använder här orignialpåsen som ingår i Squeeze. De har fungerat utan problem för mig men jag har hört många klagomål och de är inte så trevliga att använda och fula som stryk med massa text och skit.
När vattenytan når filtret kommer det sluta rinna så då måste man lyfta påsen. I detta fall förmodar jag att jag bara inte orkade koppla slangen och lät den stå så för att filtrera så långt det gick tills jag hade händerna fria för att squeeza ut resten. Det måste ha varit för att jag inte orkade hänga upp den för man ser att jag hade slangen med mig, i nätpåsen till höger.