Sarekkänsla kring Finse?

Sarek är svårslaget när det kommer till omarkerade leder och känslan av att vara själv ute i naturen. Nu har jag en dock möjlighet att åka till Finse i Norge för att vandra, efter bara enkel research inser jag att de båda platserna är tämligen olika. Men jag undrar om det finns några turer kring Finse som kan vara intressanta för vandring med tält på ca 1 vecka? Vill undvika markerade leder och hyttor i den mån det går. I slutet av Augusti ungefär. Går det att ge sig av någonstans för mer vildmarkskänsla?
 
Sarek är svårslaget när det kommer till omarkerade leder och känslan av att vara själv ute i naturen. Nu har jag en dock möjlighet att åka till Finse i Norge för att vandra, efter bara enkel research inser jag att de båda platserna är tämligen olika. Men jag undrar om det finns några turer kring Finse som kan vara intressanta för vandring med tält på ca 1 vecka? Vill undvika markerade leder och hyttor i den mån det går. I slutet av Augusti ungefär. Går det att ge sig av någonstans för mer vildmarkskänsla?

Gå upp på Hallingskarvet! Kanske kan du gå längst med hela. Det finns leder men de går tvärs över. Inte mycket folk så här års. Jag har inte varit i Sarek men Hallingskarvet har höga toppar, glaciärer och en vild och dramatisk känsla. Finns säkert platser som är mer öde men jag tycker att du ska åka dit!!
Väldigt smidigt att gå från Finse också. Gå upp mot St Paul från Finse eller mot Lordehytta från Haugastöl (tågstationen innan) och hitta sedan din egen vägg längst med bergskedjan.
Du kan avsluta i Hallinskied, Finse, Haugastöl eller eventuellt Myrdal och ta tåget tillbaka.
På andra sidan hallingskarvet går det en buss om dagen till Ål. Från Geiteryggen Öst.

Hallingskarvet är högre än omgivningarna så du får fantastisk utsikt, det finns några toppar som är lite svårare att ta sig upp på men även skyddade små oaser att upptäcka och trivas i.

Eventuellt är det mer öde nordväst om Finse men Hallingskarvet är fräckare :)
 
+1 på Kimkims tips! Hallinskarvet var nog den finaste delen av den tur jag en gång gjorde i området, faktiskt också i september. Den började med snöstorm kring Finse, men slutade i gassande sol, temperaturer väl över 20 grader, och som final ett hejdlöst frossande i mogna blåbär och gigantiska (friska) björk- och smörsoppar på vägen tillbaka ner till Bergenbanan. Lordehytta uppe i passet är så mysig att jag gjorde undantag från mitt tältande och sov där. Och har tydligen tjatat om den hela tre gånger på forum :)
 
Tack till er båda för svaren, kikar nu på alternativ och rutter. :) Fler förslag välkomna, ex funderar jag på att det ser väldigt stenigt ut. Har inte självstagande tält utan måste tänka på det med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
krimyr Vandring kring Åre Fjällvandring 1
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16
roscar Vandring kring Midsommar vid StoraSjöfallet Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.