Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Äntligen har är jag klar med att renskriva min dagbok från den senaste fjällvandringen Pajelanta/Sarek augusti 2003, en ensamvandring (nästan). Dagboken och över 70 bilder från vandringen finns nu på min hemsida. http://fjallen.nygardh.net/

Jag har också flyttat hemsidan (Nygårdhs Irrfärder i Fjällen) till en egen domän. Detta medför att jag har mycket större utrymme för bilder. De flesta bilderna från denna vandringen är av storleken 800*600 eller 800*450. Även vandringen i Sarek 2001 har fått större bilder och jag jobbar men att scanna in övriga vandringar i större format

Tyvärr är gästboken på hemsidan ur funktion för tillfället men maila gärna en kommentar till mig eller skriv den här. Det är alltid roligt att höra vad folk tycker om det man gjort. ;)

MVH ///Claes
 
Har kollat igenom bilderna. Det är så att man blir lite sugen. jag skall läsa igenom i kväll.
Jag har monterat ner alla webbplatser eftersom jag inte hade plats med alla bilder på samma ställe. Egen domän och inhyrt webhotell kommer nog till våren. Om du vill kan du kolla min kortvandring med min dotter, vi var till Tarfala. http://www.algonet.se/~r_jatko/darfal/. Den är inte finslipad och kommer att försvinna snart.
Jag har varit med om liknande kängproblem. Kängor man gått i flera vintrar visar sig vara för små när fötterna sväller upp under vandringen.
Kommande sommar är planerna att ta ett gäng genom Ráhpavagge och möte med min dotter i Ritsem som kommer med mat och bensin. Sedan fortsätter hon och jag till Kebnekaise igen. Hoppas planeringen håller och pengarna räcker //
 
Trevlig tur!

walk_alone; sa:
Om du vill kan du kolla min kortvandring med min dotter, vi var till Tarfala. http://www.algonet.se/~r_jatko/darfal/. Den är inte finslipad och kommer att försvinna snart.
Trevlig berättelse och fina bilder!
Jag var i dom trakterna 1998 med min då 16åriga dotter. Vi gick varvet runt Keb medsols och kom ner via Tarfala. Undrar om den stora björken vid Tarfalabron som ni bodde under var samma som vi slog läger vid? se bild nedan:

bild26.jpg


Föresten, vilket program använder du för att göra Flash-kodningen, ser mycket profsigt och snyggt ut?
 
Just den björken! Den gav skugga en HET dag när vi kom ner från Tarfala. Jag hade också planerat att gå runt men på grund av värmen så bestämde vi att stanna i Tarfala och göra dagturer. Det var fint och väldigt vilsamt.
Jag gör flash i Macromedia FlashMX. Jag jobbar ju som medielärere :) Fast det är mycket bökigt att bygga i Flash. //
 
Trasig HTML

cnygardh; sa:
Äntligen har är jag klar med att renskriva min dagbok från den senaste fjällvandringen Pajelanta/Sarek augusti 2003, en ensamvandring (nästan). Dagboken och över 70 bilder från vandringen finns nu på min hemsida. http://fjallen.nygardh.net/

Det låter ju trevligt. Tyvärr kunde jag inte se några bilder i någon enda bläddrare jag har.
Mozilla: Efter ett klick i menyn till vänster så försvinner menyn men ingen sida visas.
Firebird: Samma som mozilla.
Opera: Bäst hittills, kunde se en del bilder innan menyn försvann.
Lynx: Klarar inte av bilder, ramarna ställer till problem.
Links: Val i menyn till vänster leder ingenstans.

Jag ser att HTML-koden är handhackad. Ett tips är att se till att all HTML du skriver följer en W3C standard av någon version, t.ex. 4.01. Då funkar sidan nästan garanterat med alla moderna bläddrare. Det är inte mera jobb att se till att sidan följer HTML-standarden än att den funkar i IE men det ger dig automatiskt alla andra bläddrare. Testa att köra W3Cs HTML-validator på dina sidor! http://validator.w3.org/

Samma sak med CSS och JavaScript, det lönar sig att inte försöka vara för smart. Alternativt ha en vanlig simpel HTML-meny för dem som föredrar det.

(Och en sak till: Det heter "Nygårds irrfärder", inte "Nygård's irrfärder", på svenska.)
 
Nygård>> Det är bara i första sidan jag hade problem med menyn in Firebird. Länken skicka vykort funkar men dom andra är lite knas, syns i menyraden nere. Kolla javan i menyn.
När jag tog mig in på http://fjallen.nygardh.net/sarek03/index.html så funkar menyn, bara en lustig rand i övre delen.
Jag kan inte kolla källan eftesom du har satt någon returngrunka i koden så jag kastas tillbaka till ramen :)
Nåväl...HTML är bara jobbigt. Det är bättre att köra så enkel HTML som möjligt och låta CSS (stilmallar) styra utseendet. Man kan inte heller som privatperson anpassa sig till alla "udda" webläsare.
Jag anvädrer Mozilla Firebird och Thunderbird som epostläsare för att undvika att någon mask knycker min adressbok. IE sitter på min dator eftersom den behövs på vissa sajter där Firebirden inte funkar.
Kripe>> Förresten så är det en javameny som är trasig men du som har så många webbläsare kan ju kolla min jobbsajt, jag har bara kollat den i IE och Firebird.http://ullvitorget.koping.se/~JTR/ och min flashgrej som är länkad tidigare i tråden borde funka i alla läsare. Förresten så står det "Nygårdh's irrfärer"
 
walk_alone; sa:
Nygård>> Det är bara i första sidan jag hade problem med menyn in Firebird. Länken skicka vykort funkar men dom andra är lite knas, syns i menyraden nere. Kolla javan i menyn.
När jag tog mig in på http://fjallen.nygardh.net/sarek03/index.html så funkar menyn, bara en lustig rand i övre delen.
Jag kan inte kolla källan eftesom du har satt någon returngrunka i koden så jag kastas tillbaka till ramen :)

Ja, det är nog så att det är JavaScripten i menyn som är mest trasig men HTMLen är trasig den också. (Någon java har jag inte sett till, du måste också mena JavaScript va?)

Nåväl...HTML är bara jobbigt. Det är bättre att köra så enkel HTML som möjligt och låta CSS (stilmallar) styra utseendet. Man kan inte heller som privatperson anpassa sig till alla "udda" webläsare.
Jag anvädrer Mozilla Firebird och Thunderbird som epostläsare för att undvika att någon mask knycker min adressbok. IE sitter på min dator eftersom den behövs på vissa sajter där Firebirden inte funkar.

Jag kör också Firebird som huvudläsare numera. IE har jag inte eftersom den inte finns för mitt OS, FreeBSD.

Kripe>> Förresten så är det en javameny som är trasig men du som har så många webbläsare kan ju kolla min jobbsajt, jag har bara kollat den i IE och Firebird.http://ullvitorget.koping.se/~JTR/ och min flashgrej som är länkad tidigare i tråden borde funka i alla läsare. Förresten så står det "Nygårdh's irrfärer"

Din site funkar hyfsat i de bläddrare jag testat men jag tycker du ska ta bort knappen som hävdar att sidan är XHTML 1.0 för det är lögn! (Eller ännu hellre, fixa koden.) Flashgrejan funkade inte men det beror nog på att min Flash-plugin är rätt gammal, stödjer bara Flash upp till version 4.0 tror jag.

Nygård's, Nygårds, Nygårdh's, alla är fel. Nygårdhs ska det vara. Det är kanske lite petigt att påpeka det men jag tycker det är synd att en såpass ambitiös site ska ha ett gramatiskt fel redan i titeln! Det är mer tänkt som ett tips än som gnäll.
 
Nog om html/java/flash!

Jag har visst en förmåga att få igång oväntade diskussioner. När jag bad om tips inför ensamvandringen i sommras lyckades jag dra igång en debatt om ensamvandringens farlighet med 95 inlägg medan min tråd inte fick särskilt många svar. Och nu detta.
Som den här tråden utvecklat sig känns det lite "off topic". Det finns andra forum för den sortens diskussioner. Låt oss fokusera på FJÄLLEN!:)

///Claes

ps. Jag har lagt ut en enklare variant av menyer på hemsidan nu så nu hoppas jag att alla kommer in. ;)
 
Re: Nog om html/java/flash!

cnygardh; sa:
Jag har visst en förmåga att få igång oväntade diskussioner. När jag bad om tips inför ensamvandringen i sommras lyckades jag dra igång en debatt om ensamvandringens farlighet med 95 inlägg medan min tråd inte fick särskilt många svar.

HA!! det e priset man får betala när man skapar luddiga trådar.. ;) Titta bara på denna tråden, jag vet inte vad du vill debattera om eller vad du vill ha sagt förutom att du har en schöön hemsa.. När det gäller din hemsa så tycker jag att den e klockren på alla sätt, du skriver bra och det finns inte en massa jävla flash och java-skit!! Kör hårt!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.