Ryggsäck till telemark??

Jag söker en ryggsäck till telemark och alpinklättring. Jag har hittat en som passar in nästan på alla krav jag har nämnligen Mammut Extreme 35. Men det fanns ju ett nästan. Min fråga är hur pass bra funkar det att fästa skidor på den säcken??

Det finns inga skidfästen utan bara kompretionsrämmar. Bild finns på:
http://www.mammut.ch/mammut/katalog.asp?view=detail&did=11&dart=3&tid=1573

Hur funkar det?

Eller ska man lägga ut mer pengar och få Köpa en M40 eller M30 från arcteryx i stället?
bild: http://www.sasquatch.se/product.php?uid=624
 
Kan...

måhända en Haglöfs Rand 28 eller en Dakine Blade vara nåt ?

Rand 28:
301500pb.jpg


Dakine Blade:
DAK0023.jpg



Har själv en nyinköpt Rand 38, som skall testas V12 i gränsen...

/Anders B
 
M30

Hej!

Jag har en M30 och kan bidra med lite kommentarer kring den - någon erfarenhet av de andra säckarna som diskuterats har jag inte så det blir ingen jämförelse.

Jag är ruskigt nöjd med M30 för att den är otroligt skön att bära och för att den är liten och smidig i och med att den lång och bred istället för djup bakåt. Jag bär ca 30% högre vikt i den än någon annan säck jag provat just för att den är bekväm och för att sakerna kommer nära kroppen. Annat jag gillar är rolltoppen som är enkel att hantera med vantar (och öppningsbar även med skidor fästa på säcken) och att ryggplattan och höftbältet sluter tight an runt rygg och höfter - säcken känns nästan som ett extra underställ och följer kroppen bra även när jag rör mycket på sig! Några nackdelar har dock säcken: den är förhållandevis tung, den är lite svårpackad eftersom den är relativt smal upptill och som ett resultat av att den sitter tight an på hela ryggen så blir det svettigt.

Jag är ett stor fan av fiffiga lösningar och sådana finns det gott om på arcteryx säckar. Ett lovord till den konstruktör som satt en bit karborreband vid höftbandets infästning på höftbältespolstret så att man kan justera i höjdled var på magen som bältet ska sitta och inte bara låta bältet trycka där på magen som det blir när man satt polstret rätt på höftbenet! Även den konstruktör som gjort skidfästet ska ha en eloge för det går ypperligt att lossa kompressionsdelen av skidfästsystemet utan att den del av bandet som håller skidorna lossas. Sen gillar jag att sidostrapparna på höftbältet är elastiskt infästa i säcken för det gör säcken oerhört följsam.

Hmm, efter alla dessa lovord bör jag väl nämna att jag inte har min M30 utan en betydligt lättare och mindre svettig säck när jag åker telisar just för att den är tung, å andra sidan håller jag mig i pisten och behöver inte ha så mycket saker med mig.

När tråden ändå är uppe: på M30 bär man skidorna bak på säcken vilket gör att hävarmen blir ganska stor trots att säcken är smal, dessutom så behöver man ha skidorna fästade ganska högt upp för att inte slå benen i dem. Det verkar smartare att bära skidorna på sidorna av säcken - är det så eller har jag missat något/tänkt fel?

/Linda
 
Bra kommentaren Linda... Går det att ta bort höftbältet?? (Bra när man klättrar). Den ser mkt fin ut M30 eller M40.

Ingen som har några kommentarer hur det är att fästa skidor med bara kompretionsremmar?

/Gustaf
 
Mer om M30

Japp, det går bra att ta bort höftbältet. Jag har bara gjort det på kul hemma och aldrig lastat säcken tungt då så jag vet inte hur stabiliteten blir utan höftbälte men det är möjligt att den bli ganska dålig eftersom ryggplattan är relativt smal nertill. En grej till som jag gillar med M30 är att axelbanden är skurna så att de sitter bra även utan bröstrem och det tycker jag är viktigt för det ökar komforten; jag använder bara bröstremmen när jag bär mer än typ 15 kg och när jag vet att jag kommer att röra väldigt mycket på mig.

Jag har klättrat ytterst lite med min M30 och då var höftbältet verkligen ivägen i och med att det är ganska brett och omslutande. Nej, den uppfyller inte mina krav på klättersäck. Jag har den till och från berget och med mitt (ännu ganska lilla) rack, hjälm, skor, sela, fika, etc så får inte repet plats i säcken. Om du tror att du kommer att ha säcken mycket till klättring så är RT-modellen bättre för den har remmar uppe på för repet och det är ju mycket smartare än att fästa det bak med M30s skidremmar. Jag har en RT45 som är bra till och från berget men den saknar skidfästen och kängurufickan bak är precis lika svåranvänd som man kan gissa - mysko form och för kort dragkedja - fungerar egentligen bara bra till smutstvätt eller två vinflaskor. Personligen är jag tveksam till att ha samma säck till klättring och skidåkning men det kanske finns nån kompromiss som är okej. Har man pengar så är det nog bättre att köpa två säckar.

/Linda
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
glinn Fästskruvar till Rottefella Cobra R8? Telemark 2
slagskottet Vajer till Rottefella Chilli Telemark 0
Schneeberger Cobra R8 Bindning/skida till dessa? Telemark 5
Öhrn Länksamling till återförsäljare Telemark 1
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
Anders_Gr Nybörjare till Åre vecka 11 Telemark 0
Arfvid Telisresa till Kittelfjäll 25-28 februari Telemark 0
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
michael77 Telistok återvänder till backen Telemark 3
YNWA Stegjärn till telispjäxor Telemark 3
sladdis Nya spännen till pjäxorna Telemark 4
skovsus Tips till telemarkskidåkning Telemark 3
olaka Bästa tid att åka till Andermatt? Telemark 1
thureb Glidvalla till bra pris? Telemark 2
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
majja78 Gamla slalom till telisar? Telemark 1
niklas_9 Lågpris till Verbier (Ideellt) Telemark 2
thureb Ersättning till Asolo Morgedal? Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
Eckervad Kartprogram till PC Telemark 3
stol Stighudar till feta carvingskidor ??? Telemark 10
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2
larran Toppfäste till stighudar? Telemark 1
thober Förhöjningsplattor till 7Tm Telemark 1
föhl Låsbar häl till Chili Telemark 13
Malmén offpist-resa för tjejer till Alperna Telemark 1
föhl Nöd-spets till carvingskidor Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
3317 Bil till Chamonix (nyår) Telemark 0
Vräkbjörn Telisövningar/tips till nybörjare Telemark 20
föhl Bil till Hemsedal ikväll 30:e från Stockholm Telemark 0
Jeremiah T2 till x-scream Telemark 2
Joakim Engwall Någon som har ett par scarpa T-2 till salu Telemark 5
petterpuder Resa till Riksgränsen Telemark 3
Bilplats till ÅRE Telemark 0
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 4
edstorm Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark) Telemark 7
LRC Veckoträning i Ladängen Telemark 6
jossan06 Skojig pistskida för telemark Telemark 3
Arfvid Upptaktsresa telemark 9-12 dec i Tänndalen Telemark 1
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
everest4ever Nordic Telemark skidor? Telemark 8
signurr Telemark- turskidor Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
flindra Åka telemark med turskidor? Telemark 23
Selmira Telemark i Storulvån Telemark 1
teoek Telemark uppför åreskutan. Telemark 1
bredviken Förträning telemark Telemark 6
Berglind Telemark med ungdomens twintip? Telemark 6
Jonik lätta topptursskidor för telemark Telemark 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.