Rondane nationalpark

På fötterna kängor eller gummistövlar. De som inte brukas lämnas hemma. Lägerskor vid basen.
Varmare mössa brukar jag vintertid ha i ryggsäcken till läger etc.
Sittlapp? Min är lika stor som ryggsidan i ryggsäcken.
go tur
 
idag har jag varit ute i Glaskogens naturreservat och vandrat ca 8km. Begriper inte hur jag lyckades packa ryggsäcken så tungt. 16.5kg med kamerautrustningen :O

Insåg att kameran fick stanna i bilen så runt 10kg hamnade det på till slut.
Ryggsäcken kändes riktigt bra. Kände av i nacke och axlar lite grann men inte så farligt. Tror det är en kombination av ovanhet, otränad, klen kropp och fel inställning på ryggsäck.

Det var dock inga problem att gå omkring. Men jag oroar mig för vikten. Det blir lätt många kilo alltså. förstår inte hur folk gör när dom är ute i många dagar. lyckas jag med 16 kg för ett par timmar så vetefan :p

Gick över en myr som jag missade på gps:en och som var täckt med snö. Efter ett tag trampade jag ner och satt fast med ena benet ner i vattnet upp till knät. Sen hårdpackad snö över det. Lite krångligt att ta sig lös men det gick allt :) Lättare att gå när snön är borta och det torkat upp lite.
 
(...) Kände av i nacke och axlar lite grann men inte så farligt. Tror det är en kombination av ovanhet, otränad, klen kropp och fel inställning på ryggsäck. (...)
Det sistnämnda är värt att titta närmare på. Med en bra ryggsäck - välbalanserad och med god lastöverföring till höftbältet - skall du knappt bära något alls med axlarna.
 
Instämmer med joannas tankar, 16 kg skall inte vara något problem att bära en längre sträcka med rätt anpassad ryggsäck.
När det gäller Rondane så kan det vara bra att tänka på att terrängen är stenig, speciellt för ev toppturer så lämpliga skor är viktigt.
 
Jag drog åt höftbältet (eller vad det nu heter) väldigt hårt så jag bar inte mycket med axlarna tror jag. Ändå kändes det där och i nacken.
Jag har dock haft lite problem med rygg och nacke. Stelhet och så. Vet inte om det beror på det. Sitter mycket framför datorn.
Själva tyngden var inga problem. Det kändes inte tungt för benen liksom, ändå känner jag av det i nacke och axlar.
 
Kanske är säcken för långt från ryggen så att den blir baktung och drar i nacke/axlar trots att höftbältet sitter åt ?

Nu vet jag inte om remmarna har något namn men det finns remmar ovanför axlarna som man ska kunna dra i så att överdelen av ryggsäcken kommer mer in på ryggen. Ja om det nu är det problemet.

Mvh / Johannes
 
konstigt nog så lättade det lite i axlarna när jag släppte på dessa . Så ryggsäcken kom längre ifrån ryggen alltså. Det borde vara tvärtom :) Sen tyckte jag även att jag fick ondare i nacken när bröstremen var åtdragen för hårt. stäppte jag den så blev det bättre. Dock uppstår ju problemet då att axelremmarna åker ut åt sidorna vilket är obekvämt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Glännman Rondane Fjällvandring 4
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
Dennis Andersson Rondane mitten av maj? Fjällvandring 5
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
MickeOlle Turförslag Rondane - Dovre Fjällvandring 3
anse Vandring i Rondane i September. Fjällvandring 1
ecaemn Dovre / Rondane Fjällvandring 3
ecaemn Vandring i Dovre / Rondane Fjällvandring 1
Rondane i oktober Fjällvandring 4
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Ringblom Besöka Vadvetjåkka nationalpark Fjällvandring 4
Örnsätrarn Vindskydd i Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 1
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
BASKAGGE Vandring Övre Dividals Nationalpark Fjällvandring 1
pajaro Abisko-Vadvetjåkka nationalpark och vidare norr om Torneträsk Fjällvandring 5
Palmenkott Vandring i Stora sjöfallets nationalpark Fjällvandring 24
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
tomhylsan Kebnekaise nationalpark Fjällvandring 6
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
Markholm Hohe tauern nationalpark Fjällvandring 4
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
guaruska Höjdmeter Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 5
brigas hund i nationalpark-sverige och norge Fjällvandring 5
Sigi Rago Nationalpark Fjällvandring 6
Retrovirus Hund och Sareks nationalpark Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.