Rondane nationalpark

Hyr cykel vid "Spranget" så kör du två rundor med ryggsäck resp fotoutrustning till Rondvassbu på ca 2 timmar.
Bara du vet vilken komfort du vill ha och foto vet jag väldigt lite om, så jag vet inte vad duktiga fotografer behöver, men om både ryggsäck och fotoutrustning är så tung att du inte kan bära både och samtidigt så är det ett tips att se över om du kan lämna något hemma.

Jag vet naturligtvis inte om din situation, det kan vara begränsat vad du klarar att bära av olika anledningar, så tungt för dig kan vara lätt för någon annan.

Om du postar en packlista kan du helt säkert få en massa tips här om ting du kan lämna hemma och lätta packningen med.
Väljer du att ligga nära Rondvassbu och betala avgift får du väl använda kök där om jag inte har helt fel, då behöver du bara med matsäck och termos på dagsturerna och kan lämna stormkök, tallrik och bestick hemma till exempel.

På tio mils avstånd kommer du nog till de flesta hyttorna runt Rondane, så du kan få lite olika startpunkter och täcka in en god del av Rondane med dagsturer.
Det är fina och tydliga stigar, så risken att gå vilse är liten.
Lycka till med turen, jag ska själv på ny tur i Rondane på sensommaren/hösten, det är ett fint område.

Det finns flera fina dagsturer runt Rondvassbu, toppturer till Vinjeronden/Rondslottet en dag och Storronden en dag är nästan självskrivna.
En dag Björnhollia t/r.
Ta båt till nordändan av Rondvatnet en dag eller flera och gå dagsturer därifrån.
 
Varför är din fotoryggsäck så tung och vad är tung? För en veckas tälttur bruka jag få med min kamerautrustning allt i samma säck på 95 liter och då har jag kamerahus, tre fasta vidvinklar och två småtelen med (200 macro och 80-200 zoom) + batterier och dukar och sådant smått. Det har bara varit när jag velat ha med mig 500at som jag har fått gå tillbaka och hämta det separat men är man bara ute en långhelg så får 500at plats direkt det med men då kanske jag har lämnat 80-200 hemma. Det beror ju lite på vad man ska fotografera och vilken utrustning man vill ha med.

Dagryggsäcken där fotogrejjerna är spänns fast tom på utsidan av ryggsäcken eller läggs under topplocket eller liknande den tar ingen plats alls i princip.

Så jag blir lite intresserad av vad du ska ha för utrustning med dig och vad du har för ryggsäck till fotoutrustningen. Har du mycket utrustning ? Är det så att du kanske inte behöver ha med allt ? Vad ska du fotografera för något ?

Ytterligare ett tips. Har du en sådan där otymplig (enligt mig) vadderad stel fotoryggsäck från exempelvis Lowe pro eller liknande så ta inte den utan ta en vanlig dagtursryggsäck som inte tar någon plats när den är tom. Då kan du packa allt i din Bergans och sen packar du om det du vill ha med i dagturssäcken.

En fråga till är ju hur stor din stora bergansryggsäck är?

Mvh / Johannes

Jag har inte så mycket utrustning med mig.
Canon 6d +batterigrepp
70-200 f4L
24-70 f4L
90mm macro
Stativ samt lite olika filter.

Har en fotoryggsäck av den typ du menar. Mest för att det skyddar så bra.
Väger inte allt för mycket men jag får ont i nacken av att bära omkring på den för länge. Kan dock ha med väskan att göra.

Min Bergans är på 55 liter. Den lär väl väga en del med tält, mat, kök , kläder och liknande. Tror inte jag får plats med kamerautrustningen i den också.

Problemet kanske inte är att det är tungt med två tryggsäckar, utan att det är svårt att ha två st på ryggen samtidigt.
 
55 liter plus en "fotoryggsäck". Då förstår jag problemet det hade jag inte heller löst på annat sätt än att gå två gånger med en ryggsäck varje gång.

Mvh / Johannes
 
55 liter plus en "fotoryggsäck". Då förstår jag problemet det hade jag inte heller löst på annat sätt än att gå två gånger med en ryggsäck varje gång.

Mvh / Johannes

Jag har sett att det tidigare även finns typ bagagekärror till cykel som man kan använda mellan Spranget och Rondvassbu mot en lite avgift. Alternativt att du tar med dig en egen kärra. Det är fin grusväg mellan parkeringen och Rondvassbu, så allt som har hjul lär rulla bra.
 
...
Problemet kanske inte är att det är tungt med två tryggsäckar, utan att det är svårt att ha två st på ryggen samtidigt.
Om inte fotoryggsäcken är allt för stor så kan du prova att ha den på magen samtidigt som du har den stora på ryggen. Brukar gå bra kortare sträckor.
 
Jag har inte så mycket utrustning med mig.
Canon 6d +batterigrepp
70-200 f4L
24-70 f4L
90mm macro
Stativ samt lite olika filter.

Har en fotoryggsäck av den typ du menar. Mest för att det skyddar så bra.
Väger inte allt för mycket men jag får ont i nacken av att bära omkring på den för länge. Kan dock ha med väskan att göra.

Min Bergans är på 55 liter. Den lär väl väga en del med tält, mat, kök , kläder och liknande. Tror inte jag får plats med kamerautrustningen i den också.

Problemet kanske inte är att det är tungt med två tryggsäckar, utan att det är svårt att ha två st på ryggen samtidigt.

Då verkar det vara mer ett logistikproblem än vikt. :)
Som sagt, inget problem att cykla två gånger, det är ganska platt och väldigt lättcyklad väg.

Du får ont i nacken av fotosäcken, slänger ut lite tankar här.
För det första, har den avbärarbälte? Det kan föra över en del av vikten från axlar (och nacke) till höfterna.
Hur breda axelremmar har du? Smala remmar fördelar vikten dåligt på axlarna. Kan lösas genom att sy på remsor av liggunderlag på remmarna, eventuellt med tyg eller mesh utanpå för ökad slitstyrka och snyggare utseende.
Gäller även avbärarbälte om det är smalt.
 
Barnvagn

vi gick där för några år sedan med mycket packning, men vi hade med oss en barnvagn som vi packade i. Folk drog naturligtvis på smilbanden men var nog egentligen avundsjuka att dom inte kunde skjutsa sin tunga packning. Våra kompisar köpte en gammal vagn på blocket för 150 kr, fungerade utmärkt
/H
 
tack för alla svar och tips och så :)

jag vet inte om cykel hjälper så mycket. Jag har fortfarande två ryggsäckar som jag måste bära med mig :)
men cykla två gånger kan man ju göra.
Vågar man lämna packning utan att vara orolig att någon tar grejer eller snokar?
en sådan här skulle funka bra. Hopfällbar skrinda http://www.campingvaruhuset.se/nyheter/hopfallbar-skrinda-wecamp

känns drygt bara att köpa en sådan för 1000kr bara för att använda en gång.

Ska göra en packlista och skriva upp här. kanske jag ska försöka få plats med kamerautrustningen i stora ryggsäcken istället. Sen köper jag mig en dagsturryggsäck som inte tar någon plats när den är tom som jag kan packa kamerautrustningen i när jag ska ut. Frågan är hur stor den ska vara?
kamera + 3 objektiv + filter och andra tillbehör + ett stativ. extra tröja samt vatten och kanske lite mat. Det blir ju ganska mycket ändå.

Altt det får plats i min riktiga fotoryggsäck då den även har ett stort fack för tex kläder och liknande. Även ett laptopfack och andra småfack. Dock får jag ju ont i nacken av den.
 
Hej!
Känns den andra ryggsäcken bättre för din nacke? Hitills har jag inte blivit av med utrustning men det är ju tyvärr något som händer och gör att man behöver teckna försäkring för allt möjligt. Du skulle kunna slå upp tältet och ta med ryggsäcken till bilen och packa kamerautrustningen i den ryggan som är bäst att bära. Du får vell göra ett test hemma.Med cykel går det snabbt att ta sig fram och tillbaka. www.ut.no är en bra hemsida om du vill ha översikt över området, distans på turer och annan praktisk information ex.vis om Rondvassbu.
 
Jag ska ut och vandra i morgon. Typ 10km kanske. Då ska jag packa stora ryggsäcken med kamerautrustning, stormkök och lite sånt. Det kommer ju inte bli så tungt men jag ska bara känna lite hur ryggsäcken är. Har aldrig vandrat med den förr.
 
När man skall bära in till basläger är en rymlig säck en god vän, försök hitta en ca 90 l begagnadstäck.
go tur
 
en vanlig säck menar du? eller menar du ryggsäck? har ju nästan en helt ny bergans 55l. har ingen lust att redan köpa ny. Den var dyr nog :)

Har packat inför morgondagen nu.

Gummistövlar
extra tröja (resten har jag på mig)
trangiakök
en flaska kökssprit
1,5l vatten
en portion frystorkat mat
två smörgåsar
två bananer
en påse nötmix
50cl flaska med vatten
termos med kaffe
kamera + tre objektiv
kamerastativ
first aid kit

kanske lite overkill för en promenad på MAX 10km men jag ville känna lite. Kanske jag inte ens orkar 10km då jag inte är van med att gå med packning.

Hur som helst så är ryggsäcken full. Bara gummistövlarna tog ju en jäkla massa plats. även trangiaköket tar mycket plats. Sen kamerautrustningen tar plats då jag plockade ur insatsen från kameraryggsäcken och placera överst i ryggsäcken jag ska ha i morgon. Bättre istället för att lägga grejerna löst.

Försåt inte hur jag ska packa när jag ska ut på längre turer när jag ska ha med mig tält ,sovsäck, liggunderlag samt mer mat och kläder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Glännman Rondane Fjällvandring 4
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
Dennis Andersson Rondane mitten av maj? Fjällvandring 5
Gunsig Turtips Dovre/Rondane Fjällvandring 1
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
MickeOlle Turförslag Rondane - Dovre Fjällvandring 3
anse Vandring i Rondane i September. Fjällvandring 1
ecaemn Dovre / Rondane Fjällvandring 3
ecaemn Vandring i Dovre / Rondane Fjällvandring 1
Rondane i oktober Fjällvandring 4
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
Ringblom Besöka Vadvetjåkka nationalpark Fjällvandring 4
Örnsätrarn Vindskydd i Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 1
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
BASKAGGE Vandring Övre Dividals Nationalpark Fjällvandring 1
pajaro Abisko-Vadvetjåkka nationalpark och vidare norr om Torneträsk Fjällvandring 5
Palmenkott Vandring i Stora sjöfallets nationalpark Fjällvandring 24
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
tomhylsan Kebnekaise nationalpark Fjällvandring 6
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
Markholm Hohe tauern nationalpark Fjällvandring 4
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
guaruska Höjdmeter Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 5
brigas hund i nationalpark-sverige och norge Fjällvandring 5
Sigi Rago Nationalpark Fjällvandring 6
Retrovirus Hund och Sareks nationalpark Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.