riktigt bra regnkläder

Hej!

Har nån här förslag på regnkläder som klara hällregn, som ändå går att vandra i? Tänka galon, men lätt och med bra funktion... :eek:)
Jag har ett marmot precipställ, men tycker att det är lite klent.

Takcksam för svar!
 
Hej!

Har nån här förslag på regnkläder som klara hällregn, som ändå går att vandra i?

Tyvär!
Det finns inga vattentäta membrankläder som andas tillräckligt bra för aktivitet utan att man blir sjöblöt. ;) Har själv en paclitejacka som jag tycker om man "andningen" är inte tillräcklig på långa vägar om man svettas. :)

Min rekommendation är snarare att hitta kläder utan vattentäta membran som skyddar mot mycket vind och lite vatten men som andas otroligt mycket bättre än dom vattentäta alternativen. Sen har du nått lätt regnställ att dra fram vid behov.

Softshell eller bomullsalternativen är helt enkelt överlägsna till allt förutom kraftigt regn!
Finns mängder av alternativ, har själv haft ett par olika softshelljackor ute på tur sommar som vinter, men hade turen att få ärva en Klättermusen Mithril som jag gav en lång dragkedja, har nu svårt att se mig använda nått annat för att "vandra" för allt som ryms mellan sommarväder och regn. Synd att den är svart! ;)

Dessutom så går det ju bra att impregnera softshell!
 
Tyvär!
Det finns inga vattentäta membrankläder som andas tillräckligt bra för aktivitet utan att man blir sjöblöt. ;) Har själv en paclitejacka som jag tycker om man "andningen" är inte tillräcklig på långa vägar om man svettas. :)

Min rekommendation är snarare att hitta kläder utan vattentäta membran som skyddar mot mycket vind och lite vatten men som andas otroligt mycket bättre än dom vattentäta alternativen. Sen har du nått lätt regnställ att dra fram vid behov.

Softshell eller bomullsalternativen är helt enkelt överlägsna till allt förutom kraftigt regn!
Finns mängder av alternativ, har själv haft ett par olika softshelljackor ute på tur sommar som vinter, men hade turen att få ärva en Klättermusen Mithril som jag gav en lång dragkedja, har nu svårt att se mig använda nått annat för att "vandra" för allt som ryms mellan sommarväder och regn. Synd att den är svart! ;)

Dessutom så går det ju bra att impregnera softshell!

Nu är jag inte med på hur du menar. Visst, svettas man kommer man bli svettig innanför en membranjacka.
Det är en trade-off mot vattentätheten. Och det var ju vattentätt som efterfrågades av TS.
Men din version betyder ju att man får en ÄNNU svettigare lösning, om man faktiskt måste använda regnkläderna.

Jag kommer ihåg aha-upplevelsen när jag bytte mitt old-school seglarställ mot en av G-tex jackorna! Så klart att man fortfarande är svettig, om man svettas, men det är inte så det rinner längs insidan av kläderna Och då är det inte "sitta-still-semestersegling" jag pysslat med mest...
 
Nu är jag inte med på hur du menar. Visst, svettas man kommer man bli svettig innanför en membranjacka.
Det är en trade-off mot vattentätheten. Och det var ju vattentätt som efterfrågades av TS.
Men din version betyder ju att man får en ÄNNU svettigare lösning, om man faktiskt måste använda regnkläderna.

Jag kommer ihåg aha-upplevelsen när jag bytte mitt old-school seglarställ mot en av G-tex jackorna! Så klart att man fortfarande är svettig, om man svettas, men det är inte så det rinner längs insidan av kläderna Och då är det inte "sitta-still-semestersegling" jag pysslat med mest...

Tyckte han frågade efter kläder som funkar att vandra i ;)
Jag tror inte man får särskilt stor aha-upplevelse mellan precip och gtex, och skulle hellre själv lägga pengarna på nått helt annat, som kommer ge en bättre upplevelse i fjällen i allt utom kraftigt regn :)

För varför klä sig vattentätt när det inte regnar? :)
 
Sorry, jag ångrade mig och redigerade lite för att förtydliga mig. Nu blev den här tråden jätterörig. :)

Självklart är det bättre än platspåse. Men skillnaden mellan gtex och softshell/etaproof är minst lika stor. :)

Ja, men igen, nu var det ju inte det som efterfrågades av TS
 
Sorry, jag ångrade mig och redigerade lite för att förtydliga mig. Nu blev den här tråden jätterörig. :)



Ja, men igen, nu var det ju inte det som efterfrågades av TS

Ja, redigerade lite själv också för att försöka hålla det uppdaterat ;)

Du menar att jag skulle avslutat mitt inlägg efter "Tyvär!
Det finns inga vattentäta membrankläder som andas tillräckligt bra för aktivitet utan att man blir sjöblöt."? :)
På vilket sätt skulle det vara hjälpsamt?
 
Hej!

Jag kanske skall förtydliga mig lite...

Vad jag är ute efter är just kläder att dra på sig i hällregn. Vilka kläder skulle hålla dig torr om du gick in duschen med dem? Jag inser att kombinationen med andning och sånt kan bli svårt i det här fallet, men tänkte att det kanske finns nåt nanomaterial som jag inte känner till... :eek:)
Som sagt, jag har ett helt ok regnställ, i Marmot Precip, men upplever att det regnas igenom efter en dag eller så, om det är riktigt jävligt. Det blir helt enkelt blött på insidan, även om man inte spatserar omkring utan bara sitter och trycker i en segelbåt... Jag tänker inte gå i Sarek med galonkläder...
 
Hej!

Jag kanske skall förtydliga mig lite...

Vad jag är ute efter är just kläder att dra på sig i hällregn. Vilka kläder skulle hålla dig torr om du gick in duschen med dem? Jag inser att kombinationen med andning och sånt kan bli svårt i det här fallet, men tänkte att det kanske finns nåt nanomaterial som jag inte känner till... :eek:)
Som sagt, jag har ett helt ok regnställ, i Marmot Precip, men upplever att det regnas igenom efter en dag eller så, om det är riktigt jävligt. Det blir helt enkelt blött på insidan, även om man inte spatserar omkring utan bara sitter och trycker i en segelbåt... Jag tänker inte gå i Sarek med galonkläder...

Att det blir blött på insidan kan vara en följ av svettning.
 
Jag kommer att tänka på

LARS MONSEN...
"När du är ute så blir du blöt. Du _kommer_ att bli blöt - antingen från in- eller utsidan. Ditt mål bör vara a) något som tål att bli blött b) något som är lätt att torka."

Nu är jag osäker på om jag har svarat på det TS har frågat om, men ändå.

God tur!
(",)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Challe77 Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags? Kläder 9
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Makker Stövlar för riktigt bred fot?? Kläder 4
bionicon Dunväst med riktigt lång/låg rygg för männ?? Kläder 0
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
i95_lab Gore-Tex andas inte på vintern (riktigt kallt) Kläder 8
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.