Rennäring och fjällturism

Det är förstås ett trist faktum att politikerna även på denna punkt har fegat ur och hellre passivt avvaktar åratal av domstolsprocesser än att själva sätta ner foten (och därmed skapa enklare juridiska ramar).

En känslig fråga som ingen politiker vill ta i med tång. Då blir dom ju rasister, Sametinget börjar skrika, och karriären är slut .....
 
Senast ändrad:
Skummade igenom ILO 169 igår.

Tror att mycket som står där angående mark användning kan tolkas som att det kan få väldigt stora (och i min mening helt orimliga) konsekvenser angående vem som har rätt till vad i Sverige. Men vi är på den vägen.
 
Det är lite intressant att det inte verkar finns någon större diskussion om att minska vandring i de norska fjällen. I alla fall känner jag inte till någon sådan önskning på begränsning som den vi haft i Sverige.

Jag misstänker att det skulle vara mycket svårt att begränsa norrmännens åtkomst till fjällen. Det skulle inte tas emot positivt av de flesta norrmän jag träffat.

Däremot finns en liknande diskussion om "rätten till fjällen":
https://www.svt.se/nyheter/sapmi/detta-har-hant-vindkraftparken-pa-fosen
https://www.nordnorskdebatt.no/reindrift-med-vetorett-inn-i-evigheten/o/5-124-285518
 
Hur man än vänder och vrider på frågan och hur många oförrätter man gräver upp i historia och nutid så återkommer man till samma kärnfråga.

Ligger renbetesmarken i Sápmi eller i Sverige?
Lyder personer och näringsidkare i fjällvärlden och fjällnära områden under svensk lag eller inte?

Så länge det inte finns en suverän stat som heter Sápmi så är svaret glasklart:
Svensk lag gäller.
Svensk lag stiftas av riksdagen.
Riksdagen väljs av hela svenska folket.

Riksdagen kan stifta lagar som ger vissa organisationer (samebyar) speciella rättigheter.
Riksdagen kan stifta lagar som ger andra organisationer (turistföretag, gruvbolag, skogsbolag) rätt att bedriva verksamhet som stör annan verksamhet (typ rennäring)
Dessa lagar kan anses strida mot konventioner som vi förbundit oss att följa. Konventioner som (om man skulle följa dem strikt) ibland står i strid med varandra, eller helt enkelt inte är praktiskt applicerbara.
Ansvaret för detta faller återigen på sveriges riksdag och regering.

Sápmi (dess svenska del) har exakt det inflytande som riksdagen tillåter, på samma sätt som kommuner och regioner har det mått av självstyre som lagen medger.
Alternativet (och det står var och en fritt att förorda detta) är att Sápmi är en egen suverän stat, med de rättigheter och skyldigheter detta medför.
Men så länge det inte är fallet gäller svensk lag. Punkt.

I vår grundlag skyddas renskötselrätten. I regeringsformens 2 kap. 17 § står det:
Samernas rätt att bedriva renskötsel regleras i lag.

Den lag som menas här är rennäringslagen - https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/rennaringslag-1971437_sfs-1971-437/. 2021 tillsatte regeringen Renmarkskommittén vars uppdrag är att lämna förslag till en ny renskötsellag som ska ersätta den nuvarande rennäringslagen.

"I uppdraget ingår att lämna förslag till författningsändringar i den mån det finns behov av det. De förslag som lämnas ska vara förenliga med Högsta domstolens slutsatser i Girjasdomen (NJA 2020 s. 3) och med Sveriges folkrättsliga förpliktelser."​

Renmarkskommittén har en egen webbplats där ni kan hitta mycket information - https://www.sou.gov.se/pagaende-utr...rtementet/2021/05/n-202102-renmarkskommitten/. Läs gärna arbetsplanen för slutbetänkandet - https://www.sou.gov.se/contentasset...cb62c4d8d0/arbetsplan-for-slutbetankandet.pdf. Innehållet i slutbetänkandet ska vara mycket mer omfattande än att gälla rätten att upplåta jakt och fiske. Slutbetänkande ska överlämnas senast 20 maj 2025.
 
Det är lite intressant att det inte verkar finns någon större diskussion om att minska vandring i de norska fjällen. I alla fall känner jag inte till någon sådan önskning på begränsning som den vi haft i Sverige.

Jag misstänker att det skulle vara mycket svårt att begränsa norrmännens åtkomst till fjällen. Det skulle inte tas emot positivt av de flesta norrmän jag träffat.

Däremot finns en liknande diskussion om "rätten till fjällen":
https://www.svt.se/nyheter/sapmi/detta-har-hant-vindkraftparken-pa-fosen
https://www.nordnorskdebatt.no/reindrift-med-vetorett-inn-i-evigheten/o/5-124-285518
Saken har blivit rätt stor för norrmän flest på grund av Fosen saken men har funnits ett tag i norra Norge.

Är också en del restriktioner för friluftsliv och förslag till mer på grund av vildren.

Ett skäll att det inte har blivit så mycket konflikter mellan rendrift och friluftsliv i Norge ännu tror jag kan vara att det inte är så mycket friluftsliv i renbetesområdena men har för mig att jag har hört om någon konflikt.

Rendriften har fått mer makt senaste åren och verkar som att de kan få ännu mer. Får se hur det slutar men tvivlar på att det kommer tas emot positivt i längden om några få klarar av att stoppa för näringslivet, energiproduktion och friluftslivet, framför allt i områden där andra folk också har bott sen urminnes tider.
 
Så resonerar ledare i diktaturstater också.
Då ska vi se, försöker du på allvar hävda att jag skulle vara någon form av diktaturkramare? Då har du i sådana fall fel. Jag tycker att det skall beslutas kring ordningen i de svenska fjällen i dom demokratiska forum vi har, snarare än att ge carte blanche till en ärftlig renägararistokrati.

Men för att återgå till frågan: vilka tycker du ska räknas som samer? Eller närmare bestämt: vilka ska då skyddas av urfolkskonventionen? Och vilka ska det inte?
 
Öhum... Samerna har benämnts som urfolk pga att dom utvecklat en speciell kultur, och pga speciella gamla kunskaper om att verka och överleva i naturen i norr.

Numera används helikoptrar och 4-hjulingar -> det verkar inte speciellt urfolkligt -- mer som vanliga Svennar och alla andra ! Men såklart bra att renskötseln och Samiska kulturen får stöd.

Och för övrigt - varför får inte jag köpa några renar och sätta igång med renskötsel om jag vill ??
 
Senast ändrad:
Öhum... Samerna har benämnts som urfolk pga att dom utvecklat en speciell kultur, och pga speciella gamla kunskaper om att verka och överleva i naturen i norr.

Numera används helikoptrar och 4-hjulingar -> det verkar inte speciellt urfolkligt -- mer som vanliga Svennar och alla andra ! Men såklart bra att renskötseln och Samiska kulturen får stöd.

Och för övrigt - varför får inte jag köpa några renar och sätta igång med renskötsel om jag vill ??

Vadå, det får du väl?
 
Då ska vi se, försöker du på allvar hävda att jag skulle vara någon form av diktaturkramare? Då har du i sådana fall fel. Jag tycker att det skall beslutas kring ordningen i de svenska fjällen i dom demokratiska forum vi har, snarare än att ge carte blanche till en ärftlig renägararistokrati.

Men för att återgå till frågan: vilka tycker du ska räknas som samer? Eller närmare bestämt: vilka ska då skyddas av urfolkskonventionen? Och vilka ska det inte?
Jag hävdar inte att du är en diktaturkramare, men du har en uppfattning om FN som är vanlig i auktoritära kretsar. Ett stat får inte bete sig hur som helst mot sina minoriteter bara för att majoriteten i landet vill det. Det är självklart en diskussionsfråga vilka som ska räknas till en viss urfolksgrupp ( Sametinget har en definition ), men jag uppfattar det som att du i denna tråd helt och hållet vill frånta samerna i Sverige deras urfolksstatus. När du sedan börjar orera om att FN inte är relevant eftersom Sverige är en suverän stat så inser jag att vi står ljusår ifrån varandra värderingar mässigt. Tyvärr har det i Sverige det senaste decenniet blivit allt vanligare att denna typ av åsikter marknadsförs. Naturligtvis har man rätt att tycka som man vill och framföra det, men jag tycker det är en olycklig utveckling. Jag lämnar denna tråd nu.
 
Avseende förmåga att skydda minoriteter har jag betydligt större förtroende för Sveriges riksdag än för FN.

Nå, sametingets rösträttsdefinition är relaterad till det samiska språket. Med tanke på att svenska staten historiskt har motarbetat just samiska får det den lite märkliga konsekvensen att ättlingarna till samer där den diskriminerande försvenskningen haft effekt fråntas sina ekonomiska rättigheter (att det samiska språket och kulturen är skyddsvärd uppfattar jag som helt kontroversiellt). Likaledes är det så att det är en absolut minoritet av alla samer med denna språkdefinition som bedriver renskötsel. Att då lägga makten o härligheten i händerna på samebyarna (vilket man bl a gjort i det aktuella fallet i Jämtland) ter sig orimligt.
 
Senast ändrad:
... Min utgångspunkt är enkel – statistik. Tänk, som jag skrev till Fredrik, om vi hade haft tillgång till motsvarande uppgifter som vi får från Länsstyrelsen när det gäller renar även för STF:s verksamhet och turister? Det skulle inte nå upp till krav som ställs på vetenskapligt publicerade artiklar men ändå kunna ge oss underlag till diskussion och eftertanke.
Precis. Nyttan med statistik (gärna med förklarade samband. Vad påverkar vad) är minst tvåfaldig. Dels som underlag för beslut, dels som underlag för granskning av beslut. De skäl som STF ger för att inte publicera statistik är udda kan tyckas.

Statistik, ja. På skoj kan man översiktligt kolla lite siffror här i tråden. Man ser till exempel att 2020 slaktades i Jämtland enligt uppgift 15085 djur. Det gav 369 ton kött á 67 kr/kg vilket ger runt 25 miljoner i intäkter https://www.sametinget.se/statistik/renslakt . Samtidigt ser man i #111 att antalet gästnätter i tre fjällstationer (storulvån, sylarna och blåhammaren) låg på typ 35000 samma år. Kostar en gästnatt 500 kr så ger det en intäkt på 17,5 miljoner. Har jag fattat rätt finns mer service i dessa fjällstationer än övernattning så att tre fjällstationer drar in lika mycket som hela rennäringen i Jämtland borde inte vara ett djärvt antagande.

Men det kan inte vara rätt att jämföra verksamheterna så simplistiskt som ovan. Mycket fattas. Till exempel är inte alla värden i världen monetära eller ens ekonomiska. Det krävs nog en hel del jobb för att göra en vettig bedömning av läget även om all statistik finns tillgänglig.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.